Legritkábban a legkisebb teljesítményű motorral szerelt személyautók okoznak a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás alapján térítendő kárt, ugyanakkor esetükben az átlagosnál magasabb az egy kárra jutó kifizetés. A Magyar Nemzeti Bank nemrégiben tette közzé a kötelező biztosításokról gyűjtött adatokat, amelyekben részletezi, hogy a kocsik motorteljesítményei függvényében miképpen alakul a károk száma és nagysága.
A többség autója nincs 100 lóerős
Tavaly a 2,7 millió személygépkocsiból Magyarországon a 37 kilowattosnál kisebb - ez az első, legkisebb kategória, 49,58 lóerő alatti - kocsik száma 110 ezer volt. Egymillió jármű tartozik az 51-70 kilowattos, és 700-700 ezer a 38-50, illetve a 71-100 kilowattos kategóriába. A 101-180 kilowattos személygépkocsik száma a múlt év végén 227 ezret tett ki, az e felettieké 2500-at.
A kisautósok ritkábban törnek össze másokat
Amíg tíz éve még 100 személyautóból 5 okozott másnak balesetet, mára ez az arány 3-ra csökkent. A balesetet okozó gépkocsik aránya a legkisebb kategóriában 2,4 százalék, míg a 101-180 kilowattosoknál 4,46 százalék. A legnagyobb - a 180 kilowatt feletti - teljesítménynél a kárgyakoriság 4,2 százalék.
434 ezer forintos kárt okoz az átlagos balesetező
Egy személygépkocsis kgfb-kárra tíz éve még csak 380 ezer forint kifizetés jutott, tavaly az átlagos kárérték elérte a 434 ezer forintot.
Az átlagos kár a legkisebb autóknál 497 ezer forint volt. A 101-180 kilowattos osztályban 456 ezer forint, a 180 kilowatt feletti kocsiknál viszont 564 ezer forint. A 38-50 kilowattos kategóriában 430 ezer, 51-70 kilowatt közöttiben 423 ezer forint az átlagkár.