Véget értek az aranyévek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacán, vagy - másképp szólva - vége annak az esztelen díjversenynek, amelynek köszönhetően a szlovák díjszínt negyedére, de még a szerb kgfb-díjak felére estek vissza a magyar biztosítási díjak.
A magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) féléves statisztikáiban a legdinamikusabb díjbevétel-bővülést a kgfb-szegmens mutatta fel: az 52,16 milliárdos bevétel 6,97 százalékos növekedést mutat az előző év hasonló időszakához képest.
A piac utoljára 2008. decemberében tudott felmutatni díjbevétel-bővülést, ám a mostani mértéket némiképp devalválja, hogy a piacra az elmúlt év során több, mint 143 ezer új biztosított érkezett, most 4,412 millió biztosított gépjárműnek van kgfb-kötvénye. Ennek kapcsán a biztosítási díjbevétel és a kötvények hányadosából számolt átlagdíj csak 3,5 százalékkal tudott növekedni, értéke 11822 forint volt június végén. Az elmúlt öt év során a kgfb-díjbevétel közel 20 százalékkal csökkent, az átlagdíj azonban ennél is jelentősebb mértékben, 26,52 százalékkal esett vissza.
Casco | KGFB | |||||
I. félév | díj (M Ft) |
db | átlagdíj (Ft) | díj (M Ft) |
db | átlagdíj (Ft) |
2010 | 43 866 | 803 809 | 54 572,67 | 64 866 | 4 031 757 | 16 088,77 |
2011 | 37 910 | 817 631 | 46 365,66 | 55 925 | 4 118 821 | 13 577,91 |
2012 | 37 164 | 831 319 | 44 704,86 | 51 197 | 4 268 146 | 11 995,14 |
2013 | 32 721 | 796 800 | 41 065,51 | 48 767 | 4 268 569 | 11 424,67 |
2014 | 32 940 | 804 255 | 40 957,16 | 52 164 | 4 412 230 | 11 822,59 |
A jelek szerint nemcsak a kgfb, de a casco-piacon is elindult a visszarendeződés: a féléves statisztikák szerint a díjbevétel zuhanása itt is megállt, s a piaci bevételek szerény 219 milliós növekedést mutatnak. Miután viszont a júniust megelőző 12 hónapban 7400 új kötvénnyel 804 ezer fölé nőtt az érvényes szerződések száma, ezért az 40957 forintos átlagdíj még mindig csökken. Öt év alatt ezen a piacon, mind díjbevétel, mind átlagdíj tekintetében negyedével esett vissza a piac.
Mire elég? Arra a kérdésre, hogy ilyen alacsony díjak mellett miért éri meg a piacon maradni a 14 kgfb-ben érdekelt társaságnak, megoszlanak a vélemények. Az egyik magyarázat szerint a gazdasági válság és az objektív felelősség elvének alkalmazása valóban csökkentette a kárhányadokat. Ezzel szemben áll ugyanakkor a szervíz-óradíjak és az alkatrészek költségemelkedése. Ennél érzékenyebb kérdés ugyanakkor, hogy a személyi sérüléses káreseteknél változóban a bírósági gyakorlat és a korábbi évekkel ellentétben a bíróság szemrebbenés nélkül megítél többmilliós kártérítéseket, sőt terjed a komoly összegű élethosszig terjedő járadékfizetési kötelezettség. Ami eddig csak amerikai filmek sajátja volt, az ma már itthon is igaz: a balesetibe hordágyon érkező beteget és hozzátartozóit ügyvédek rohanják meg a biztosítóval szembeni "harchoz" szolgáltatásaikat ajánlva. |