1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Háromszáz ország szakértőinek döntése alapján idén a Nemzetközi Közúti Közlekedési Unió a leginnovatívabb szerkezetért járó díjával a francia Alstom villamosjármű-gyártó vállalat Citadis elnevezésű villamosát tüntette ki. Pontosabban annak úttestbe épített áramfelvevő (APS) rendszerét, amellyel a jármű nem áramszedővel a felsővezetékről, hanem a pályatestbe süllyesztett középső, harmadik sínről kapja az áramot.



Az APS-szerkezet áramvivő sínje szigetelt és fedett, csak a motorkocsi alatti áramszedő "nyitja meg" a 750 voltos áram számára. A villamos elhaladtával pedig újra visszazárja, hogy óvja a szennyezéstől és a balesettől.

Az első, 3-5 kocsiból álló Citadis villamosokat 2003-ban Bordeaux belvárosában állították forgalomba, majd hamarosan eljutott Orleans-ba, Angers-ba, Reims-be, sőt a brazil fővárosba is. Idén már Dubaj is rendelt 11 szerelvényt.

A francia városok esetében a belső városrészek történelmi épületeinek, régi hídjainak és látképének óvása volt a cél az APS-rendszer alkalmazásával, Brazíliavárosban az, hogy elkerüljék a tágas közterületek behálózását vezetékekkel és oszlopokkal, az arab sejkségben pedig az, hogy védekezhessenek a homok ellen.

Sokakban felmerülhet a gondolat, hogy a megoldás igazán nem is új, hiszen 1879-ben már Siemens legelső kísérleti, gördülő villamos zsámolya is alulról kapott áramot, amint az első pesti villamos is 1887-ben a Nyugati-pályaudvar és a Király-utca között. De a metrók zöme sem felső vezetékről, hanem alulsó sínből nyeri az energiát. Az ősvillamosok esetében azonban éppen az áramütés és az alsó vezeték sérülésének veszélye miatt tértek át a mai drága oszlopos-felsővezetékes-áramszedős rendszerre. Ezt figyelembe véve a XIX. századi problematikus megoldás XXI. századi korszerűsített, felújított változata valóban megérdemelte a díjat.

Az Alstom a világ második legnagyobb sínpályásjármű-gyártó cége. Ők állítják elő a francia TGV távolsági expresszeket, az új AGV motorvonatokat és a sínpályás világrekorderként 526 kilométer/óra sebességet elérő villanymozdonyt is. Magyarországra is szállítanak metrókocsikat.

Az oroszok menthetik meg a bolygót
A jövőbe tekint az európai innovációs központ

MTI

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, Matolcsy György a közeljövőben sem fog unatkozni
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 19:53
Távozása előtt napokkal jegyezték be.
Makro / Külgazdaság Gyenge adat érkezett, még nem látszik a fordulat a magyar termelésben
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 18:53
2025 márciusában a szezonálisan kiigazított ipari kibocsátás 0,1 százalékkal emelkedett februárhoz képest, ám a munkanaphatással korrigált éves adat már 5,4 százalékos visszaesést mutatott – közölte a KSH. A szakértők szerint a hosszú távú teljesítmény még mindig elmarad a 2021-es szinttől, a külpiacok gyengesége és az akkumulátorgyártás visszaesése pedig továbbra is fékezi a kilábalást. A kormány a programok bővítésével és nagyberuházásokkal igyekszik ellensúlyozni a külső negatív hatásokat.
Makro / Külgazdaság Megérkezett Trump nagy bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 17:50
Trump döntött és bejelentett. 
Makro / Külgazdaság Donald Trump valami nagy bejelentésre készül a vámháborúval kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 10:01
Csupa nagybetűvel posztolt saját közösségi médiájában arról, hogy sikerült valamit elérni.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter szivárogtat: a kormány a béke helyett a háború felé fordult?
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 09:26
Szakítunk a békementalitással és átállunk a háború felé vezető út nulladik fázisára – mondta állítólag a honvédelmi miniszter.
Makro / Külgazdaság Tovább tart a magyar ipar kínszenvedése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:30
Csak egy hajszállal tudott bővülni az előző hónaphoz képest márciusban a magyar ipari termelés – a tavalyihoz képest továbbra is jóval gyengébb a teljesítmény.
Makro / Külgazdaság Lehet, hogy sokkal többet kell várnunk az alacsonyabb kamatokra, mint gondoltuk
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 06:28
A várakozásoknak megfelelő döntést hozta a kamatokról a Fed, de kifejezte aggodalmát a kilátások miatt.
Makro / Külgazdaság Egymásnak ment a kormány és az OKSZ
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 18:01
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint az Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) „hamis állításaival ellentétben” az árréscsökkentés érdemben növeli a kiskereskedelmi forgalmat, így a fogyasztást is.
Makro / Külgazdaság Az EU egészében is csökkent a kiskereskedelmi forgalom
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 15:16
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése márciusban éves szinten, februárhoz mérve pedig csökkent.
Makro / Külgazdaság Szóltak Brüsszelben, hogy semmiképpen se adják oda a kért 600 millió eurót Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 14:31
Szankciós és energiaügyben pedig egyszerűen kikerülnék a magyar kormányt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG