4p
Magyarországon is egyre több projektben jelennek meg kínai befektetők, de ez a tendencia világszinten is. A látszólag bőkezűen mért és szinte végtelen pénz mögött egy olyan jövőkép áll, amelyben Pekinget egy globális kereskedelmi, befektetési és infrastrukturális háló hozza közelebb a világ többi részéhez.
Tüntetők várják Hszi Csin-ping kínai elnök érkezését Manilában. (EPA/MARK R. CRISTINO)

A New York Times lényegében a világháború utáni, komoly diplomáciai és katonai szövetségeket hozó amerikai Marshall-segély modern változatának nevezi a kínai befektetéseket.

A lap közel 600 Kínához köthető projektet vizsgált meg, amelyekből nagyjából kirajzolódik az ázsiai ország terjeszkedési stratégiája. Mit építenek?

  • 41 vezetéket, valamint egyéb olaj és gáz infrastruktúrához köthető létesítményt
  • 203 hidat, utat, és vasútvonalat
  • 199 atom-, gáz-, szén- és megújuló energiával üzemelő erőművet

A világban 112 olyan ország van, ahol kínai projektet futottak vagy futnak jelenleg is, a legtöbb ezek közül a BRI-hez (Belt and Road Initiative) tartozik. Ennek keretében a kínai kormány lényegében modern „Selyemutat” állít fel a vasút- és útépítésekkel.

Ilyen projektek készültek már Etiópiában, Kenyában, Indonéziában, Pakisztánban, Malajziában, Sri Lankán, Laoszon, Thaiföldön, Hong Kongban, és több európai országgal is összekötötték Kínát, ilyen például Németország, az Egyesült Királyság és természetesen Magyarország is, elég csak a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal felújítására gondolni, amely szintén kínai pénzből történik.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig már júniusban sem titkolta, hogy ebbe az építkezésbe azért is vágott bele a kormány, mert Kína nagymértékben növelni akarja az Európába történő áruszállítást. Ennek módja egy Kelet-Kínából a görög Pireuszba vezető hajóút, ahonnan vasúttal vinnék tovább az árút a kontinens belsejébe. A miniszter szerint itt azért folyt a verseny, hogy mely országokon keresztül vezessen a kínai áruszállítási útvonal, és a Budapest-Belgrád gyorsvasúti vonallal ez a leggyorsabb szállítási útvonal Görögországból.

Nemcsak az új Selyemutat építik

Egyrészt a belföldön már bejáratott technológiával olyan gátakat építenek Nigériában, Kolumbiában, Argentínában és Angolában, amelyek nagyobb vagy hasonló teljesítményűek, mint az amerikai Hoover Dam. Ráadásul emellett több olyan szegényebb vagy politikailag kockázatos országban is megjelentek, mint Laosz, Pakisztán és Szudán.

Másrészt Kínának „barátokra” és szövetségesekre van szüksége, és egyre inkább úgy tűnik, hogy ezt a bőkezűen mért, infrastruktúra-fejlesztésre adott pénzzel szeretnék elérni. Pakisztán, Sri Lanka és Malajzia három olyan ország, amely az Afrikát és a Közel-Keletet összekötő központi olaj- és kereskedelmi út mentén fekszik, és nem mellesleg hatalmas kikötőkkel rendelkezik – ezek pedig a jövőben akár Kína tengerészeti logisztikai központjai is lehetnének szövetségesként.

Peking tehát a szomszédokra koncentrál, nagyon szívesen adva rengeteg pénzt az óriási útépítési projektekre. Pakisztán már most nehezen tudja visszafizetni a kölcsönöket, és ezzel nincsen egyedül, a kritikusok ezt egészen egyszerűen kínai „adósságcsapdás” diplomáciának nevezik.

Ráadásul, ahogy az a gátépítéseknél is látszott, a nyugati kormányokkal szemben nem utasítják el a hitelnyújtást olyan kétes hírű országokban sem, mint Zimbabwe vagy Venezuela. Nicolas Maduro szeptemberben Pekingben sikeresen kialkudott öt milliárd dollárnyi hitelt, majd rá öt nappal később bejelentették, hogy 49,9 százalékosra nőtt a kínai részesedés a venezuelai olajvállalat Sinovensában.

Hurrá, jönnek a kínai beruházók?

A hozott milliárdok és a fejlesztések ellenére sem teljesen egyértelmű, hogy mennyire jár jól az az ország, ahová bekopogtat az ázsiai ország. A nagy külföldi befektetőknél mindig komoly faktort szokott jelenteni a munkahelyteremtés, csakhogy többször is előfordult, hogy a vállalatok a tengerentúli építkezésekre Kínából reptették be a munkásokat, ahol aztán kétes munkavédelmi előírások mellett, a helyi gazdasághoz nem igazán hozzájárulva húztak fel létesítményeket. Emellett annak ellenére, hogy Kínában egyébként már népszerűtlenek a szénerőművek, más országokban előszeretettel építik azokat.

A projektek megvalósulása sem mindig az igazi, Ecuadorban például 1 milliárd dollárt költöttek egy 12 milliárd dolláros kínai olajfinomító megépítésének előkészítésére még 2013-ban, az építkezés azóta sem haladt semmit.

A megvalósuló kínai álom

Az ázsiai országban kitört a hurráoptimizmus, és nem igazán látszik, hogy ennek mi fog gátat szabni. Egy alapvetően tekintélyelvű, politika által mélységesen átszőtt ország lakói a világ egyik legoptimistább népévé váltak. Mégis mi történhetett? Részletek a Privátbankár.hu korábbi cikkében. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Meglepetés történt az amerikai éves inflációval
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 17:16
Az Egyesült Államokban lassult a fogyasztóiár-emelkedés éves üteme novemberben, szemben az elemzők által várt gyorsulással.
Makro / Külgazdaság Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 16:18
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően nem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén.
Makro / Külgazdaság Közel 38 ezren várakoznak 2025 végén műtétre
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 15:45
Egy év alatt több mint ötezer fővel nőtt a három legnagyobb műtéti (térd- és csípőprotézis, valamint szürkehályog) várólista. 
Makro / Külgazdaság Nagy bejelentést tett az inflációról az MNB – de az árrésstop mindent boríthat
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 11:09
Érdemben változtatta inflációs előrejelzését a jövő évre a Magyar Nemzeti Bank.
Makro / Külgazdaság Tud még olcsóbb lenni a benzin? Igen!
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 09:52
A hét második felében tovább csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Négy hónap múlva vége az Orbán-rendszernek egy friss kutatás szerint
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 09:17
Republikon: 12 százalékpont a Tisza előnye.
Makro / Külgazdaság Újabb nagy bejelentést tett a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 06:53
További 16 járásban kezdhet optikai hálózatfejlesztést.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter nagy bejelentéssel jelentkezett New Yorkból
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 06:29
A külügyminiszter nagy számokról beszélt.
Makro / Külgazdaság Kiderült: mégsem a magyarok fogyasztanak a legkevesebbet az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 19:58
Lettországot megelőzzük, ezért az uniós átlag 73 százalékával sem áll utolsó helyen Magyarország a tényleges egyéni fogyasztást nézve. Az egy főre jutó GDP azonban visszaesett.
Makro / Külgazdaság Bezuhant a forint, októberi szinten az euró ára
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 18:35
Mindhárom fő devizával szemben gyengült a forint szerdán. A svájci frankhoz képest történt a legnagyobb elmozdulás, az euró október óta nem volt ilyen drága.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG