4p
Komoly kihívás előtt állnak az újrahasznosító cégek, a jövő eautó gyártása ugyanis nagyban függ a használt elemek feldolgozásán.

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek.

A lítium és a grafit ára majd megháromszorozódott az utóbbi években, a kobalt mellett ez a két nyersanyag lesz a legértékesebb az elektromos autók gyártása szempontjából – mondta német Accurec egyik igazgatója.A várakozások szerint 2025-re már legalább 14 millió eautó kerülhet eladásra a jelenlegi egymillióhoz képest, ez pedig komolyan megnöveli az igényt ezekre a nyersanyagokra. A számítások alapján a 2021-es igények teljesítéséhez még legalább 30 ezer tonna kobaltra és több mint 80 ezer tonna lítiumra lesz szükség.

A legtöbb elektromos autó lítium-akkumulátorához  nikkel, mangán, kobalt és grafit szükséges. Ezek közül a kobalt kitermelése jelenthet kockázatot, a világ nyersanyagkészletének jelentős része ugyanis a Kongói Demokratikus Köztársaság területén található, ahol a bányák körül gyakori a fegyveres konfliktus. A kobalt ára csak idén megduplázódott emiatt. A lítiumbányák nagy része Chilében található, ahol sokkal békésebb a helyzet, új ellátóként pedig Argentína és Ausztrália és megjelenik a piacon.

Fejlesztések, tesztüzemek, szabadalmak

Összefogtak a világ nagyjai – jön a zöldenergia forradalma? Tovább >>>

A kevés újrahasznosított elemen túl további probléma a lítium visszanyerése is. A legtöbb újrahasznosító hőkezeléssel és magas nyomással választja  a szükséges anyagokat az elemekből, de ezzel főként a kobalt és a nikkelt lehet eredményesen visszanyerni. Emiatt az elhasznált lítium ma még gyakran masszaként végzi, amiből később építőanyagot gyártanak, vagy egyszerűen eldobják – ez a gyakorlat azonban hamarosan változhat.

Számos cég belevetette magát a technológiai versenybe, a kellő mennyiségű használt elem nélkül azonban nehéz költséghatékony megoldásokat találni. Az Umicore nyilatkozata szerint új fejlesztésük egy folyamatban képes kinyerni a nyersanyagokat az elemekből, a több mint 7000 tonnát is feldolgozó tesztüzemükben ezzel évente több mint 35 ezer eautó akkumulátort állítanak elő. A német Accurec autóakkumulátorokat feldolgozó tesztüzeme lényegesen kisebb, a kevés feldolgozható akku miatt azonban nem és tervezik a bővítést. Az amerikai Manganese új fejlesztése a hírek szerint a lítium 100 százalékát képes visszanyerni az elemekből, amit a független vizsgálatok is igazoltak, így a szabadalmaztatás után ők is tesztüzemet indítanak.

A szakemberek szerint 2023 után nőhet meg jelentősen az újrahasznosítható energiatárolók mennyisége a piacon, a cégek addig visszafogott ütemben készítik elő a technológiai alapokat, míg mások már a gyárak futószalagjairól lekerült hibás elemeket is hasznosítanák a következő pár évben. A következő évtized tehát paradigmaváltást hozhat az energiaszektorban és az autógyártásban, a szakértők szerint ennek az ágazatnak évről-évre nagyobb szerepe lesz, amit érdemes nyomon követni – tette hozzá a Bischoff portfólió-menedzsere.

Csodaautóval rukkolt elő a Tesla

Mostanában csak arról lehetett hallani a Tesla háza táján, hogy nehezen indul a majdan sok pénzt hozó Model 3 és a hozzá való akkumulátor gyártása, Elon Musknak be is kellett költözni a gyárba. Nos, ilyenkor Musk zseniálisan elő tud húzni mindig valamit a kalapból, ezúttal egy olyan autót sikerült neki, ami némely tekintetben az űrhajóra emlékeztet. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Akár 200 millió is lehet a tét, már lehet előregisztrálni
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 11:11
Csütörtöktől már lehet előregisztrálni a Demján Sándor 1+1 program második ütemére.
Makro / Külgazdaság Súlyos figyelmeztetés érkezett a Nvidia vezérétől MI-ügyben
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 10:48
Trump Kína kezébe adja a győzelmet? 
Makro / Külgazdaság Végre ujjal mutogathatunk Romániára – itt egy friss adat
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 10:06
Már a második hónapja esik a kiskereskedelmi forgalom keleti szomszédunknál.
Makro / Külgazdaság Együtt szállt fapadosra Orbán Viktor és Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 09:08
Irány Washington!
Makro / Külgazdaság 1661 milliárdot költöttünk, de mire?
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:46
Friss adatok a magyar kiskereskedelemi forgalomról.
Makro / Külgazdaság Csak első látásra jött jó hír a magyar iparról
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:31
Munkanaphatástól megtisztítva már megint csökkent a termelés tavalyhoz képest.
Makro / Külgazdaság Amerikai gázt hoznának Szlovákiába és Ukrajnába
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:11
Folynak a tárgyalások.
Makro / Külgazdaság Napi 4500 járatot kell törölni a Trump-féle rekordleállás miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 06:51
Nem kapnak fizetést a légiirányítók, korlátozni kell a forgalmat.
Makro / Külgazdaság Trump ennek az adatnak aligha örült
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 19:55
A vártnál rosszabb lett egy amerikai gazdasági szám.
Makro / Külgazdaság Varga Mihályék közt megint óriási volt az egyetértés
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 19:33
Egyhangú volt a kamatdöntés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG