Leginkább a téli gumi hiánya, a fagyálló folyadék problémái, az elöregedett akkumulátor lemerülése és az útviszonyoknak nem megfelelő vezetési stílus okoz problémát a téli hónapokban. Az extrém, -15 Celsius fok körüli hőmérsékletben azonban ezen felül is érdemes néhány alapvető dologgal tisztában lennünk. Mire érdemes figyelnünk, amikor beköszönt az igazi tél?
1. Akkumulátor – Az idősebb (5-6 éves vagy ennél régebbi) akkumulátorok esetében előfordulhat, hogy az extrém, -15 C fok alatti hőmérsékletben nem indulnak be. Ezeket mindenképpen ellenőriztessük hosszabb utak előtt, vagy cseréljük újra.
2. Kézifék – A kéziféket éjszakára ne húzzuk be, hiszen reggelre előfordulhat, hogy „befagy”. Ilyenkor viszont mindenképpen tegyük az autót sebességbe.
3. Ablaktörlők – Amennyiben havazással vagy egyéb csapadékkal párosul az extrém hűvös időjárás, éjszakára az ablaktörlőket hajtsuk ki, nehogy odafagyjanak a szélvédőnkhöz.
4. Fagyálló folyadék – Jó minőségű, akár -20 fokban is hatékony fagyálló beszerzése és használata elengedhetetlen. Ezen nem éri meg spórolni, hiszen komoly kellemetlenséget okozhat a befagyott hűtővíz.
5. Ablakmosó folyadék – Ilyenkor megfelelő minőségű, a -20 fokot is bíró folyadékot használjunk.
6. Takarók – A gépjárműben elhelyezett takarók nagy segítséget jelenthetnek, ha elakadtunk a hó miatt, hiszen ha kifogy a benzinünk és várjuk a segítséget, fűteni sem tudunk az autónkban.
7. Jégkaparó, jégoldó spray és lapát – Ezek az eszközök komoly segítséget jelenthetnek, hiszen a szélvédő ráfagyott csapadéktól történő megtisztítása és az autónk „kiásása” a megfelelő eszközök nélkül különösen kellemetlen lehet -22 Celsius fokban.
8. Tankolás – Hosszabb utakra érdemes teli tankkal elindulnunk, hiszen ha elakadnánk a nagy hó miatt, az extrém hidegben mindenképpen fűtenünk kell a gépjárműben, ha kevés benzinnel vágtunk neki az útnak, az rövid idő alatt kifogyhat.
9. Vezetési tanácsok – Kerüljük a hirtelen mozdulatokat, nehogy megcsússzunk. A féket ne „pumpáljuk” inkább állandó nyomást fejtsünk ki. Ha hóval borított sávokat keresztezünk, tartsuk biztosan a kormányt, és enyhén lépjünk a gázra.
10. Pihenőidő – Az extrém időjárási környezetben fárasztó és kimerítő a vezetés. Ezt figyelembe kell vennünk, tartsunk több pihenést a hosszú utak során.