1p
Javult a helyzet a fővárosban: 200 busz, jónéhány villamos és minden metró jár, a várakozási idők azonban megnyúltak. Jobb a helyzet az utakon is, de a tárgyalóasztalokról ez közel sem mondható el. A BKV szerint elkerülhető lett volna a sztrájk, ha szakszervezetek elfogadják a cég ajánlatát, a sztrájkolók azonban sikeresnek ítélték az eddig történteket, és egyelőre nem hajlandóak arról beszélni, mikor ér véget a munkabeszüntetés
Budapest négy buszgarázsában 100 százalékos a sztrájk, egyetlen járat sem indult el - mondta Nemes Gábor az MTI tudósítójának kedd hajnali fél ötkor a cinkotai buszgarázsban, hozzátéve, a pesti oldal három villamos remízből összesen 11 jármű indult el üzemkezdet után, míg a budai oldalon egy sem. Reggel óta azonban több vonalon is megindult a közlekedés. A tárgyalások várhatóan este folytatódnak a távirati iroda információi szerint

Elkerülhető sztrájk?

Elkerülhető lett volna a sztrájk a BKV-nál, ha az érdekképviseletek elfogadják a menedzsment ajánlatát és a részletkérdéseken külön vitatkoznak, így viszont mindkét fél, valamint az utasok számára is előnytelen, hogy nem állapodtak meg - mondta Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese az MTI-nek kedden.

A szakszervezetek ragaszkodtak ahhoz, ami a múltban kiharcolt járandóságuk volt, de ezt a BKV már nem tudja finanszírozni, hitelt pedig erre nem tud felvenni - mondta Bolla Tibor. Hozzátette: további költségmegtakarítással (amelyet a menedzsment a bértárgyalás keretében kívánt megvitatni) biztosíthatók lennének a szakszervezetek követelései. Ennek hiányában azonban a követelések fedezete egyelőre nem látszik.

Bolla Tibor szerint azért rekedtek meg az álláspontok a tárgyalásokon, mert a sztrájkot bejelentő szakszervezetek tagsága erre adott felhatalmazást a vezetőiknek. Így viszont beláthatatlan, hogy mi lesz a sztrájk és a tárgyalások sikertelenségének következménye. Mindkét fél abban bízik, hogy a másik feladja az álláspontját, mert egyszer meg kell egyezni - hangsúlyozta. A BKV menedzsment azonban csak olyan üzleti modellt támogat, amelynek a fedezete biztosított - szögezte le.

Az utakon jobb a helyzet - beértek az emberek a munkahelyükre

Javult a forgalmi helyzet kedden délelőtt a reggeli helyzethez képest Budapesten, így a bevezető utak felszabadultak, már csak a hidak környékén és a belvárosban zsúfoltak az utak - közölte a Fővinform ügyeletese az MTI-vel.

Az ügyeletes szerint egyre több BKV-járat indul el a sztrájk ellenére, így a tömegközlekedésben is javulás tapasztalható. A metró, a troli és a HÉV rendesen jár. Jelenleg nehezen járható a Hegyalja út és az Erzsébet híd környéke, a Bocskai út és a Petőfi híd, valamint a Lánchíd és az alagút. A belvárosban, a nagykörúton és környékén szintén nagy a zsúfoltság - tette hozzá az ügyeletes.  

A Fővinform szerint a mostani javulás annak köszönhető, hogy az emberek beértek a munkahelyükre. A délutáni csúcsforgalom még jelentősen megnehezítheti a fővárosi közlekedést.

 


Az alvállalkozók buszai mennek


Mintegy kétszáz autóbuszra lehet számítani a reggeli buszközlekedésben, ezek közül a legtöbb alvállalkozók által működtetett jármű - közölte hétfő reggel a BKV az MTI-vel.

A Volánbusz csaknem 240 járata érinti a BKV buszhálózatát, ezekből 160 teljesen lefedi a budapesti vonalakat. A Volánbusz járatai minden BKV-s buszmegállóban megállnak, és Budapest bérlettel igénybe vehetők - olvasható a BKV közleményében.

A reggeli órákban a BKV 140 alvállalkozói, 39 Volán- és 20 saját buszt ad forgalomba. A sztrájk miatt több busz módosított útvonalon jár; a 25-ös a Mexikói úti metróvégállomás és a Székely Elek út között, a 66A Kispest, Határ út és Pesterzsébet városközpont, a 98-as Rákoskeresztúr, városközpont és Rákoshegy között közlekedik. Nem teljes vonalon közlekedik az alvállalkozók által működtetett 173-as vonal is; a Nyírpalota úttól a buszok csak az Etele térig közlekednek.
Eredeti útvonalon jár a többi között a 11-es, 20E, 31-es, 152-es, 153-as, 161-es járatok.

