Évek óta gond van - az ÁSZ felől nézve - a költségvetési tervezetekkel; nem egészen átláthatóak, nem érkeznek meg hozzájuk időben a megalapozó törvények; van, hogy egy egész bevételi tömegről nem tud véleményt mondani a számvevőszék – ismertette a büdzsé vizsgálatának hátterét és a korábbi évek tapasztalatait Domokos László, a számvevőszék elnöke. “Azt tudom mondani, hogy jobb, mint az előző évi tervezet volt, de lehetne jobb is, van rajta mit javítani”- jellemezte összegző mondattal a jövő évi költségvetés tervezetét az ÁSZ-elnök.
A vélelmezésekkel nem tud mit kezdeni az ÁSZ
Idén legfőbb gondjuk, hogy választási évben készült a költségvetési tervezet, az adótörvények “sincsenek még a végén”, így nagyon rövid ideje maradt a számvevőknek a tervezet elbírálására. A helyszínen egy hétig tartózkodtak - igaz, akkor száz fővel -, a törvényjavaslat parlamentnek történt benyújtása után pedig újabb egy hetük maradt a dokumentum véleményezésére.
Az adók estében jó néhány “törvényi sort” nem tudtak értékelni; ez most egyharmadnyi arányt tett ki – igaz, tavaly még kilencvenhat százalékról nem tudott véleményt mondani a számvevőszék - fejtette ki Domokos László.
Jövőre nagy kockázatúnak látja az ÁSZ például a társasági nyereségadó területét. Itt ugyanis komoly kedvezményeket adott a kormányzat, főleg a KKV-szektor részére, de a változás háttérszámításai nem készültek el, így nehéz megítélni, mekkora bevételcsökkenést okoz majd be a központi költségvetésben,nem lehet tudni, milyen lesz a hatása. “Azzal, hogy milyen vélelmezések vannak e tekintetben, nos, azzal a számvevőszék nem tud mit kezdeni” - mondta az elnök
A másik bizonytalan kérdés: a nemzeti jövedelem, a GDP változása hogyan hat majd az általános forgalmi adó bevételekre, illetve a nyugdíjjárulékok befizetésénél.
Összességében az adóbevételek felénél, negyvenhat százalékánál tudta azt mondani az ÁSZ, hogy azok megalapozott bevételi-tervek; a többinél pedig felhívták a képviselők figyelmét, hogy a törvény tárgyalása során a szakbizottságokban tisztázzák az adónemek bevételi számainak megalapozottsági szintjét.
Az adók területén nagy mértékben új adószerkezeti bevételi oldallal kell számolni, amelyeknek hiányoznak a pontos megalapozó számításai. “A különadók vonatkozásában a bevételi oldal több tekintetben bizonytalannak ítélhető meg” - példálózott az ÁSZ elnöke
Alátámasztó törvényekre várnak a számvevők
Számos esetben várnak még alátámasztó törvényeket, ún. salátatörvényeket, amelyek a büdzsé jövő évi végrehajtását hivatottak szabályozni – ezek egy részét még be sem nyújtották, a kormány erre a hétre ígérte az előterjesztésüket – derült ki a beszélgetésből. “A számvevőszék azt tudta mondani a képviselőknek, hogy ezek a területek még fehér foltok, amelyeket csak a nevezett törvények konkrét benyújtása után lehet megítélni. Akkor, amikor az illetékes parlamenti szakbizottságok megtárgyalják – ott kell majd számon kérni a számok megalapozottságát” - mondta Domokos László, hozzátéve: ezek között több, az adó területén kívülre eső tétel is található.
Stabil kiadási oldal, betartott uniós hiánycél
A büdzsé kiadási oldalán ugyanakkor egy viszonylag stabil szerkezetet találtak a számvevők. A korábbi évekhez képest nincs lényeges elmozdulás, ezért ott könnyebb is volt megítélni a kockázatokat, amelyekből kevesebb is van, mint a bevételi oldalon.
Az önkormányzati szférát érdemesnek tartotta kiemelni Domokos László. Az itt várható 4,5 százalékos növekedés a 2010-es reálszintet "hozza" a jövő évben, hiszen 3,5 százalék körüli áremelkedéssel számol a kormányzat. “Ez jól hangzik, de az előző években felhalmozódott önkormányzati problémák, a bevételi és kiadási oldal egyensúlyának hiánya tovább viszi a rendszert, de nem romlik” - jellemezte az ágazatban várható folyamatokat az ÁSZ-elnök.
Kiemelte ugyanakkor: a számvevőknek értékelniük kell, hogy a büdzsé tervezete jövőre három százalék alatti hiánnyal számol. “Ez jelentős dolog, hiszen Magyarország ellen az uniós csatlakozása óta mindig is túlzott deficit-eljárás, egyfajta büntető eljárás folyt az EU-ban; ez rombolta tekintélyét, megbízhatóságát, ennek okán mindig magasabb kamatfelárat kellett fizetni az országnak. Most viszont olyan terv készült, ami az elsődleges egyenlegében – az oktatás, egészségügy, igazgatás vonatkozásában – megtakarít; de kockázatok a bevételi oldalon megfogalmazódnak” - szögezte le Domokos László.
Leépítés a közszférában – a menetrend még nem átlátható
Ami a közszférában tervezett leépítéseket illeti, ezek előkészítettségéről az ÁSZ-elnök úgy nyilatkozott: a részleteit nem látják. Nem tudni, hogy fűnyíró elv szerint valósul-e meg – tehát egyformán csökken-e minden területen -, vagy esetleg lennének egyes területek,ahol tíz százalékot meghaladná a leépítés aránya, míg más területeket esetleg nem is érintene.
“Mindez még nem átlátható, ennek az oka pedig az, hogy a kormányzat az egyes tárcákra bízta a részletek meghatározását. A tervezési körirat szerint, amit az ÁSZ vizsgált, a háttérintézményeknél tíz százalékos, a többinél pedig öt százalékos visszalépést kell megtervezniük az egyes ágazatoknak. De hogy ezen belül hogyan fog megtörténni, még nem látható a képviselők számára” - jelentette ki Domokos László, aki egyébként hosszú vitára számít ebben a vonatkozásban, ami egyben számos, ma még nem ismert részletkérdés tisztázására ad majd lehetőséget a képviselőknek az Állami Számvevőszék elnöke szerint.
Privátbankár