A válság kirobbanása óta – az eddigi tapasztalatokra alapozva – már eltelt annyi idő, hogy az év első negyedében nagy valószínűséggel bekövetkezzen a trendforduló az életbiztosítási piacon. Az Aviva szerint a biztosítási piac szereplőinek a megváltozott ügyféligényekre új értékesítési stratégiával kell válaszolniuk.
A jelenleg tapasztalható általános európai bizonytalanság erősíti az öngondoskodás iránti igényt, így Európában, és különösen a Kelet-európai régióban az életbiztosítási piac szemmel jól látható mértékű növekedésére lehet számítani a jövő évben.
Bartók János, az Aviva Életbiztosító elnök-vezérigazgatója szerint Magyarországon a nyugdíjhiány miatt és a magas öngondoskodási igény miatt az életbiztosítási piac növekedése várható 2012-ben.
Bartók János fordulatot vár |
Bartók úgy véli, a devizahitellel rendelkezők "árfolyamvesztesége, és az ezt enyhíteni hivatott végtörlesztés felnyitotta az emberek szemét", milyen fontos hogy legyenek tartalékok egy háztartásban. A végtörlesztés hatására a kiadások kiszámíthatóbbá válnak, így a családok tudatosan tervezhetnek hosszabb távú megtakarításokat - véli az Aviva első embere.
Ezt a folyamatot segíti, hogy 2012-től a vállalatok adó- és járulékmentesen köthetnek egészségbiztosítást munkavállalóikra - így a magán-egészségügyi szolgáltatások a lakosság egy számottevő részéhez közelebb kerülhetnek. Az Aviva tapasztalatai szerint az ilyen típusú adókedvezmények ösztönzik a családok hosszú távú megtakarítási és az öngondoskodási hajlandóságát.
Jelentős változás, hogy amíg korábban elsősorban a nagyobb hozam reményében fektettek az emberek unit-linked termékekbe, a kedvezőtlen változásainak hatására a lakosság körében egyre nő az igény az alacsonyabb hozamot termelő, de biztosabb alapok iránt - vélik az Avivánál. Bartók János szerint az ügyfelek ma már nem termékeket keresnek, hanem megoldásokat.
A lakosság megtakarítási attitűdjének változását jelzi, hogy amíg korábban az egyszeri díjas termékek mozgatták a unit-linked piacot, a figyelem egyre inkább a rendszeres megtakarítások felé terelődik. Márpedig valódi értéket sokkal inkább a folytatólagos díjfizetési szerződések generálnak, hiszen ez a hosszú távú gondolkodást, és elkötelezettséget mutatja - így az Aviva.