Az európai biztosítási és viszontbiztosítási szövetség, az Insurance Europe levélben fordult az Európai Bizottság közlekedésért és iparért felelős alelnökéhez, Antonio Tajanihoz az EB azon tervezett intézkedésével kapcsolatban, amely 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet kötelezően életmentő e-segélyhívó rendszerrel szereltetne fel. A levélben a szövetség az intézkedés lehetséges, a fogyasztókat hátrányosan érintő hatásaira kívánta felhívni az EB figyelmét - olvasható a Biztosítási Szemlében.
Miként működik az e-segélyhívás?
Az e-segélyhívó súlyos baleset esetén automatikusan tárcsázza majd a közös európai segélyhívószámot, a 112-t, megadva a készenléti segélyszolgálatnak a jármű földrajzi koordinátáit. Ez a technológia a készenléti mentőcsapatok helyszínre érkezését becslések szerint a városokban mintegy 40%-kal, a vidéki térségekben 50%-kal gyorsítja meg.
Az e-segélyhívó manuálisan is működésbe hozható például egy súlyos baleset szemtanúja által egy, a járműben található gomb megnyomásával.
Az elektronikus segélyhívó rendszer új gépjárművekbe telepítésének költségét egyenként kevesebb mint 100 euróra becsülik. Az adatvédelmi aggályok kizárása érdekében az e-segélyhívó rendszer nem teszi lehetővé a járművek nyomon követését. Az eszköz alapvetően alvó üzemmódban van, és nem küld jeleket mindaddig, míg ütközés következtében nem aktiválódik.
A Bizottság egy rendeletjavaslat elfogadását is tervezi, amely előírná, hogy az e-segélyhívó eszközök tegyenek eleget a műszaki előírásoknak annak érdekében, hogy 2015-től valamennyi új személyautóba és könnyű haszongépjárműbe beszerelhetők legyenek, és megszerezzék az Európa-szerte érvényes típusjóváhagyást.
Miért aggódnak a biztosítók?
A biztosítási iparág nevében fellépő szövetség levelében kiemelte annak fontosságát, hogy az autógyártókat kötelezzék arra, hogy a fogyasztók számára szabad választást biztosítsanak a harmadik szolgáltató fél kiválasztására, és megfelelő tájékoztatásban részesítsék őket. Az autóba szerelhető segélyhívó eszközök piacát a szolgáltatók széles rétegei előtt meg kell nyitni – olvasható a levélben.
A szövetség üdvözölte az EB azon döntését, hogy a tagállamok döntésére bízza, hogy a meglévő segélyhívó központokra bízzák a beérkező segélyhívások kezelését, vagy egyéb harmadik félre, az adott ország piaci viszonyainak megfelelően. A javaslat hiányának rója fel azonban, hogy egyéb szolgáltatások hozzákapcsolását is engedélyezi az e-segélyhívóhoz, miközben nem határozza meg annak paramétereit, hogy a fogyasztók miként választhatnak a szolgáltatók és szolgáltatások között.
Az autógyártók azok, akik felszerelik a járműveket a szükséges segélyhívó technológiával, amely utat nyit számukra további kiegészítő technológia, így autómentő hívó, vagy lopás elleni nyomkövető platformok beépítésére is. Mivel az EB nem kívánja kidolgozni a további szolgáltatások paramétereit, az autógyártó fogja kiválasztani a kiegészítő szolgáltatásokat biztosító harmadik felet (például az autómentőt, az alkatrészgyártót, vagy a garázsokat). Ebben a döntésben tehát a fogyasztók szinte biztosan nem jutnak szóhoz.
Másodszor, a fogyasztók jellemzően a biztosítás megvásárlásával, vagy valamely autóklubhoz csatlakozással asszisztencia szolgáltatót is választanak. Az új, e-segélyhívó rendszerrel felszerelt autó megvásárlásával azonban egyúttal a fogyasztó által megbízott partner az autógyártó által kiválasztott partnerre cserélődik. Ez akár dupla fedezetet is eredményezhet, hiszen a létező szerződés lejárata nem feltétlenül esik egybe az új autó megvásárlásával.
Harmadsorban, a szükségszerűen előálló szolgáltató váltás akár a járművek fenntartási költségét is megemelheti, hiszen az ügyfél nem dönthet szabadon a szolgáltató kiválasztásáról. A legrosszabb forgatókönyv szerint a fogyasztó az általa preferált autógyártóval, és az azáltal kiválasztott harmadik szolgáltatóval röghöz kötődik egészen a jármű élete végéig. A járműgyártó azáltal, hogy ő biztosítja az e-segélyhívó technológiát, amely kaput jelent az összes többi kiegészítő szolgáltatáshoz, egyfajta kiemelt pozícióba kerül, hiszen ő döntheti el, melyik szolgáltatót választja. Ez a szolgáltatást nyújtó harmadik felek között jelentősen lecsökkenti a versenyt, amennyiben semmi nem biztosítja a fogyasztók szabad döntését.
Egyéb hatásai is lehetnek a döntésnek
Az e-segélyhívók kötelező bevezetésének egyéb következményei is lehetnek, szakértők szerint döntő lökést adhat a telematikai biztosítások piacának. A telematikai technológia biztosítási piacon történő tömeges elterjedése a szabványosított díjak eltűnését eredményezheti, amely óriási kihívás elé állítaná a különböző ár-összehasonlító oldalakat, melyek mára az egyik legfontosabb értékesítési csatornává váltak világszerte.
