A gépjárművekhez kapcsolódó kiadások legnagyobb részét kitevő üzemanyagköltségek 2000-ről 2010-re 40 százalékkal lettek magasabbak, ráadásul 2011 folyamán további tetemes drágulás ment végbe, majdnem 15 százalékos. A teljesítményadó és az autópálya-matrica ára gyakorlatilag duplájára nőtt azonos időtávon. Abban, hogy az autók karbantartási költségei csak az infláció mértékével emelkedtek, nagy szerepe volt a válságnak, és az ennek nyomán ismét a szürke zónába visszahúzódó alkatrész-kereskedelemnek, és járműjavításnak, valamint a márkaszervizekre nehezedő ügyfélmegtartási kényszernek.
Ha egy fővárosi család 4 éves, 1400 cm3-es 90 lóerős Opel Astráját vesszük, akkor tíz év távlatában elenyésző volt a kötelező biztosításának drágulása, reálértékben még kisebb is a teher, hiszen az elmúlt években egyre komolyabb a verseny ezen a fronton a biztosítók között.
Amennyiben vidéken üzemel ugyanez az autó, akkor még abszolút értékben is csökkent a rá vonatkozó díj. Cascóját tekintve ez a típusú gépjármű már majdnem fele annyiért is biztosítható manapság mint 10 évvel ezelőtt.
A hazai járműpark átlagéletkora és műszaki színvonala romlik, nem elégségesek a megtakarítások az autó lecserélésére, karbantartásra, ráadásul a hitelpiaci lehetőségek is beszűkültek.
Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője szerint Magyarországon 10-ből 4 autónak van casco-ja, ennek emelkedése lenne racionális, bárki pénztárcájához választható ugyanis megfelelő biztosítás, ami súlyos kiadásoktól menti meg a családot. A PBA ügyvezetője szerint a kötelező és a casco mellett mindenkinek érdemes elgondolkoznia a kiegészítő biztosításokon, melyek pár ezer forintért garantálják a nyugalmunkat több százezres kiadások felmerülése ellen. Ilyenek a balesetbiztosítás, a kárrendezési asszisztencia, egyes jogvédelmi vagy kiegészítő felelősségbiztosítások, illetve a külön köthető üvegkár, vagy a munkanélküliség esetén a hitelterheket időlegesen kiváltó jövedelempótló biztosítások.
Mindenkit a baleseti adó foglalkoztat - folytatta a szakember -, sokan csalódottak, hogy emiatt idén a kötelező biztosítás nem fog csökkenni. Pedig az adó nélküli nettó árak még mérséklődhetnek, ráadásul az sem mindegy, hogy milyen alapra jön rá a plusz 30 százalék, és az abszolút értékben milyen többletköltséget képez. Már csak emiatt is érdemes lesz idén is áttekinteni az autózáshoz kapcsolódó kiadásainkat.
A statisztikai hivatal adatait áttekintve ugyanakkor az is megállapítható, hogy a gépjármű biztosításának költsége elenyésző része a teljes fenntartási költségének, illetve ha mindezt egy család teljes költségvetéséhez viszonyítjuk, nem éri el a 4%-ot sem. Az egy főre jutó kiadások statisztikai adatait megismerve levonható a következtetés, hogy kiemelkedően sokat költünk lakásfenntartásra, élelmiszerre és közlekedésre, pontosabban közlekedési eszközünkre.
Privátbankár