Egy korszak vége: nem lesz több Yugo
Hamarosan a múlté lesz a jugoszláv autógyártás egykori "csodabogara", a Yugo nevű kisautó, amely egyben a régen széthullott egységes délszláv államnak is a jelképe volt.
A Zastava autógyár főnöke a héten jelentette be, hogy 2009-ben megszűnik a Yugo gyártása. Az egykor Jugoszlávia határain túl is kelendő kiskocsi különböző típusai (Yugo, Skala, Florida) mellett a kragujevaci gyár beszünteti a Zastava 101 és 128 modellek gyártását is. Az alkatrészellátás mindazonáltal még hét évig biztosított lesz - ígérte Zoran Radojevic.
A Zastava modellekkel ellentétben, amelyek nemcsak motorjukat és nyomatékváltójukat, de karosszériájukat illetően is FIAT-leszármazottak voltak, a Yugo csak motorikusan volt "klónja" az 1971-ben piacra dobott (s 1972-ben az Év autója címet elnyert) FIAT 127 típusnak. A formatervezés a kragujevaci mérnökök munkáját dicsérte. A sorozatgyártás 1980-ban kezdődött, három évvel később megindult a nyugat-európai, majd 1985-ben az amerikai export.
Az USA autópiacán az év szenzációja volt akkoriban a Yugo - elsősorban aprócska méretével hódított az egészen más dimenziókhoz szokott amerikai vásárlók körében. A 3000 dolláros árnak nagyon sokan nem bírtak ellenállni, dacára annak, hogy a Time hírmagazin 1986-ban a világ 50 legrosszabb személyautója közé sorolta a kragujevaci törpét.
Az amerikai Yugo-eladások csúcsa 1987-ben volt: akkor nem kevesebb mint 48 ezer jugoszláv kisautó talált gazdára az Egyesült Államokban, vagyis a kragujevaci termelés egyötöde. Az export évei alatt pedig összesen 141 ezer 511 Yugo kelt el Amerikában.
Szerbiában a kisautó ma is igen népszerű, ami elsősorban alacsony árának és az olcsó alkatrészeknek köszönhető. Kragujevacban idén még vígan folyik a Yugo gyártása: havonta 450 darab gördül le a futószalagról.
MTI