4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Komoly kihívás előtt állnak az újrahasznosító cégek, a jövő eautó gyártása ugyanis nagyban függ a használt elemek feldolgozásán.

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek.

A lítium és a grafit ára majd megháromszorozódott az utóbbi években, a kobalt mellett ez a két nyersanyag lesz a legértékesebb az elektromos autók gyártása szempontjából – mondta német Accurec egyik igazgatója.A várakozások szerint 2025-re már legalább 14 millió eautó kerülhet eladásra a jelenlegi egymillióhoz képest, ez pedig komolyan megnöveli az igényt ezekre a nyersanyagokra. A számítások alapján a 2021-es igények teljesítéséhez még legalább 30 ezer tonna kobaltra és több mint 80 ezer tonna lítiumra lesz szükség.

A legtöbb elektromos autó lítium-akkumulátorához  nikkel, mangán, kobalt és grafit szükséges. Ezek közül a kobalt kitermelése jelenthet kockázatot, a világ nyersanyagkészletének jelentős része ugyanis a Kongói Demokratikus Köztársaság területén található, ahol a bányák körül gyakori a fegyveres konfliktus. A kobalt ára csak idén megduplázódott emiatt. A lítiumbányák nagy része Chilében található, ahol sokkal békésebb a helyzet, új ellátóként pedig Argentína és Ausztrália és megjelenik a piacon.

Fejlesztések, tesztüzemek, szabadalmak

Összefogtak a világ nagyjai – jön a zöldenergia forradalma? Tovább >>>

A kevés újrahasznosított elemen túl további probléma a lítium visszanyerése is. A legtöbb újrahasznosító hőkezeléssel és magas nyomással választja  a szükséges anyagokat az elemekből, de ezzel főként a kobalt és a nikkelt lehet eredményesen visszanyerni. Emiatt az elhasznált lítium ma még gyakran masszaként végzi, amiből később építőanyagot gyártanak, vagy egyszerűen eldobják – ez a gyakorlat azonban hamarosan változhat.

Számos cég belevetette magát a technológiai versenybe, a kellő mennyiségű használt elem nélkül azonban nehéz költséghatékony megoldásokat találni. Az Umicore nyilatkozata szerint új fejlesztésük egy folyamatban képes kinyerni a nyersanyagokat az elemekből, a több mint 7000 tonnát is feldolgozó tesztüzemükben ezzel évente több mint 35 ezer eautó akkumulátort állítanak elő. A német Accurec autóakkumulátorokat feldolgozó tesztüzeme lényegesen kisebb, a kevés feldolgozható akku miatt azonban nem és tervezik a bővítést. Az amerikai Manganese új fejlesztése a hírek szerint a lítium 100 százalékát képes visszanyerni az elemekből, amit a független vizsgálatok is igazoltak, így a szabadalmaztatás után ők is tesztüzemet indítanak.

A szakemberek szerint 2023 után nőhet meg jelentősen az újrahasznosítható energiatárolók mennyisége a piacon, a cégek addig visszafogott ütemben készítik elő a technológiai alapokat, míg mások már a gyárak futószalagjairól lekerült hibás elemeket is hasznosítanák a következő pár évben. A következő évtized tehát paradigmaváltást hozhat az energiaszektorban és az autógyártásban, a szakértők szerint ennek az ágazatnak évről-évre nagyobb szerepe lesz, amit érdemes nyomon követni – tette hozzá a Bischoff portfólió-menedzsere.

Csodaautóval rukkolt elő a Tesla

Mostanában csak arról lehetett hallani a Tesla háza táján, hogy nehezen indul a majdan sok pénzt hozó Model 3 és a hozzá való akkumulátor gyártása, Elon Musknak be is kellett költözni a gyárba. Nos, ilyenkor Musk zseniálisan elő tud húzni mindig valamit a kalapból, ezúttal egy olyan autót sikerült neki, ami némely tekintetben az űrhajóra emlékeztet. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rögtön tetemre hívhatják a fideszes EP-képviselőket a készülő törvény miatt Strasbourgban
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 07:09
A napirend megváltoztatását kérte egy EP-képviselő, hogy lehessen vitázni a magyar kormány „átláthatósági” törvényjavaslatáról.
Makro / Külgazdaság Nőnek a magyar bérek, de van egy komoly bökkenő
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 15:01
A gazdagabbaknak több jut. 
Makro / Külgazdaság Nem tud megállni a lejtőn az európai építőipar
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 14:37
Folyamatos a csökkenés.
Makro / Külgazdaság Egyre gyengébb gazdasági teljesítményt várnak a szakértők
Herman Bernadett | 2025. május 20. 12:12
Már kétszer módosította a GDP-vel kapcsolatos várakozását az MBH Bank, az új prognózis mindössze 1,1 százalék. Az euró ára 400-410 forint között alakulhat a következő időszakban. 
Makro / Külgazdaság Eldobható borotva, borotvahab – ezek a termékek lettek sokkal olcsóbbak
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 11:05
A Nemzetgazdasági Minisztérium vizsgálata szerint.
Makro / Külgazdaság Nekimennének az árrésstopnak, a boltláncok már a kivezetést készítik elő
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 10:36
Javaslatot nyújtanak be.
Makro / Külgazdaság Nettó 490 ezer felett az átlagbér, itt vannak az adatok
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal szerint a rendszeres – vagyis prémium és jutalom nélküli – bruttó átlagkereset 648 700 forint volt.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Lengyel Lászlótól! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 07:19
A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden délután fél 4-kor élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Visszaléphet a kormány, nagy pénzekről mondhatnak le
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 07:04
A kormány 2027-től kivezetheti az extraprofitadókat, de nem minden ágazat esetében szerepel erre utaló jel.
Makro / Külgazdaság Újabb mennyiségi korlátozások jöhetnek a boltokban
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 06:42
A drogériai termékek a fogyasztói kosárnak csak 2–3 százalékát teszik ki.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG