4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Komoly kihívás előtt állnak az újrahasznosító cégek, a jövő eautó gyártása ugyanis nagyban függ a használt elemek feldolgozásán.

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek.

A lítium és a grafit ára majd megháromszorozódott az utóbbi években, a kobalt mellett ez a két nyersanyag lesz a legértékesebb az elektromos autók gyártása szempontjából – mondta német Accurec egyik igazgatója.A várakozások szerint 2025-re már legalább 14 millió eautó kerülhet eladásra a jelenlegi egymillióhoz képest, ez pedig komolyan megnöveli az igényt ezekre a nyersanyagokra. A számítások alapján a 2021-es igények teljesítéséhez még legalább 30 ezer tonna kobaltra és több mint 80 ezer tonna lítiumra lesz szükség.

A legtöbb elektromos autó lítium-akkumulátorához  nikkel, mangán, kobalt és grafit szükséges. Ezek közül a kobalt kitermelése jelenthet kockázatot, a világ nyersanyagkészletének jelentős része ugyanis a Kongói Demokratikus Köztársaság területén található, ahol a bányák körül gyakori a fegyveres konfliktus. A kobalt ára csak idén megduplázódott emiatt. A lítiumbányák nagy része Chilében található, ahol sokkal békésebb a helyzet, új ellátóként pedig Argentína és Ausztrália és megjelenik a piacon.

Fejlesztések, tesztüzemek, szabadalmak

Összefogtak a világ nagyjai – jön a zöldenergia forradalma? Tovább >>>

A kevés újrahasznosított elemen túl további probléma a lítium visszanyerése is. A legtöbb újrahasznosító hőkezeléssel és magas nyomással választja  a szükséges anyagokat az elemekből, de ezzel főként a kobalt és a nikkelt lehet eredményesen visszanyerni. Emiatt az elhasznált lítium ma még gyakran masszaként végzi, amiből később építőanyagot gyártanak, vagy egyszerűen eldobják – ez a gyakorlat azonban hamarosan változhat.

Számos cég belevetette magát a technológiai versenybe, a kellő mennyiségű használt elem nélkül azonban nehéz költséghatékony megoldásokat találni. Az Umicore nyilatkozata szerint új fejlesztésük egy folyamatban képes kinyerni a nyersanyagokat az elemekből, a több mint 7000 tonnát is feldolgozó tesztüzemükben ezzel évente több mint 35 ezer eautó akkumulátort állítanak elő. A német Accurec autóakkumulátorokat feldolgozó tesztüzeme lényegesen kisebb, a kevés feldolgozható akku miatt azonban nem és tervezik a bővítést. Az amerikai Manganese új fejlesztése a hírek szerint a lítium 100 százalékát képes visszanyerni az elemekből, amit a független vizsgálatok is igazoltak, így a szabadalmaztatás után ők is tesztüzemet indítanak.

A szakemberek szerint 2023 után nőhet meg jelentősen az újrahasznosítható energiatárolók mennyisége a piacon, a cégek addig visszafogott ütemben készítik elő a technológiai alapokat, míg mások már a gyárak futószalagjairól lekerült hibás elemeket is hasznosítanák a következő pár évben. A következő évtized tehát paradigmaváltást hozhat az energiaszektorban és az autógyártásban, a szakértők szerint ennek az ágazatnak évről-évre nagyobb szerepe lesz, amit érdemes nyomon követni – tette hozzá a Bischoff portfólió-menedzsere.

Csodaautóval rukkolt elő a Tesla

Mostanában csak arról lehetett hallani a Tesla háza táján, hogy nehezen indul a majdan sok pénzt hozó Model 3 és a hozzá való akkumulátor gyártása, Elon Musknak be is kellett költözni a gyárba. Nos, ilyenkor Musk zseniálisan elő tud húzni mindig valamit a kalapból, ezúttal egy olyan autót sikerült neki, ami némely tekintetben az űrhajóra emlékeztet. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megszólalt az államtitkár a fix 3-as kkv-hitelről
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 13:00
Szabados Richárd elmondta, hogy a kis- és középvállalkozásokat célzó, fix 3 százalékos kölcsönt már 2600 vállalkozás igényelte, 140 milliárd forint értékben.
Makro / Külgazdaság Az Airbus bemutatott az Egyesült Államoknak: Kínában nyit céget a francia óriás
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 12:43
A gyártó célja, hogy 2027-re rekordmennyiségű A320-ast szállítson. Az Airbus új összeszerelő sorokat nyitott Tiencsinben és Mobile-ban, így a világ két legnagyobb légi közlekedési piacán erősíti pozícióját.
Makro / Külgazdaság AI-központot hoz létre a kormány a vállalkozásoknak
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 12:00
Ezt a mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos árulta el.
Makro / Külgazdaság Már a kormány is elismeri: irreálisak a minimálbér-emelési tervek
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 11:40
Irreálisnak nevezte a 13 százalékos jövő évi minimálbér-emelésre vonatkozó terveket a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára az M1 műsorában.
Makro / Külgazdaság Minél tovább húzza Putyin a háborút, annál nagyobb kárt okoz az oroszoknak
Király Béla | 2025. október 22. 11:11
Az egyelőre bizonytalan budapesti béketárgyalások hírére a hurráoptimizmus uralta el a propagandamédiát, miközben a háborút valóban lezáró megállapodásra kevés az esély. Ugyanakkor az idő immár az oroszokat is szorítja: a gazdasági problémáikat egyre kevésbé tudják elkendőzni.
Makro / Külgazdaság Így változnak az üzemanyagárak a százhalombattai tűzeset után
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 10:57
Emelkedés a kutakon, mindkét típusnál.
Makro / Külgazdaság Kína után Japán is megkerülte Trump vámjait
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 10:45
Úgy tűnik, hogy Japán is eredményes volt az új exportpiacok megtalálásában.
Makro / Külgazdaság Több lett a munkanélküli Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 08:30
Augusztushoz képest 4,4 százalékról 4,5 százalékra nőtt a munkanélküliségi ráta Magyarországon – közölte a KSH.
Makro / Külgazdaság Ennyi ideig okozhat zavart a százhalombattai Mol-tűzeset
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 08:20
A Mol és a szakemberek sem tartanak ellátási problémáktól.
Makro / Külgazdaság Reagált Kína az amerikai-ausztrál ásványkincs-megállapodásra
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 06:25
A héten aláírta az Egyesült Államok és Ausztrália vezetője a kritikus nyersanyagok zavartalan kereskedelméről szóló megállapodást. A lépést sokan Kína ellenében értelmezik, most reagált a távol-keleti nagyhatalom.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG