Az idei 16. Generali Bankár Kupa és 12. Generali Biztosítási Kupa névadó támogatójaként a Generali lehetővé teszi, hogy a versenyen a pénzügyi szféra jeles képviselői ismét harcba szálljanak a díjakért.
Felelős biztosítóként a Generali fontosnak tartja felhívni a hajósok figyelmét arra, miért érdemes a vízi járművekre is biztosítani a megfelelő védelmet. A 12 főnél több személyt szállító hajókra, teherhajókra, kompokra és gazdasági célból üzemeltetett hajókra egyébként is kötelező a felelősségbiztosítás, de jó, ha a kisebb hobbihajó tulajdonosok is tisztában vannak azzal, hogy a potenciálisan okozható és elszenvedhető kár nagysága miatt mindenképpen érdemes akár felelősség, akár casco biztosítást kötni.
A statisztikák szerint Magyarországon ma közel 5000 vitorlás és hozzávetőlegesen 3000 motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, a vitorlások zöme a Balaton hullámait szeli, de akadnak szép számmal az ország egyéb vizein is. Úgy, mint a szárazföldi járműveknél, itt is az üzembentartót terheli a felelősség ha hajójával kárt okoz, és mivel ezek a hajók amúgy sem olcsók, a javíttatásuk is igen költséges. Egy kisebb ütközés, vagy egy balul sikerült kikötés, mólónak ütközés több százezer forintba is belekerülhet, de egy nagyobb balesetnél előfordulhat akár személyi sérülés is, vagy éppen a hajó is elsüllyedhet. A Generali ezért azt ajánlja a tulajdonosoknak, hogy ne spóroljanak a biztosítási díjon, hiszen így az okozott kár hatalmasra is rúgható költségét nem nekik kell állniuk. Egy kis vitorlásra a hajózási szezonra – hat hónapra - már néhány tízezer forintért is lehet felelősségbiztosítást kötni, káreseményenkénti 10 millió forintos biztosítási összegre.
A nemzetközi hajólevéllel rendelkező, 10 évnél fiatalabb vitorlás és motoros hajók tulajdonosai casco-t is köthetnek, például tűzkárra, vagy robbanás, villámcsapás, vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztításokra is. Ez alapvetően Magyarország területére terjed ki, de kibővíthető egyebek mellett Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi- tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is.
Öt-hatezer csónak és vitorlás a Balatonon
Fotó: Nagy Ádám |
„A Balatonon ma közel 5000 vitorlást tartanak számon, amelyek közül elég csekély a biztosítással rendelkezők száma. A Generalinál is alig több, mint 350 hajótulajdonos kötött szerződést, ami jól mutatja, milyen alacsony még nálunk a hajópark biztosítási védelemmel való lefedettsége, pedig egy-egy ilyen hajó ára bizony több tízmillió forint. Volt olyan esetünk, amikor két hajó egy nagyjából 6-os erősségű, 30 fokkal eltérő „befújás” következtében ütközött, de láttunk olyat is, amikor a rosszul rögzített árbóc a mellette lévő hajóra esett, százezres nagyságrendű kárt okozva. Az ilyen esetek a legjellemzőbbek Magyarországon, főleg a Balatonon.” – mondta el Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.
Az első hajózási biztosítást a tengeri kereskedők hívták életre, hogy a rakományt ért kárt kockázatközösségben viseljék: ha valamelyik hajó szállítmánya odavész kalóztámadásban vagy a vihar miatt, tagok a veszteséget szétosztották egymás között. A trieszti székhelyű Generali biztosító is az elsők között alakult meg 180 évvel ezelőtt.
Triesztben rendezik meg évről évre a Barcolana elnevezésű olasz vitorlás versenyt, amelyet hagyományosan a Generali támogat, ezt a hagyományt folytatja a budapesti leányvállalat a Generali Biztosítási és Bankár Kupa névadó támogatójaként. A hétvégi vitorlásversenyen a pénzügyi szféra 600 képviselője 70 hajóval száll harcba a díjakért. A Generali csoport 22 hajóval, fedélzetén a cég 143 képviselőjével és partnerével indul a versenyen.
(x)