Meglepő fordulatot vett néhány vendéglátós napja, amikor egy városligeti piknikre ételeket, italokat szállítottak ki. A megrendeléseket átvevő, bulizó társaság annak rendje és módja szerint kifizette a cechet, majd igazolványaikat felmutatva közölték „A Nemzeti Adó- és Vámhivataltól vagyunk és próbavásárlást végeztünk” - így szól a NAV közleménye.
A negatív tapasztalatok miatt a NAV augusztus eleje óta koncentráltan – egy-egy helyszínre naponta akár többször is visszatérve – ellenőrzi a főváros belső kerületeiben működő vendéglátóhelyek nyugtaadási fegyelmét. A teljesebb kép érdekében azonban nemcsak a helybeni fogyasztást, de az ételkiszállítást is vizsgálják.
Adtak egy fecnit, de az nem nyugta volt
Ennek az ellenőrzési sorozatnak a részeként néhány fiatal revizor – mintha csak egy laza délutáni piknikre készülnének – a VI. és a VII. kerület különböző éttermeiből étel- és italkiszállítást rendelt a városligeti tóhoz. A megrendelések sorban meg is érkeztek, azonban egy olyan vendéglős sem akadt, aki szabályos pénztárgépi nyugtát mellékelt volna a csomaghoz, a cech végösszegét csupán – a vásárlók megtévesztésére alkalmas, első ránézésre szabályos pénztárgépi nyugtának látszó – pincérblokkon tüntették fel.
Itt a minta. 1. kép: Szabályos online pénztárgépi nyugta, 2. kép: Nyugtának látszó blokk. Forrás: NAV |
A futárok is svarcban dolgoztak
A futárok meglepődve, de együttműködve vették tudomásul az ellenőrzést, mely többük foglalkoztatási jogviszonyának rendezetlenségét is feltárta. A bírságok kiszabása folyamatban van, összegük egyenként akár milliós nagyságrendű is lehet.
Senki sem alhat nyugodtan
A vendéglátóhelyekre koncentráló, az adózási fegyelem javulását célzó átfogó ellenőrzési sorozatot a NAV folytatja, és változatos módszerekkel – akár szokatlan helyen és időben – vizsgálja a szektor azon képviselőit, amelyeknél az online pénztárgéprendszer adatai alapján valószínűsíthető a bevételek eltitkolása.