A felmérés idei harmadik, a munkavállalók elkötelezettségével és megtartásával foglalkozó része a munkaadók és munkavállalók közötti kapcsolatot veszi górcső alá, beleértve a munkavállalók lojalitását, elégedettségét és a munkahely iránti elkötelezettségét is. Emellett megvizsgálja, hogyan értékelik munkahelyüket a munkavállalók és mennyire ajánlanák azt másoknak, illetve hogy milyen körülmények között kezdenek az emberek munkahely- illetve karrierváltáson gondolkodni.
A felmérés magyar eredményei alapján a válaszadók 72%-a véli úgy, hogy munkahelyi elégedettségére illetve elkötelezettségére jelentős hatással bír közvetlen főnöke vagy felettese.
A Kelly Global Workforce Index (KGWI) felmérés legújabb megállapításai emellett azt is jelzik, hogy az elmúlt egy évben munkahelyet váltó európai válaszadók kevesebb, mint fele (43%) érzi jól magát új pozíciójában, Magyarországon ez az arány 44%.
Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a közvetlen felettesek kulcsszerepet játszanak a munkahelyi elégedettség és a munkaerő-megtartás alakulásában, ám sokan közülük nem figyelnek a figyelmeztető jelekre.
"Régi mondás, hogy a távozó munkavállalók valójában nem a céget, hanem a főnöküket hagyják ott. A dolgozók elmondásából mindenesetre az derül ki, hogy szeretnék, ha feletteseik nyíltabban beszélnének velük, és jobban elmagyaráznák a feladatokat és elvárásokat."
Arra a kérdésre, hogy mit tehetne a közvetlen felettese a munkahelyi elégedettség vagy elkötelezettség javítása érdekében (a fizetést/juttatásokat illetve az előléptetést leszámítva), a legtöbb magyar dolgozó a képzési lehetőségeket jelölte meg (53%), ezt követték az egyértelmű felelősségi körök és célkitűzések (43%), majd az átláthatóbb kommunikáció (38%).
A dolgozók kevesebb mint egyharmada (28%) érzi magát teljes mértékben elkötelezettnek jelenlegi munkaadója iránt. A munkavállalói elkötelezettség mértékét tekintve Norvégia áll a legjobban (itt a válaszadók 46%-a vallotta magát teljesen elkötelezettnek), ezután következik Dánia (43 %), Franciaország (42%) majd Svédország (41%). A lista másik végén található Olaszország (4%), Magyarország (14%), Németország (19%) és Portugália (23%). A munkavállalói elkötelezettséget növelő tényezők között az "érdekesebb vagy nagyobb kihívást jelentő munka" végzett az első helyen. A megkérdezettek több mint fele (59%) számolt be arról, hogy aktívan keresi a jobb álláslehetőségeket illetve méri fel a munkaerőpiacot még akkor is, ha elégedett az aktuális pozíciójával. Magyarországon ez az arány 52%. Mindössze 24% állította, hogy valószínűleg ajánlaná jelenlegi munkahelyét új állást kereső barátainak vagy ismerőseinek - e téren a vállalati kultúra/hírnév bizonyult a leginkább befolyásoló tényezőnek. A magyar válaszadók 19%-a ajánlaná csak aktuális munkaadóját ismerőseinek és elsősorban a megfelelő munka-magánélet egyensúlya miatt. |
Jónás Anikó véleménye szerint világosan látható, hogy a munkaerő-állomány jelentős része nem elégedett, nem tud kiteljesedni a munkahelyén, ami viszont jelzi, hogy a vezetőknek proaktív lépéseket kell tenniük e lappangó elégedetlenség kezelése érdekében.
"A kommunikáció javítására és a komolyabb személyes fejlődési lehetőségek biztosítására összpontosító vezetők nagyobb eséllyel tudják a munkavállalókba illetve azok ismereteinek, készségeinek gyarapításába eszközölt befektetéseik hozamát maximalizálni."
A felmérés 31 ország több mint 120 000 dolgozójának válaszait gyűjtötte össze, köztük mintegy 50 000 európai munkavállalóét.