Becslések szerint idén mintegy 250 ezer autós mondta fel a december elsejei határidőig az év végén lejáró kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását (kgfb). Nekik december 31-ig kell megkötniük az új biztosítási szerződést. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) adatai szerint bár az autósok zöme már a november felmondással egy időben intézkedett új szerződése megkötéséről, nagyjából 10-12 ezren lehetnek olyanok, akik erre csak decemberben kerítettek vagy kerítenek sort. Ezen váltók többsége nem alkuszi közreműködéssel, hanem önállóan végzi el a biztosítóváltást, ilyenkor a régi szerződés felmondása értelemszerűen nem esik egybe az új megkötésével. Aki azonban az új szerződés megkötését elmulasztja, már január elsejétől fedezet nélkül marad, és azon túl, hogy súlyos kockázatot vállal, a normál díj többszörösét lesz majd kénytelen utólag megfizetni a fedezetlenségi díjra vonatkozó szabályok szerint.
Ugyanígy járhat az az autós is, aki intézkedett ugyan az új szerződéséről, ám az aláírt megbízásáról mostanáig nem kapott visszajelzést alkuszától. Ilyenkor egy telefon is elegendő ahhoz, hogy megbizonyosodjék arról, valóban eljutott-e a megbízása a teljesülésig.
Az első díjrészlet befizetésének esedékessége január elseje, a díjfizetésre az ügyfeleknek az esedékességtől számított maximum 60. napig van lehetősége, vagyis legkésőbb március 1-ig meg kell érkeznie a biztosítókhoz, ellenkező esetben a biztosítónak díjnemfizetés miatt törölniük kell a szerződést.
Sajnos még most is biztosítónként eltér a biztosítási adó feltüntetése, ezért az FBAMSZ arra figyelmeztet, hogy a nettó díjnál 30 százalékkal magasabb összeget kell megfizetni az ügyfeleknek. Emiatt ugyanakkor fontos, hogy a beszedési megbízások esetében adjuk meg úgy a limitet, hogy figyelemmel vagyunk a megnövelt limitre.
A nagyobbik alkuszszövetség arra figyelmeztet, hogy a késve megkapott csekk vagy számla nem mentesíti az ügyfelet a határidőre történő díjfizetéstől, ezért ha január végéig nem érkezik meg a biztosító visszaigazolása (legtöbb esetben maga a biztosítási kötvény), illetve a befizetéshez szükséges számla és csekk, mindenképpen célszerű utána járni annak, hogy mi történhetett.
„Az alkuszokon keresztül intézett szerződések problémáinak tisztázásában az ügyfelek számíthatnak a független közvetítők segítségére, akik a biztosítókkal fennálló közvetlen kapcsolataikon keresztül általában képesek gyorsan megoldani az adminisztrációs problémákat – mondta Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. Ilyen esetben az ügyfél akkor sem járhat rosszul az autós, ha kiderül, hogy nem a biztosító, hanem esetleg az alkusz tévedett a kalkulációban, mert az esetek többségében vállalt árgarancia értelmében az alkusz vita nélkül megtéríti a kalkulált és a ténylegesen fizetendő díj közti különbözetet.