A Titanic, korának legnagyobb és legfényűzőbb luxushajója, fedélzetén 2234 utassal indult első útjára. Az angliai Southamptonból New Yorkba vezető utat nem sikerült megtennie, a katasztrófa során 1517 ember vesztette életét. Az áldozatok magas száma részben azzal magyarázható, hogy bár az óceánjáró korának minden tengeri szabványának és szabályának megfelelt, csak 1178 fő számára biztosítottak mentőcsónakot.
A világ biztosítótársaságai összességében 50 millió akkori német márkának megfelelő összegű kártérítést fizettek ki. Ezen belül az elsüllyedt hajóra körülbelül 20 millió márka volt a kárkifizetés, az értéktárgyakért kifizetett szállítási biztosítás pedig különösen magas összeg volt. A hajó anyagi értékének csupán a felére kötöttek biztosítást, ezek a biztosítási díjak pedig rendkívül alacsonyak voltak.
A kockázatoknak csak nagyon alacsony százalékát viselték Anglián kívüli biztosítók, a kifizetések legnagyobb része tehát angliai biztosító társaságoktól származott. Az életbiztosítások vonatkozásában több mint 2,5 millió márkát fizettek ki a társaságok, melyek nagy része amerikai volt. A balesetbiztosítási kötvényekre még ennél is nagyobb összeget utaltak ki - olvasható az összeállításban.
Fordulópont a biztosítási szektorban
Az Allianz összeállítása szerint a katasztrófa fordulópontot jelentett a közlekedésbiztosítás történetében. Következményeit egy nemzetközi konferencia keretében vitatták meg, a levont következtetések pedig az alábbi döntésekhez vezettek 1914 januárjában:
- Nemzetközi őrszolgálatot állítottak fel, melynek feladata a jéghegyek elhelyezkedéséről szóló információk szolgáltatása volt.
- Új szabályokat hoztak az óceánjáró gőzhajók építésére vonatkozólag.
- A hajótulajdonosok számára kötelezővé tették, hogy drótnélküli távíró szolgáltatásokat vezessenek be flottáikon.
- A kötelező mentőcsónakok számát megemelték.
- A hajók fedélzetén kötelezően bevezették a tűzőrség alkalmazását.
- A hajók felső fedélzetén biztosítani kellett az állandó világítást, és azok rendszeres felülvizsgálatát, javítását.
A Titanic katasztrófájának 100. évfordulója alkalmából 2012 áprilisában számos megemlékezést és rendezvényt szerveznek majd a világban, ezek egyikén a tervek szerint egy hajó is útnak indul a Titanic eredetileg tervezett útvonalán, az eredetivel megegyező létszámú utassal. Az ütközés helyszínén a szervezők megemlékezést tartanának az áldozatok emlékére.
Privátbankár