Új bérlettípusokat is bevezetnek mától és változik több jegy és bérlet ára, amellett, hogy a jegyek és a teljes árú bérletek ára az inflációt követve emelkedik, kedvezményes (tanuló, nyugdíjas) bérletek ára nem nő, vagyis a tanuló és kisgyerekes havi bérletek 3850 forintba, a nyugdíjas havi bérletek pedig továbbra is 3700 forintba kerülnek.
A legfontosabb jegy- és bérlettípusok neve és ára az alábbi táblázatban látható, részletesebb, minden jegyre kiterjedő információ a BKK honlapján a tarifák menüpont alatt található.
Jegy- és bérletfajta | Ár 2013-ban |
Vonaljegy | 350 forint |
Átszálló jegy | 530 forint |
Budapest 24 órás jegy | 1650 forint |
Tíz darabos gyűjtőjegy | 3000 forint |
Kedvezményes havi nyugdíjas bérlet | 3700 forint |
Kedvezményes havi tanuló bérlet (köz- és felsőoktatás) | 3850 forint |
Kedvezményes havi gyermekes bérlet | 3850 forint |
Havi bérlet (teljes árú) | 10500 forint |
Kedvezményes nyugdíjas éves bérlet | 40700 forint |
Kedvezményes tanuló éves bérlet (köz- és felsőoktatás) | 42000 forint |
Éves bérlet (teljes árú) | 114600 forint |
Egyszerűsödik ugyanakkor a teljes árú BKK-bérletek használata: január 1-jétől már személyi igazolvánnyal vagy kártyaformátumú vezetői engedéllyel is érvényesek lesznek a teljes árú bérletek – a budapesti, a környéki és a hév-bérletek egyaránt. Annak az igazolványnak a számát írja be, amit magánál tart!
A kiválasztott igazolvány számának bérletbe történő beírását az ellenőrök szigorúbban fogják ellenőrizni, ha nincs beírva egyik igazolvány száma sem, büntetni fognak érte.
Újabb közterület-felügyelők a jegy- és bérletellenőrzésben
Nem csak szigorúbbak lesznek az ellenőrök, de többen is lesznek: 2011 elején a Fővárosi Közterület-felügyelettel megkezdett együttműködés nyomán a közterület-felügyelők bevonása a jegy- és bérletellenőrzésbe jelentősen javította az ellenőrzés hatékonyságát, ezért a közterület-felügyelői létszámot 2013. január 1-jétől tovább bővíti a BKK.
Megújul a járműpark
ZIU-9-es trolibusz |
Mától teljes körűen forgalomba állnak a közelmúltban vásárolt alacsonypadlós Mercedes Citaro és Volvo 7700-as járművek, amelyeket a BKV üzemeltet majd. A kibővült és megújult autóbuszflotta összességében annyi alacsonypadlós busszal rendelkezik, hogy majdnem minden vonalon fognak közlekedni ilyen buszok.
Ma cserélik le az elavult ZIU-9-es szovjet trolibuszokat, helyettük korszerűbb, akadálymentes MAN típusú csuklós járművek állnak forgalomba. Emellett javításokat végeztek az Ikarus 412-es és 435-ös trolikon is, így azok megbízhatóbbak, üzemképesebbek. A cseréknek köszönhetően a trolibusz-hálózaton összességében 2 százalékkal nő a férőhely-kínálat.
Elsőajtós felszállás
2013. január 5-étől, majd január 19-étől újabb öt-öt nappali autóbusz-vonalon vezetik be az elsőajtós felszállási rendet. 2013. január 5-én, szombaton üzemkezdettől a 15-ös, az 53-as, az 58-as, a 115-ös és a 133-as buszjáratokon, január 19-én, szombaton üzemkezdettől pedig a 149-es, a 153-as, a 162-es, a 162A és a 262-es buszjáratokon kezdik meg az elsőajtós felszállási rendet.
Ez azt jelenti, hogy az alábbi buszokon működik majd a rendszer, aminek célja az, hogy a bliccelőket már felszállás előtt kiszűrje: 13, 13A, 39, 40, 40E, 65, 71, 87, 87A, 88, 102, 113, 113A, 118, 119, 121, 124, 125, 126, 126A, 128, 129, 134, 137, 140, 141, 143, 152, 165, 166, 166A, 170, 174, 175, 179, 186, 187, 188E, 191, 193E, 197, 218, 234, 243, 266, és az alábbi éjszakai buszokon is első ajtós felszállás működik: 901, 908, 914A, 918, 922, 930, 931, 937, 940, 941, 943, 948, 960, 963, 964, 966, 972, 980, 990, 992, 994, 996, 996A, 998, 999, 900, 909, 956, 968, 979, 979A
A Budapesti Közlekedési Központ 2013 januárjától csökkentett menetrenddel közlekedteti a dunai hajókat, ennek okairól korábbi cikkünkben olvashat.