Azáltal, hogy egyértelművé válik a kapocs a biztonságos vezetés és az olcsóbb biztosítás között, a telematika az autógyártókat is arra ösztönözheti, hogy az extra biztonsági funkcióval ellátott autók vásárlóinak biztosítási fedezetet nyújtsanak, vagyis ők is betolakodhatnak a biztosítók piacára.
„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.
Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!
2024. május 16. Budapest
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas
szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol
nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk
egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek
között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is
tartalmaz.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!
-
Jó volt ránézni a forintra, újabb kiadós OTP-céláremelés érkezett
körülbelül 1 órája
-
A brit Munkáspárt nagyon elverte a konzervatívokat a blackpooli időközi képviselőválasztáson
körülbelül 1 órája
-
Fehér Ház: Oroszország ENSZ-szankciót sértve szállít üzemanyagot Észak-Koreába
2 órája
-
Látványos a magyar kormány multiellenességének értelmetlensége
3 órája
-
Orbán Viktor elárulta, mi a különbség a mostani háború és a délszláv válság között
4 órája
-
Elárasztják Európát a kínai kémek - férjhez menetel hátsó szándékkal?
4 órája
-
A lakásépítés szomorú képet mutat az első negyedévben
5 órája
-
Nem várt helyről kérnek több fizetést a magyar bíróknak
-
Ő a Tisza Párt első polgármesterjelöltje
-
Máris visszalépett az egyik főpolgármester-jelölt
-
Mészáros Lőrinc nagy összegben vízre fogadott, és nyert (régi videó)
-
Orbán Viktor berúgta a kampányt – ez volt percről percre a kormányfői interjú
-
Megvan, kihez csatlakozik a hvg.hu sztár-újságírója
-
Az oroszok már a novicsokot is bevetették Ukrajnában?
- Ezt a tüntetést még Magyar Péter is megirigyelné - elképesztő felvételek érkeztek Tbilisziből 2024. május 2. 10:59
- Tizenkilencre húz lapot Orbán Viktor júliusban, ebből botrány lehet az Európai Parlamentben - ezt is elárulta Ujhelyi István 2024. április 30. 05:39
- Brüsszel ezúttal más hangot ütött meg a magyarokkal szemben 2024. május 1. 13:03
- Bereggelizett a forint: nézze csak, mennyibe kerül egy euró! 2024. április 29. 07:35
- Magyar Péter olyat tett, amire nagyon rég volt példa – Ez Viszont Privát podcast 2024. április 5. 15:01
- Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén 2024. április 14. 11:33
- Lemegy hídba, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró 2024. április 8. 19:09
- Elképed, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró 2024. április 4. 19:17
- Utoléri -e Európa Oroszországot lőszergyártásban ASAP, azaz „sürgősen”? 2024. március 18. 19:03
- A „csehszlovákok” Ukrajnába mennek - beérnék a németeket 2024. március 7. 15:01
Orbán Viktor elárulta, mi a különbség a mostani háború és a délszláv válság között
Péntek reggel a közrádió mikrofonja elé ült a kormányfő.
-
A fogyasztás fellendülése lehet a gazdasági növekedés alapja2024. április 30. 15:22
-
MBH: az év második felében várható erőteljes munkaerőpiaci javulás2024. április 26. 12:55
-
Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?2024. április 23. 17:12
-
Hiányoznak az uniós pénzek az építőiparban és a megszorítások is ártanak2024. április 12. 14:07
-
Már látni, mikor jöhet új világ a kamatcsökkentésnél2024. március 26. 17:17
-
Már látni, hol lesz az alapkamat év végére?2024. február 27. 17:43
-
MBH Bank: a magas infláció miatt az inaktívak visszatértek a munkaerőpiacra2024. január 26. 15:45
-
A Fidesz szerint kitiltották Orbán Viktort Csepelen
13:01
-
Nagy sikert hozott az újautó-kereskedőknek az akciózás
12:12
-
Szenzáció közeleg, megdől Kuvait első helye az egy főre jutó kőolajtermelésben
12:12
-
Javult a magyarok fizetőképessége, de korai lenne megnyugodni
12:12
-
Drágultak az élelmiszer-alapanyagok
11:11
-
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót
12:12
-
Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből
12:12
-
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni
11:11
-
Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve
10:10
-
Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot
09:09
-
Magyar Péter olyat tett, amire nagyon rég volt példa – Ez Viszont Privát podcast
2024. április 5. 15:01
-
Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén
2024. április 14. 11:33
-
Lemegy hídba, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
2024. április 8. 19:09
-
Elképed, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
2024. április 4. 19:17
-
Törölgetheti a homlokát, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
2024. április 15. 07:59
-
Orosz katonák léptek be az amerikai hadseregnek otthont adó bázisra Nigerben
2024. május 3. 07:23
-
Ez Amerika újabb Vietnámja? Súlyos összecsapások és növekvő harag az amerikai egyetemeken
2024. május 2. 15:04
-
Az euró nem bírt a forinttal, a dollár bedobta a törölközőt
2024. május 3. 07:46
-
"Erdogan felrúgta a szabályokat"
2024. május 2. 19:04
-
Aggasztó, ami Svédországban történik
2024. május 2. 14:52