Egymilliárd forint felett 1 százalék, 100 milliárd forint fölött pedig 1,5 százalék lesz a vagyonadó mértéke – számolt be Magyar Péter bejelentéséről laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor. A miniszterelnök ismertette, ezt a december 31-i állapot alapján, az adóévet követő augusztus 31-ig kell bevallani és befizetni első alkalommal 2027-ben.
Fotó: MTI / Illyés Tibor
A kormányfő közölte, az adó alapjába beleszámítanak az ingatlanok, a befektetések, a társasági részesedések, a külföldi vagyon és a vagyonkezelőknél levő vagyon is, míg a vagyonon levő hitelek levonhatók lesznek az adóalapból. Hozzátette, a hiteles, valós forgalmi érték meghatározásának konkrét szabályait később fogják megalkotni. Magyar Péter arról is tájékoztatott, a kettős adóztatás elkerülése érdekében az ingatlanokra és gépjárművekre külföldön megfizetett adó levonható lesz a vagyonadóból.
A miniszterelnök kiemelte,
akinek vagyona nem éri el az 1 milliárd forintot, annak semmilyen teendője nincs.
A kisadózók tételes átalányadóját (kata) kiterjesztik, újra katázhatnak a mellékállásúak, a nyugdíjasok, az egyetemisták is – mondta a kormányfő. A jelenleg havi 108 ezer forintos ellátási alapot felemelik, ezzel párhuzamosan a kata mértéke is nő.
Akik jelenleg is csak magánszemélyeknek számláznak, azoknak jövőre havi 75 ezer, 2028-tól pedig 100 ezer forint lesz az adója. Az előző kategóriába nem tartozók esetén a kata mértéke főállásban havi 100 ezer, mellékállásban havi 50 ezer forint lesz
– közölte a miniszterelnök.
Ismét lehet majd cégek számára is kiállítani katás számlát, ezt 15 százalék különadó fogja terhelni, azonban ebből le lehet vonni a megfizetett tételes adót – mondta Magyar Péter, majd kifejtette, ez azt jelenti, aki katásként évi 8 millió forintig számláz nem magánszemélynek, annak nem kell ilyen különadót fizetnie.
Laptársunk megjegyezte,
a kormányfő nem beszélt arról, lesz-e bármilyen korlátja a cégektől származó bevétel mértékére vagy arányára.
A kata bevételi értékhatára a miniszterelnök bejelentése alapján évi 22 millió forint lesz, azaz meg fog egyezni az alanyi áfamentesség határával.
Magyar Péter arról is beszélt, igazságtalan, hogy az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) általános értékhatára 60 millió forint, de az élsportolók egészen évi 500 millió forintos bevételi határig alkalmazhatják ezt a könnyített adózási formát. Bejelentette, 2027-től rájuk is az általános, évi 60 millió forintos értékhatár fog vonatkozni.
Az Mfor teljes cikke további részletekkel ide kattintva olvasható. >>
A kormányfő fontos részleteket árult el adópolitikai terveikről.





