4p

Tényleg itt a repülőrajt, jön a gazdasági áttörés?
Mi vár a magyar vállalkozásokra? Mit okoz az árrésstop?

Online Klasszis Klub élőben Oszkó Péterrel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. április 8. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon is egyre több projektben jelennek meg kínai befektetők, de ez a tendencia világszinten is. A látszólag bőkezűen mért és szinte végtelen pénz mögött egy olyan jövőkép áll, amelyben Pekinget egy globális kereskedelmi, befektetési és infrastrukturális háló hozza közelebb a világ többi részéhez.
Tüntetők várják Hszi Csin-ping kínai elnök érkezését Manilában. (EPA/MARK R. CRISTINO)

A New York Times lényegében a világháború utáni, komoly diplomáciai és katonai szövetségeket hozó amerikai Marshall-segély modern változatának nevezi a kínai befektetéseket.

A lap közel 600 Kínához köthető projektet vizsgált meg, amelyekből nagyjából kirajzolódik az ázsiai ország terjeszkedési stratégiája. Mit építenek?

  • 41 vezetéket, valamint egyéb olaj és gáz infrastruktúrához köthető létesítményt
  • 203 hidat, utat, és vasútvonalat
  • 199 atom-, gáz-, szén- és megújuló energiával üzemelő erőművet

A világban 112 olyan ország van, ahol kínai projektet futottak vagy futnak jelenleg is, a legtöbb ezek közül a BRI-hez (Belt and Road Initiative) tartozik. Ennek keretében a kínai kormány lényegében modern „Selyemutat” állít fel a vasút- és útépítésekkel.

Ilyen projektek készültek már Etiópiában, Kenyában, Indonéziában, Pakisztánban, Malajziában, Sri Lankán, Laoszon, Thaiföldön, Hong Kongban, és több európai országgal is összekötötték Kínát, ilyen például Németország, az Egyesült Királyság és természetesen Magyarország is, elég csak a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal felújítására gondolni, amely szintén kínai pénzből történik.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig már júniusban sem titkolta, hogy ebbe az építkezésbe azért is vágott bele a kormány, mert Kína nagymértékben növelni akarja az Európába történő áruszállítást. Ennek módja egy Kelet-Kínából a görög Pireuszba vezető hajóút, ahonnan vasúttal vinnék tovább az árút a kontinens belsejébe. A miniszter szerint itt azért folyt a verseny, hogy mely országokon keresztül vezessen a kínai áruszállítási útvonal, és a Budapest-Belgrád gyorsvasúti vonallal ez a leggyorsabb szállítási útvonal Görögországból.

Nemcsak az új Selyemutat építik

Egyrészt a belföldön már bejáratott technológiával olyan gátakat építenek Nigériában, Kolumbiában, Argentínában és Angolában, amelyek nagyobb vagy hasonló teljesítményűek, mint az amerikai Hoover Dam. Ráadásul emellett több olyan szegényebb vagy politikailag kockázatos országban is megjelentek, mint Laosz, Pakisztán és Szudán.

Másrészt Kínának „barátokra” és szövetségesekre van szüksége, és egyre inkább úgy tűnik, hogy ezt a bőkezűen mért, infrastruktúra-fejlesztésre adott pénzzel szeretnék elérni. Pakisztán, Sri Lanka és Malajzia három olyan ország, amely az Afrikát és a Közel-Keletet összekötő központi olaj- és kereskedelmi út mentén fekszik, és nem mellesleg hatalmas kikötőkkel rendelkezik – ezek pedig a jövőben akár Kína tengerészeti logisztikai központjai is lehetnének szövetségesként.

Peking tehát a szomszédokra koncentrál, nagyon szívesen adva rengeteg pénzt az óriási útépítési projektekre. Pakisztán már most nehezen tudja visszafizetni a kölcsönöket, és ezzel nincsen egyedül, a kritikusok ezt egészen egyszerűen kínai „adósságcsapdás” diplomáciának nevezik.

Ráadásul, ahogy az a gátépítéseknél is látszott, a nyugati kormányokkal szemben nem utasítják el a hitelnyújtást olyan kétes hírű országokban sem, mint Zimbabwe vagy Venezuela. Nicolas Maduro szeptemberben Pekingben sikeresen kialkudott öt milliárd dollárnyi hitelt, majd rá öt nappal később bejelentették, hogy 49,9 százalékosra nőtt a kínai részesedés a venezuelai olajvállalat Sinovensában.

Hurrá, jönnek a kínai beruházók?

A hozott milliárdok és a fejlesztések ellenére sem teljesen egyértelmű, hogy mennyire jár jól az az ország, ahová bekopogtat az ázsiai ország. A nagy külföldi befektetőknél mindig komoly faktort szokott jelenteni a munkahelyteremtés, csakhogy többször is előfordult, hogy a vállalatok a tengerentúli építkezésekre Kínából reptették be a munkásokat, ahol aztán kétes munkavédelmi előírások mellett, a helyi gazdasághoz nem igazán hozzájárulva húztak fel létesítményeket. Emellett annak ellenére, hogy Kínában egyébként már népszerűtlenek a szénerőművek, más országokban előszeretettel építik azokat.

A projektek megvalósulása sem mindig az igazi, Ecuadorban például 1 milliárd dollárt költöttek egy 12 milliárd dolláros kínai olajfinomító megépítésének előkészítésére még 2013-ban, az építkezés azóta sem haladt semmit.

A megvalósuló kínai álom

Az ázsiai országban kitört a hurráoptimizmus, és nem igazán látszik, hogy ennek mi fog gátat szabni. Egy alapvetően tekintélyelvű, politika által mélységesen átszőtt ország lakói a világ egyik legoptimistább népévé váltak. Mégis mi történhetett? Részletek a Privátbankár.hu korábbi cikkében. >>>


AJÁNLOTT VIDEÓK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A magyar munkaerő az unió legolcsóbbjai közé tartozik
Privátbankár.hu | 2025. április 6. 10:31
Az egy órára jutó munkaerő-költség alapján.
Makro / Külgazdaság Trump vámjai még jól is jöhetnek Magyarországnak — interjú Virovácz Péterrel
Bózsó Péter | 2025. április 6. 06:02
Az ING Bank vezető elemzője fejtette ki véleményét a héten bejelentett vámok hatásáról a forint árfolyamára, hazánk külkereskedelmi és fizetési mérlegére, valamint növekedésére.
Makro / Külgazdaság Van fény az alagút végén – alulértékelt a forint, beindulhatnak a befektetések is?
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 15:38
Jöhetnek pozitív fordulatok is idén a hazai gazdaságban? Az OTP elemzői szerint igen, de a kockázatokat sem hallgatják el.
Makro / Külgazdaság Erre költené Donald Trump a vám-dollármilliárdokat? Átcsúszott a szenátuson a javaslata
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 14:41
Adók helyett vámok és kiadácsökkentés sok-sok ezermilliárd dolláros értékben. Hiába szavaztak republikánusok is a javaslat ellen, az most a kongresszus elé kerülhet.
Makro / Külgazdaság Két matematikai osztás kellett csak a világ káoszba taszításához
Buksza blog | 2025. április 5. 13:33
Kína a kiszámítható gazdasági partner szerepét veheti fel, Tajvanon megerősödhetnek a Kínához csatlakozást támogató politikai erők, az EU tárgyalna. Jönnek a reakciók Trump vámcunamijára.
Makro / Külgazdaság Valamit nagyon csúnyán elszámoltak Donald Trumpék
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 12:23
Utánaszámoltak a bejelentett vámtarifáknak, és sehogy sem jön ki a matek.
Makro / Külgazdaság Tagadja az Európai Bizottság Szijjártó Péter vádjait, neki is tudnia kellene az igazságról
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 10:08
Éppenséggel a magyar kormánnyal is jó előre egyeztettek a lehetséges válaszlépésekről.
Makro / Külgazdaság Hiába a baráti tarifa, Londonban is vérengzés volt a papírok között
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 09:54
London csak a szelét kapta a Trump-tornádónak, de így is brutális, ami a londoni tőzsdén történt.
Makro / Külgazdaság Az ENSZ-főtitkár a kiszolgáltatott országok miatt aggódik
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 09:29
Kritikus szakaszba lépett a világkereskedelmi helyzet a világszervezet szerint.
Makro / Külgazdaság Ebben nagyon türelmes Donald Trump, kitolt egy fontos határidőt
Privátbankár.hu | 2025. április 5. 08:43
Úgy tűnik, nagyon szeretné az amerikai elnök, ha amerikai kézbe kerülne a TikTok. Vajon kire gondolhat tulajdonosként?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG