A lancasteri és a londoni Royal Holloway Egyetem pszichológusai tesztekkel vizsgálják az autós GPS-navigáció használatából eredő veszélyeket - olvasható a The Daily Telegraph című brit lap online kiadásában.
A kézben tartott mobiltelefonok vezetés közbeni használata számos országhoz hasonlóan Nagy-Britanniában is illegális; a kutatók most arra próbálnak választ találni, hogy milyen tényezők terelhetik még el a vezetők figyelmét.
Az önkénteseknek a valós vezetés helyett számítógép előtt ülve kell reagálniuk a navigációs rendszerből érkező utasításokra, miközben figyelemösszpontosítást vizsgáló feladatokat kapnak. A teljesítmény romlása a navigációs rendszer figyelemelterelő hatását bizonyíthatja - mondta Polly Dalton kutató.
Nagy-Britanniában 2008-ban megközelítőleg 14 millióan használtak műholdas navigációt. Kétezer sofőrön végzett felmérés alapján minden ötödik vezető ismerte el, hogy forgalmas úton tétovázott a GPS utasításai alapján. A Direct Line biztosító hasonló felmérésében minden ötvenedik vezető ismerte el, hogy a GPS miatt balesetet szenvedett, vagy balesetközeli helyzetbe került.
A navigációs eszközöket okolják többek között a vezetők hirtelen sávváltoztatásaiért és kanyarodásaiért.
A Tomtom autós navigációs készülékeket gyártó vállalat szóvivője tagadja, hogy a technológia eltereli a vezetők figyelmét. "Két független kutatás eredménye is azt bizonyítja, hogy a GPS-re hagyatkozva a vezetők magabiztosabban közlekednek, jobban koncentrálnak és kevésbé feszültek" - mondta.
Öt technológia, ami megváltoztatja az életünket
Döcög az unió saját GPS-e
Kötelező: márciusig a rendőr nem büntethet
Téli veszélyek: biztosan van biztosítása?
MTI