Lehet, hogy a devizahitelesek áldani fogják a kormányt, hogy november elején forintosított? November utolsó napján népszavazást tartanak Svájcban: gyakorlatilag arról kell dönteni, vegyen-e 1000 tonna aranyat a jegybank. Könnyen lehet, hogy az igenek nyernek - ebben az esetben sokkal nehezebben tudná védeni az 1,20-as euró-frank árfolyamot a jegybank, amit pedig 2011. szeptembere óta tart. Az erősödő svájci frank pedig nem tenne jót a magyar devizahiteleseknek – márpedig az euró egyébként is gyengélkedik.
Miközben az elmúlt hónapok rendre arról szóltak, hogy a bankok – alkalmazkodnának a jegybank kamatcsökkentési trendjéhez - rendre csökkentik kamataikat, novemberben halvány változás tűnt fenn a pénzintézeti ajánlatokban – egyelőre csak szigetekként, de megjelentek betéti kamatok emeléséről szóló ajánlatok is – derül ki a Bankráció.hu adatai alapján készült összeállításunkból. Hosszabb távon ugyanakkor egészen addig kicsi az esély arra, hogy a bankbetétek kamatai vonzóbbak legyenek, amíg nincs komolyabb hitelboom az országban – ezt ugyanakkor a jegybank adminisztratív eszközökkel is fékezni akarja. Addig viszont a bankbetétek bizonyosan veszítenek szerepükből: az MNB adatai szerint az első kilenc hónapban 4 százalékkal, 7586 milliárd forintról 7281 milliárd forintra apadt a lakossági betétállomány – bár volt ennél gyorsabb esés is korábban. Az alternatívát az állampapírok jelentik, amelyek állománya az év első kilenc hónapjában közel 40 százalékkal 2770 milliárd forint fölé nőtt, míg befektetési alapokba szeptember végéig több mint 520 milliárd forintnyi friss megtakarítást fektettek a polgárok, így a befektetési jegyek állománya a kilencedik hónap végére 3788,1 milliárd forintra nőtt.
A bankbetéteknél mélyebbre talán csak a benzinár száll az elmúlt hetekben. Pénteken újabb 4-4 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol. A csökkentéssel a 95-ös benzin literenkénti átlagára 376-377 forintra, a gázolajé 396-397 forintra mérséklődik. A benzin literenkénti átlagára több éve nem volt 390 forint alatt, legutóbb 2011 szeptemberében lehetett 385-389 forintért egy liter benzint venni.
Egyébként a benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A Mol legutóbb ma változtatott az árakon, akkor a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó 4, a benzinét bruttó 5 forinttal csökkentette.
Az új dohány-szabályozásnak egyetlen szereplő, a dohányboltok üzemeltetői örülnek – legalábbis a Magyar Dohány Kiskereskedők Egyesülete (MDKE) kedvező fordulatként értékeli, hogy a dohánykereskedelmet szabályozó törvény tervezett módosítása optimalizálja a működési feltételeket, egyúttal fellép egyes piaci szereplők tisztességtelen üzleti gyakorlata ellen. Adorjánné Pordán Éva titkár szerint a szállítók és kiskereskedők szerződéses kapcsolata az utóbbi időben olyan mértékben egyoldalúvá vált a szállítók javára, hogy az már-már veszélyeztette a trafikosok megélhetését, a dohányboltjaik működését. A szerződések megkötéséért ugyanis a dohánytermék nagykereskedők elvárják, hogy az egyoldalúan összeállított szerződést változatlan formában írják alá a kiskereskedők, másrészt olyan kapcsolódó elvárásokhoz kötik a dohányáruk szállítását, mint a "polckép" fenntartása. (Ami persze annak fényében érthető, hogy a nagykereskedő a forgalmának fellendítésében volt érdekelt, ehhez pedig az kellett, hogy termékét megfelelően kínálják.)
Ez a helyzet megváltozik majd azzal, hogy a dohánytermék kiskereskedő csak meghatározott - állami, vagy koncessziós szerződéssel feljogosított - dohány-kiskereskedelmi ellátó társaságtól vásárolhat dohányterméket a jövőben, és ez a cég koordinálja majd a kiskereskedelmi beszerzést is. A trafikosok annak is örülnek, hogy a jövőben a dohány és az italok mellett rágógumit, mentolos cukorkát, tömegközlekedési jegyeket is árulhatnak a dohányboltok, s a dohányboltokba betérők a mobiltelefonjuk egyenlegét is feltölthetik majd a benyújtott törvényjavaslat szerint. A titkár szerint : a "klasszikus" trafikok termékeibe korábban is beletartoztak ezek a termékek. Az pedig dinasztikus lehetőséget jelent, hogy a törvény kapcsán örökölhető lesz a trafik fenntartásának a joga.