Lopják a motorokat, egyetlen szezonban országszerte több száznak az eltűnéséről tesznek bejelentést. Az olcsó kis robogók legalább annyira kelendőek, mint a méregdrága, kisebb vagyont érő bivalyerős típusok. A rendszámmal nyilvántartott értékes darabokat többnyire külföldön egyben, vagy alkatrészeire bontva itthon adják tovább. A kis robogókat viszont, amelyeket nem árul el a rendszámuk – mert nincs is – zömében saját használatra tolnak el a tulajdonosától – ismertette egy szakmai áttekintés eredményét Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója.
A hiteles motorokra sem mindig van casco
Minél drágább a benzin, annál több robogót lopnak el A cég megfigyelései szerint az üzemanyag drágulása gyors és közvetlen hatással van a lopásokra: amikor drasztikusabban emelkedik a benzin ára, akkor legalább ilyen meredeken emelkedik az olcsón üzemeltethető robogók lopásának a görbéje is. |
Az áttekintés során a CLB szakemberei azt tapasztalták, hogy a motorok többségére, nincs casco, még a drágább típusokra is csak elvétve.
Erre részben az a magyarázat, hogy a bankok egy ideje már casco nélkül is engedik törleszteni a régebben felvett motoros-hiteleket. Így aztán kétkerekűek ezrei futnak olyan biztosítás nélkül, amely lopásra és totálkárra is fizetne megfelelő kártérítést, és akár ki is lehetne belőle fizetni a fennmaradt tőkerészt.
Motoros casco csak a motoros szezonra
Németh szerint legalább ezer olyan motoros van, aki a mai napig fizeti az évekkel ezelőtt ellopott, összetört, vagy más módon totálisan leamortizálódott egykori motorja vételárának a részleteit csak azért, mert nem volt casco a járműre. Legtöbben ugyanis még most, évekkel a motorokra kidolgozott szezonális, jellemzően tavasztól őszig tartó casco bevezetése után is úgy tudják, hogy borzasztó drága, havonta akár 10-15 ezer forint is lehet a biztosítás.
Sokan még nem tudják, hogy a motorbiztosításban a szolgáltatások és a díjak terén is megszűnt a monopolhelyzet: ma már több biztosító is megfizethető áron kínál teljes körű cascót. Az ideális megoldás azonban a szezonális szerződés, amelynek az a lényege, hogy télen egyáltalán nem, vagy alig kell valamennyit fizetni – ismertette a konstrukció lényegét Perger Kálmán, az Aegon biztosító gépjárműüzletág igazgatója.
Évi 50-60 ezer forintból meg lehet úszni
A korábbi évek gyakorlatával ellentétben az évente 100-120 ezer forintnak alig a felét kell kifizetni úgy, hogy szezonon kívüli időszakban csak 2-3 ezer forintos fenntartási díj van. Ezzel szemben a garázsból ellopott, vagy tűzben, elemi kárban megsemmisült jármű teljes, aktuális értékét megtéríti a biztosító.