Az Országgyűlés 2012. július 10-én módosította a jövedéki adóról szóló 2003. évi CXXVII. törvényt. Ez a módosítás az alkoholok és dohánygyártmányok jövedéki adójának emelése mellett jövő májusig két lépésben duplájára emeli az autógáz jövedéki adóját.
Az egészségre hivatkozik a kormány
A Magyar PB-Gázipari Egyesület (MPE) felhívta rá a figyelmet, hogy az indoklás megállapításai nem helytállónak, ugyanis a következőket tartalmazza: „Az adómérték-emelés olyan termékekhez kötődik, amelyek fogyasztása fokozott egészségkockázatot jelent…”, továbbá „Fontos összefüggés, hogy valamennyi adómérték-emeléssel érintett termék fogyasztása egészségkockázatot hordoz…”
Az egyesület kifejtette, hogy az autógázzal üzemeltetett járművek a hagyományos üzemanyagokkal (benzin, gázolaj) működőkhöz képest bizonyítottan kevesebb káros anyagot (CO2, NOX, korom) bocsátanak ki. Az autógáz kisebb környezetterhelése az oka annak, hogy az autógáz jövedéki adója az EU országaiban jelentősen alacsonyabb, mint a benziné, hiszen a rövidtávú adókiesést az egészségügyi kiadások közép- és hosszú távú csökkenése többszörösen kompenzálja. Az autógáz és a hagyományos üzemanyagok adójának közelítése bár növeli az adóbevételt, lassítja a környezet szempontjából előnyösebb gázos autók számának növekedését.
Az ágazat kifehérítése célszerűbb lenne
Az MPE Elnöksége jobb megoldásnak tartja, ha a PB-gázhoz kötődően az állami bevételek növelésére más forrásokból kerül sor, például a PB-gáz ágazat fekete és szürke szereplői által be nem fizetett adók és díjak meghaladják a jövedéki adó most elhatározott emeléséből várható többletbevételt. Az MPE Elnöksége reményét fejezi ki arra, hogy a felügyelő hatóságok képesek megtenni a szükséges lépéseket a PB-gáz piac kifehérítése érdekében. Ezáltal megszűnne az a fennálló helyzet, hogy egyrészt a jogkövető magatartást tanúsító, az összes kivetett adót maradéktalanul megfizető vállalkozások versenyhátrányban vannak a piacon, másrészt a költségvetés az autógáz jövedéki adójának emeléséből származónál nagyobb bevételtől esik el.
Az MPE továbbá úgy véli, hogy az autógáz további térnyerése nélkül nehezen teljesíthetők a klímavédelem érdekében és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében vállalt nemzetközi kötelezettségeink is, az autógázzal működő autók terjedését ezért is inkább támogatni kellene. Az MPE Elnöksége a német minta átvételét javasolja, miszerint az autógáz jövedéki adójának emelését hosszú időre, törvényben garantálva fagyassza be a magyar kormány is annak érdekében, hogy az autógázra váltást ösztönözze, az autótulajdonosok beruházásának megtérülését megvédje.