A jelenleg meghatározható legpontosabb képet az ország első számú autós hirdetési oldalának, a Használtautó.hu-nak az adatbázisa adja. Itt összesen 1,027 millió személyautós hirdetést adtak fel a tulajdonosok 2021-ben, míg egy évvel korábban közel ugyanannyit, 1,085 milliót. Tehát ebben nincs változás, az összegek azonban drámai mértékben növekedtek - írta a vezess.hu.
A portál kikérte az itt eladásra kínált használt autók átlagárát, ami a kétszer egymillió hirdetés összegei alapján
– 3 989 114 forint volt 2021-ben, – ezzel szemben 2020-ban csak 2 789 710 forint. Vagyis 43 százalékkal emelkedett az eladásra szánt használt autók átlagára egy év alatt.
„A pandémia eleve felfelé hajtotta az olcsóbb használt autók keresletét és árait” – mondta az okok felsorolását Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője. De ez csak a környezet, hiszen két éve is szenvedtünk a járványtól, e mellett tavaly újabb okok tolták az égig az árakat.
A külföldről behozott 132 ezer használt személyautó 2021-ben önmagában is jelentős mértékben emelte az árakat, egyrészt a padlóra feküdt, majd ott ragadt forintárfolyam miatt, másrészt Katona szerint a kereskedők utazási nehézségei is vastagították az összegeket.
A lap utalt rá, hogy erős hatással volt a használtak piacára az új személyautók gyártási nehézségeinek a drámája is – ez a harmadik ok. A chiphiány következtében tapasztalható szállítási problémák a fiatalabb és drágább használtak felé terelték az új autók vásárlóinak egy részét, így ott is többletkereslet alakult ki, amire a piac logikusan áremelkedéssel reagált.
Kimondottan az átlagos hirdetési árat egy negyedik tényező is felfelé nyomta: az olcsó használt autók extrém kereslete miatt a hirdetett autók átlagéletkora csökkent. Ma a legolcsóbb, legidősebb járműveket gyakorlatilag hirdetés nélkül el tudja adni bárki az oldal üzemeltetője szerint. Vagyis a jelentős kereslet miatt kézközt elmegy rengeteg kis értékű kocsi a tulajdonosok ismeretségi körében - toldották meg a cikkben.
Magyarországon hosszú évek óta Astrából, Swiftből, Golfból és Focusból fut a legtöbb. Egyértelmű, hogy a legtöbbek által használt kocsik árai messze a piac egészének az átlagárai alatt vannak, kisebb mértékű a drágulás is. Közülük százalékosan a legjobban a Suzuki Swiftek árai emelkedtek, 30 százalékkal, míg a legkevésbé az Opel Astráké (6 százalék). Ide vág, hogy a Datahouse friss statisztikái szerint utóbbiból trélereztek be a legtöbbet Nyugat-Európából a kereskedők tavaly.