A digitális piacokról szóló uniós jogszabály értelmében az Európai Bizottság kapuőrnek minősítheti a digitális platformokat, ha azok fontos kapuként szolgálnak a vállalkozások és a fogyasztók között az alapvető platformszolgáltatások tekintetében.
A minősítésről szóló döntést az Európai Bizottság azt követően hozta meg, hogy az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta, a Microsoft és a Samsung potenciális kapuőri státuszra vonatkozó bejelentést tett.
Ezzel párhuzamosan a brüsszeli testület piaci vizsgálatokat indított a Microsoft és az Apple bejelentéseinek további értékelésére, mivel úgy ítélte meg, hogy a küszöbértékek teljesítése ellenére egyes alapvető platformszolgáltatásaik - a Microsoft esetében a Bing, Edge és Microsoft Advertising, az Apple esetében pedig a iMessage - nem minősülnek kapunak.
A testület továbbá mérlegeli azt is, hogy az Apple iPadOS-t kapuőrnek kell-e minősíteni, noha nem éri el a küszöbértékeket. Az Európai Bizottság emellett arra a következtetésre jutott, hogy nem minősíti alapvető platformszolgáltatásnak a Gmailt, az Outlook.comot és a Samsung Internet Browsert. Ebből következően a Samsung egyetlen alapvető platformszolgáltatás tekintetében sem minősül kapuőrnek - írták.
A kapuőröknek a minősítésüket követően hat hónap áll a rendelkezésükre, hogy biztosítsák a digitális piacokról szóló jogszabály szerinti előírásokat és tilalmakat tartalmazó teljes listának való megfelelést. Bizonyos kötelezettségek alkalmazása azonban már a minősítéssel egyidejűleg kezdetét veszi, mint például a bármely tervezett összefonódással kapcsolatosan az Európai Bizottság tájékoztatására vonatkozó kötelezettség.
A jövőben a digitális piacokról szóló jogszabály alapján további vállalatok is tehetnek bejelentést az érintett küszöbértékekre vonatkozó önértékelésük alapján.
(MTI)