Biztonságosak a sztrájk alatt közlekedő autóbuszok - közölte a BKV az MTI-vel kedden. A cég a sztrájkbizottság szóvivőjének kijelentéseire reagált. Nemes Gábor hétfő este azt mondta, hogy több buszvezetőtől számukra ismeretlen emberek átvették a járművüket, majd azokat valahova elvitték. Közölte: ez szabályellenes, mert így elmarad a karbantartás.  A BKV tájékoztatása szerint mellékfoglalkozású szerződéssel rendelkező járművezetők, szakoktatók, területi vezetők vitték az autóbuszokat a Kőér utcai járműtelepre. A buszok érvényes karbantartási technológiája szerint minden járművet a hét egy adott munkanapján kell átvizsgálni. Kedd reggel csak olyan buszok álltak forgalomba a Kőér utcai telepről, amelyek heti átvizsgálása nem hétfőn volt esedékes - közölte a cég.

A metró-, HÉV- és trolibuszjáratok a BKV közlése szerint minden vonalon menetrend szerint elindultak, a 28-as, a 6-os, a 3-as, a 2-es és az 1-es villamosok vonalán a szerelvények nagyobb követési idővel közlekednek.

Bombariadó volt több garázsban

A BKV tájékoztatása szerint éjszaka a kelenföldi, a dél-pesti és az óbudai buszgarázsban, valamint a Ferencváros és Hungária kocsiszínben is bombariadó volt, de ezek a forgalmat nem befolyásolták. Az MTI helyszínen tartózkodó munkatársa a dél-pesti buszgarázsban korábban azt látta, hogy a bombariadó miatt kiürítették az épületet, és az érkező dolgozók csomagjait a rendőrök átvizsgálták.

Reggel folyamatosan egyre több járat indult el

Újabb busz-, illetve villamos vonalakon indult meg a közlekedés kedd reggel a BKV-sztrájk alatt; fél hétkor 15 buszjárat és hat villamos vonalon közlekednek a járművek, de minden viszonylaton nagyobb követési időkre kell számítani.

A BKV közlése szerint az 1-es villamos rövidített útvonalon, a Jász utca és a Bécsi út között közlekedik, a 6-os villamosok pedig 10 perc helyett 15-20 percenként közlekednek. A 41-es villamos is elindult, a Móricz Zsigmond körtér és Kamaraerdő között, ritkábban közlekedik.

Elindult a buszközlekedés a 25-ös, 30-as, 103-as, 124-es, 128-as, 150-es, 225-ös és 244-es vonalon is, így már 15 járat közlekedik, igaz, nagyobb követési idővel. Elindult a 83-as trolibuszpótló autóbusz is.

Hajnali helyzetjelentés

A BKV közlése szerint járnak a HÉV-ek, menetrend szerint közlekednek a metrók, és minden villamos vonalon elindultak a járatok.
Az MTI helyszínen tartózkodó munkatársa arról számolt be, hogy több buszgarázsban, így a dél-pestiben is bombariadó volt kedd hajnalban, emiatt az épületet az átvizsgálásig kiürítették, az érkező dolgozók csomagját pedig a rendőrök átkutatták.

A szakszervezeti vezető közölte, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettesének irányítása alatt hétfő este "idegen sofőrök" elvitték a végállomásokról a buszokat, anélkül, hogy azt átvizsgálták volna, ezért feljelentést tesznek. Nemes Gábor úgy fogalmazott: ha ezeket a járműveket sztrájktörésre használják, szintén feljelentést tesznek.

Nemes Gábor kijelentette: az éjféltől kezdődött munkabeszüntetés határozatlan időre szól. Az MTI tudósítója szerint a cinkotai buszgarázs aulájában hajnalban mintegy 150 buszsofőr várakozott. Az egyenruhát viselő járművezetők kávéztak és beszélgettek, egy kivetítőn keresztül a sztrájkról szóló televíziós híradók felvételeit nézték.
Nemes Gábor szerint valamennyi garázsban "jó a hangulat" a járművezetők között.

Beszámolt arról: több buszgarázsban és villamos remízekben bombariadó volt üzemkezdéskor, de ez nem befolyásolja a meghirdetett sztrájkot. A szakszervezeti vezető azt mondta, kedden tovább folytatják a BKV vezetésével tárgyalásokat.

Az MTI úgy tudja, a sztrájkbizottság a BKV menedzsmentjével legkorábban kedd este ülne ismét tárgyalóasztalhoz, a BKV azonban már korábban is szeretne újabb egyeztetést tartani a sztrájkot hirdető érdekképviseletekkel.

