1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2015-től az EU minden személyautót és könnyű haszongépjárművet e-segélyhívó rendszerrel szerelne fel kötelező jelleggel. A rendszer lényege, hogy baleset esetén azonnal jelez a 112-es segélyhívószámnak. Az európai biztosítók szerint azonban a tervezett szabályozáson van még mit finomítani.

Az európai biztosítási és viszontbiztosítási szövetség, az Insurance Europe levélben fordult az Európai Bizottság közlekedésért és iparért felelős alelnökéhez, Antonio Tajanihoz az EB azon tervezett intézkedésével kapcsolatban, amely 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet kötelezően életmentő e-segélyhívó rendszerrel szereltetne fel. A levélben a szövetség az intézkedés lehetséges, a fogyasztókat hátrányosan érintő hatásaira kívánta felhívni az EB figyelmét - olvasható a Biztosítási Szemlében.

Miként működik az e-segélyhívás?

Az e-segélyhívó súlyos baleset esetén automatikusan tárcsázza majd a közös európai segélyhívószámot, a 112-t, megadva a készenléti segélyszolgálatnak a jármű földrajzi koordinátáit. Ez a technológia a készenléti mentőcsapatok helyszínre érkezését becslések szerint a városokban mintegy 40%-kal, a vidéki térségekben 50%-kal gyorsítja meg.

Az e-segélyhívó manuálisan is működésbe hozható például egy súlyos baleset szemtanúja által egy, a járműben található gomb megnyomásával.

Az elektronikus segélyhívó rendszer új gépjárművekbe telepítésének költségét egyenként kevesebb mint 100 euróra becsülik. Az adatvédelmi aggályok kizárása érdekében az e-segélyhívó rendszer nem teszi lehetővé a járművek nyomon követését. Az eszköz alapvetően alvó üzemmódban van, és nem küld jeleket mindaddig, míg ütközés következtében nem aktiválódik.

A Bizottság egy rendeletjavaslat elfogadását is tervezi, amely előírná, hogy az e-segélyhívó eszközök tegyenek eleget a műszaki előírásoknak annak érdekében, hogy 2015-től valamennyi új személyautóba és könnyű haszongépjárműbe beszerelhetők legyenek, és megszerezzék az Európa-szerte érvényes típusjóváhagyást.

Miért aggódnak a biztosítók?

A biztosítási iparág nevében fellépő szövetség levelében kiemelte annak fontosságát, hogy az autógyártókat kötelezzék arra, hogy a fogyasztók számára szabad választást biztosítsanak a harmadik szolgáltató fél kiválasztására, és megfelelő tájékoztatásban részesítsék őket. Az autóba szerelhető segélyhívó eszközök piacát a szolgáltatók széles rétegei előtt meg kell nyitni – olvasható a levélben.

A szövetség üdvözölte az EB azon döntését, hogy a tagállamok döntésére bízza, hogy a meglévő segélyhívó központokra bízzák a beérkező segélyhívások kezelését, vagy egyéb harmadik félre, az adott ország piaci viszonyainak megfelelően. A javaslat hiányának rója fel azonban, hogy egyéb szolgáltatások hozzákapcsolását is engedélyezi az e-segélyhívóhoz, miközben nem határozza meg annak paramétereit, hogy a fogyasztók miként választhatnak a szolgáltatók és szolgáltatások között.

Az autógyártók azok, akik felszerelik a járműveket a szükséges segélyhívó technológiával, amely utat nyit számukra további kiegészítő technológia, így autómentő hívó, vagy lopás elleni nyomkövető platformok beépítésére is. Mivel az EB nem kívánja kidolgozni a további szolgáltatások paramétereit, az autógyártó fogja kiválasztani a kiegészítő szolgáltatásokat biztosító harmadik felet (például az autómentőt, az alkatrészgyártót, vagy a garázsokat). Ebben a döntésben tehát a fogyasztók szinte biztosan nem jutnak szóhoz.

Másodszor, a fogyasztók jellemzően a biztosítás megvásárlásával, vagy valamely autóklubhoz csatlakozással asszisztencia szolgáltatót is választanak. Az új, e-segélyhívó rendszerrel felszerelt autó megvásárlásával azonban egyúttal a fogyasztó által megbízott partner az autógyártó által kiválasztott partnerre cserélődik. Ez akár dupla fedezetet is eredményezhet, hiszen a létező szerződés lejárata nem feltétlenül esik egybe az új autó megvásárlásával.

Harmadsorban, a szükségszerűen előálló szolgáltató váltás akár a járművek fenntartási költségét is megemelheti, hiszen az ügyfél nem dönthet szabadon a szolgáltató kiválasztásáról. A legrosszabb forgatókönyv szerint a fogyasztó az általa preferált autógyártóval, és az azáltal kiválasztott harmadik szolgáltatóval röghöz kötődik egészen a jármű élete végéig. A járműgyártó azáltal, hogy ő biztosítja az e-segélyhívó technológiát, amely kaput jelent az összes többi kiegészítő szolgáltatáshoz, egyfajta kiemelt pozícióba kerül, hiszen ő döntheti el, melyik szolgáltatót választja. Ez a szolgáltatást nyújtó harmadik felek között jelentősen lecsökkenti a versenyt, amennyiben semmi nem biztosítja a fogyasztók szabad döntését.

Egyéb hatásai is lehetnek a döntésnek

Az e-segélyhívók kötelező bevezetésének egyéb következményei is lehetnek, szakértők szerint döntő lökést adhat a telematikai biztosítások piacának. A telematikai technológia biztosítási piacon történő tömeges elterjedése a szabványosított díjak eltűnését eredményezheti, amely óriási kihívás elé állítaná a különböző ár-összehasonlító oldalakat, melyek mára az egyik legfontosabb értékesítési csatornává váltak világszerte.

Azáltal, hogy egyértelművé válik a kapocs a biztonságos vezetés és az olcsóbb biztosítás között, a telematika az autógyártókat is arra ösztönözheti, hogy az extra biztonsági funkcióval ellátott autók vásárlóinak biztosítási fedezetet nyújtsanak, vagyis ők is betolakodhatnak a biztosítók piacára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Biztosítás Nem fagyott szét a nyaralód? Ekkora károkat okoztak az ónos esők
Privátbankár.hu | 2017. február 4. 09:34
Az elmúlt napokban az ónos esők jelentős károkat okoztak az országban, a károk bejelentése, felmérése még mindig zajlik – közölték a biztosítók. A nyaralókban keletkezett fagyási károk nagy része valószínűleg még csak ezután fog kibukni.
Biztosítás Kivéreztetett munkanélküliek országa vagyunk - pedig lenne megoldás
Nagy László Nándor | 2015. április 29. 10:35
A munkavállalók döntő része volt már munkanélküli, ötödük már háromszor volt álláskereső. Miután komoly tartalékokkal nem rendelkeznek, ezért a korábbi megtakarítások felélése után nőnek a fizetési késedelmek a hiteleknél, a rezsinél. Ilyen helyzetben meglehetősen nagy gond, hogy a megkérdezettek 82 százaléka nem is hallott a jövedelempótló biztosításokról.
Biztosítás Meddig fúj a viharos szél? Mi lesz május elsején?
Privátbankár.hu | 2015. április 29. 08:48
A viharos szél miatt tizennégy megyére és a fővárosra továbbra is elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. A másodfokú riasztásokat viszont már mindenhol visszavonták. Az ország nagy részén szerdán is erős, viharos széllökésekre kell számítani.
Biztosítás Ezekre figyeljen, és a nyaralóját legközelebb is épségben találja
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 18:40
Számos veszély fenyegeti a nyaralónkat, amelyekre érdemes felkészülni, ha nem akarunk csúnyán meglepődni a szabadságunk kezdetén. Az ingatlanokkal kapcsolatos visszatérő hibák nagyon könnyen betörők kezére adhatják a menedéket, de nem csak tőlük kell félni. Az időjárás is okozhat kellemetlen perceket, ha nem látogatjuk és tartjuk karban a nyaralót. Éppen ezért még mindig jól jöhet a lakásbiztosítás.
Biztosítás A fél országra figyelmeztetést adtak ki: jön a szélvihar
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 07:27
A viharos szél miatt négy megyére másodfokú, hét megyére és a fővárosra elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. Emellett több megyében a várható sok eső miatt is figyelmeztetés van érvényben.
Biztosítás Ezért nem mindegy, hol javítják meg az autót - változás jöhet a kötelezőnél
Privátbankár.hu | 2015. április 24. 07:39
Módosítaná a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló törvényt a Magyar Autóklub.
Biztosítás A Lombard Lízingnek május elejéig kell fizetnie az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2015. április 23. 16:40
Május elejéig kell visszafizetnie a Lombard Lízing Zrt.-nek az érintett ügyfelek felé azt az összesen 380 millió forintot, amelyet a beépített casco-biztosításnál árfolyam-különbözetként jogtalanul szedett be tőlük.
Biztosítás Aggódik a magyar az autójáért, de sokkal drágább lett biztosítani
Privátbankár.hu | 2015. április 22. 14:18
Megugrottak a kgfb-díjak az első negyedévben: átlagosan 25 100 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja. Ez az érték az évközi díjhirdetés két évvel ezelőtti bevezetéséhez képest 26 százalékkal magasabb. Tavaly ilyenkor ez az eltérés még mindössze 5 százalék volt.
Biztosítás Eddig két turista nem tudott elutazni a botrány miatt
Privátbankár.hu | 2015. április 21. 07:41
A Kun-Mediátornak az Union Biztosítóval van szerződése, de csak utazási tevékenységre. Eddig ezzel kapcsolatban csupán két kárbejelentés érkezett.
Biztosítás Iszonyatos profitgyárra bukkant a régióban az egyik biztosító
Nagy László Nándor | 2015. április 14. 16:55
Nyereségének közel kétharmadát már a régiós leányvállalataitól szerzi a Vienna Insurance Gruop. Az osztrák biztosítócsoport nyeresége 46 százalékkal ugrott tavaly.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG