Az autósok ötöde már évi kétezer forint alatti megtakarításért is hajlandó lenne jövő évi kötelezője megkötése során biztosítót váltani, ugyanakkor csaknem háromnegyedük nem vár további díjcsökkenést a új kgfb-tarifák néhány héten belül esedékes meghirdetése nyomán – áll a kotelezo.hu portál több mint 3700 aktív internet-felhasználó körében elvégzett felmérésében.
A felmérés tanúsága szerint az autósok beletörődtek abba – a biztosítási szakemberek többsége által már jó ideje hangoztatott – ténybe, hogy a kötelező biztosítások díjának további csökkentését a biztosítók már képtelenek lennének kigazdálkodni. Erre utal legalábbis az a tény, hogy a válaszadók 38 százaléka stagnálást, 35 százaléka pedig emelkedést vár a 2011-es tarifákban.
„Nagyobb mértékű átlagdíj-emelkedés azonban elképzelhetetlen, hiszen a biztosítók többsége (félve az árversenyben való lemaradástól) továbbra is igyekszik a többiek alá menni a díjakban – finomítja az ügyfelek várakozásaiból leszűrhető képet Lantos Lóránt, a kotelezo.hu portál vezetője. – A köbcenti helyett kilowatt alapján történő díjszabás pedig még akár további kisebb díjcsökkentésre is lehetőséget biztosíthat, hiszen a díjszabás a korábbinál kockázatarányosabbá válik, megszűntetve egy korábbi anomáliát és az abból fakadó plusz kockázatot.”
A kotelezo.hu felmérésében részt vevők 9,6 százaléka arról számolt be, hogy az idén vett új gépjárművet. Az új szabályozás szerint ők már nem vesznek részt az év végi kampányban. Erről azonban jelentős részük nem feltétlenül tud, hiszen kétharmaduk lehetségesnek tartja, hogy új biztosítás után nézzen az idei kampányban is. Mindez Lantos szerint fontos tájékoztató feladatot ró a biztosítókra és az alkuszokra, hiszen aki úgy vált biztosítást, hogy a régi nem jár le az év végén, az komoly bajba is kerülhet. Új szerződése ugyanis érvénytelen lesz, ám ha erről nem tud, és nem fizeti tovább az eredeti biztosítás díját, néhány hónapon belül tudtán kívül kötelező nélkül marad.
Idén is alacsony az ingerküszöb
A kotelezo.hu kérdéseire választ adó autósok 21 százaléka már évi kétezer forint alatt is hajlandó új kötelezőt kötni, további 41 százaléknak elegendő a váltáshoz az, ha 2000-5000 forint közötti összeget tud megtakarítani. Mindössze a résztvevők 12 százaléka jelezte azt, hogy 10 ezer forint alatt nem kívánnak belefogni a biztosításváltás folyamatába.
„Az alacsony váltási küszöb ellenére az idén először bekövetkezhet, hogy nem dönt ismét rekordot a kötelezőt váltók száma” – ad előrejelzést Lantos Lóránt. – Egyrészt jelentős újabb díjmegtakarítást már csak az ügyfelek kis része érhet el, másrészt eleve közel 10 százalékkal kevesebb az érintett autósok száma. További nagyobb, korábban passzív csoportokat pedig tavaly óta nem ért el az Internet sem.” A tavalyi adatok szerint másfél millióan kötötték át kötelező biztosításukat a 2010-es évre.
Az online alkuszoké a főszerep az idén is
Az online alkuszok szerepe a felmérésben nyert válaszok alapján az idén is meghatározó lesz: 59 százalék tervez alkuszon keresztül, 26 százalék biztosítói honlapokon, míg 13 százalék személyes úton tájékozódni az új lehetőségekről. A váltás során a legfontosabbnak azt tartják a megkérdezett autósok, hogy egy helyen lássák az összes biztosító ajánlatát (4 fokú skálán 3,76-os átlag), árgaranciát kapjanak (3,73), és néhány perc alatt el tudják végezni a szükséges műveleteket (3,70). Szintén fontos szempont az is, hogy az előző biztosítást is felmondják az autós helyett (3,29). „Ez a szempont vélhetőleg azért kapott kisebb értéket, mert az alkuszokon keresztül tarifáló autósok ezt a szolgáltatást ma már automatikusnak, magától értetődőnek veszik.” – magyarázza Lantos Lóránt.
A kötések zöme tavaly problémamentesen zajlott
A kotelezo.hu felmérése arra is rákérdezett, hogy az autósok az előző kampányban tapasztaltak-e valamilyen problémát. 84 százalékuk számára a folyamat problémamentes volt, 7 százalék jelezte, hogy késve kapta meg a befizetéshez szükséges csekket (igaz, az idén nem 30, hanem 60 nap haladékot kaphattak az ügyfelek az első díjrészlet befizetésére, így a csúszás a korábbi éveknél kevesebb gondot okozhatott). Az autósok 6 százalékának az volt a panasza, hogy az új biztosítója nem megfelelő bónusz-malusz kategóriába sorolta őt. A fennmaradó panaszok főként különféle egyéb, adminisztrációs problémákra vonatkoztak.
Privátbankár