A BKV-nál működő 25 szakszervezet közül 14 sztrájkol. Ezek közül a legtöbb buszos érdekképviselet, de minden ágazatból csatlakozott a munkabeszüntetéshez legalább egy szakszervezet. Ezek között van reprezentatív és kisebb érdekképviselet is, a sztrájkoló érdekképviseletek az összes dolgozó mintegy 50 százalékát tömörítik. A 14 szakszervezetnek 5.700 fős létszáma van, a BKV-nál mintegy 12 ezren dolgoznak, 2 ezer munkavállaló pedig nem tagja egyetlen szakszervezetnek sem.

BKV-botrány: két újabb vezetőt gyanúsítanak - és még nincs vége
Este 10-ig kiderül, lesz-e holnap BKV-sztrájk
BKV: legyen elég az ajánlott béremelés!
Hogy megy holnap dolgozni? Készülhet a BKV-sztrájkra
Kinek intézett még végkielégítést Szalainé?

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hol a legjobb Európában vonatozni?
Elek Lenke | 2024. május 19. 14:22
Magyarország az előkelő 10. helyen végzett.
Makro / Külgazdaság Mi jár Matolcsy György fejében?
Privátbankár.hu | 2024. május 19. 09:19
A jegybankelnök által vezetett Monetáris Tanácsnak kedden arró kell döntenie, mennyivel csökkentse a most 7,75 százalékos jegybanki alapkamatot.
Makro / Külgazdaság Szakértő: a mostani rezsicsökkentés hosszú távon nem fenntartható
Dobos Zoltán | 2024. május 18. 14:06
A Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia Béke honol az olajfák alatt? című kerekasztal-beszélgetésén az energiaszektor és a megújulóenergia-ipar képviselőivel arról beszélgettünk, mennyire felhasználóbarát az új megújulóenergia-szabályozás, a hálózatfejlesztés ki tudja-e szolgálni a megújulóenergia-fejlesztési célokat. Szóba kerültek a megújuló energia tárolási lehetőségei, hogy hogyan és miből tudják a cégek csökkenteni az energiaköltségeiket, illetve hogy miért nincs lehetőség az új Otthonfelújítási Program támogatásai keretében a fűtést napkollektorra, hőszivattyúra korszerűsíteni.
Makro / Külgazdaság Bulgária bemutatott a Gazpromnak
Privátbankár.hu | 2024. május 18. 10:59
Több mint 400 millió eurós kártérítést követel a Gazpromtól a bolgár állami gázvállalat, amiért 2022 áprilisban hirtelen felfüggesztették a földgázszállítást.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Orbán Viktor, kemény értékelést mondott
Dobos Zoltán | 2024. május 17. 10:11
Péntek lévén ismét a Kossuth rádió mikrofonja elé ült Orbán Viktor. A magyar miniszterelnök értékelte a szlovák kollégája, Robert Fico elleni szerda délutáni merényletet, Hszi Csin-ping kínai elnök múlt heti látogatását és az orosz–ukrán háború legfrissebb fejleményeit is.
Makro / Külgazdaság Benzinár: ijesztően közömbösek az autósok
Buksza blog | 2024. május 16. 18:53
Hiába érzik az emberek egyre jobban a klímaváltozás hatásait és hiába próbálja az OPEC+ olajkartell minél magasabban tartani a fekete arany árát, az emberek tovább növelik az üzemanyag-fogyasztásukat.
Makro / Külgazdaság Mit szól majd Orbán Viktor, ha meglátja ezt?
Csabai Károly | 2024. május 16. 05:53
Átmenetinek bizonyult az Európai Unióban viszonylag hosszabb időn át sereghajtó hazai infláció nemzetközi összevetésben való előrelépése. Míg márciusban még tizenöt európai országban volt magasabb az éves fogyasztóiár-index, mint nálunk, addig áprilisban már csak nyolcban az adataikat cikkünk megjelenéséig közzétett 38 állam közül – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Ez nem „bezzegrománia”
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 14:43
Az ikerdeficit okozza a legnagyobb fejfájást keleti szomszédunkban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton lefordulna a székről: ahol örülnek a 289 százalékos inflációnak
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 10:53
A jegybanki alapkamatot 40 százalékra lehetett így visszavágni, az IMF is dicsér, hitelt is ad, miközben a kiskereskedelmi forgalom 20 százalékkal zuhant.
Makro / Külgazdaság Lélektani határ felé közelednek a benzinárak - ne tankoljon péntekig, akinek kedves a pénztárcája
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:59
Mutatjuk, mennyivel lesznek olcsóbbak az üzemanyagok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG