A kisvállalatok nem kisméretű nagyvállalatok, a kutatásuk is teljesen eltérő módon történik – mondta el Szerb László, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar egyetemi tanára a magyar kisvállalatok versenyképességére vonatkozó kutatást ismertetve a Privátbankár Versenyképesség 2014 konferenciáján. Magyarországon minél kisebbek a cégek, annál kevésbé hatékonyak, ebből is látszik, hogy komoly versenyképességi problémával néznek szembe.
A kutatás nagyon szomorú képet fest a magyarországi kisvállalkozásokról. A cégek 41 százalékánál nem beszélnek idegen nyelvet, 58 százalékánál nem voltak továbbképzésen több mint egy éve. Marketing-innovációt kevesebb, mint öt százalékuk hajtott végre az utóbbi időben, 32 százalékuk pedig semmilyen marketing-kommunikációt nem végez. Pedig lassan aki a virtuális világban nem létezik, az a való világban sem – mondta Szerb László.
Az egyedi, vállalati szinten jelentkező problémák kezelése gazdaságpolitikai eszközökkel nem igazán lehetséges – következtet a kutatás. Az állami eszközökkel történő támogatás csak az erőforrások pocsékolását és a hatékonytalanság konzerválását jelentené. (Egy másik hasonló kutatásról a konferencián Chikán Attila volt gazdasági miniszter beszélt.)