Felemás képet fest a most záruló kötelező-váltási szezon a PBA biztosítási alkusz értékelése szerint. Az alkuszcég szerint egyrészt egyre kevesebben érintettek az év végi váltásban, másrészt visszavetette a váltási kedvet az is, hogy ez az esztendő egyértelműen az áremelésről szólt. Az alkuszcég tapasztalatai szerint a biztosítók ajánlataiban az 50-80 százalékos drágulás sem volt elképzelhetetlen. A díjnövekedés a kötések tekintetében 10 és 15 százalék között szóródott, így az átlagdíj 11-12 ezer forint körül realizálódott. Mindez azt jelenti, hogy az ügyfelek döntő része talált (volna) saját biztosítójánál kisebb díjemeléssel operáló biztosítót.
Az elmúlt egy hónapban a PBA-nál a legalacsonyabb éves díj 2.490 forinton kötetett. Ezt az összeget egy 1981-es Citroen 2CV tulajdonosának kell a jövő évtől megfizetnie. A legmagasabb kötelező-díjat pedig egy 2008-ban gyártott Suzuki Swift gazdája fogja állni, akinek a kötelezőjét 146 ezer forintban állapította meg az új biztosítója. |
A PBA felméréséből kiderül, hogy a férfiak voltak többségben, akik a váltás mellett döntöttek az elmúlt egy hónapban - az átkötők közel 70 százaléka közülük került ki. A nőknél a váltási arány a 16 százalékot, a cégeknél pedig a 4 százalékot érte el. A másik biztosítóhoz szerződők között az életkort tekintve a 35-44 évesek voltak az élen, őket az 55-64 évesek, illetve a 45-54 évesek követték. Szembetűnő, hogy a legfiatalabbak, az első autójukba ülő 25 év alattiakat egyáltalán nem foglalkoztatta a váltás-gondolata - írja a PBA, ám a jelek szerint nem sokat gondolkodtak az anyag készítői azon, hogy ebben a korosztályban lényegében nincs olyan autós, aki megfelelne annak a követelménynek, hogy biztosítási évfordulójuk egybeessen a naptári évfordulóval. Ennek oka az, hogy aki 2010. után vásárolt új vagy használt kocsit, annak már a tulajdonszerzés napja a biztosítási évfordulója, vagyis csak azok lehetnek ebben a körben, akiknek 2009-ben, maximum 18-19 éves korukban a szüleik megvették az első gépkocsijukat, amelyet azóta is hajtanak.
A PBA statisztikái abból a szempontból sem mond újat, hogy a kötelező-váltás leginkább a középkategóriás, 1300-1600 köbcentis autókat érintette - szinte minden második új biztosítónál kezdi a következő évet. Mindez annak tudható be, hogy a hazai járműállomány közel fele ebbe a kategóriába esik. A kisautók tulajdonosai már sokkal kevésbé voltak aktívak. Az 1300 köbcenti alatti autók negyedére kötöttek új kötelezőt. Ezt a tendenciát az autómárkák is lekövették. A legtöbb átkötő a Suzuki, az Opel és a Volkswagen birtokosok táborából került ki. Ezen belül is főleg a Suzuki Swiftet, az Opel Astrát és a Volswagen Golfot vezető emberek váltottak - ami szintén bizonyítja azt a tételt, hogy legalább öt éve ugyanabban a (alsó-középkategóriás) autóban ülő autósok voltak a váltók.