4p
Komoly kihívás előtt állnak az újrahasznosító cégek, a jövő eautó gyártása ugyanis nagyban függ a használt elemek feldolgozásán.

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek.

A lítium és a grafit ára majd megháromszorozódott az utóbbi években, a kobalt mellett ez a két nyersanyag lesz a legértékesebb az elektromos autók gyártása szempontjából – mondta német Accurec egyik igazgatója.A várakozások szerint 2025-re már legalább 14 millió eautó kerülhet eladásra a jelenlegi egymillióhoz képest, ez pedig komolyan megnöveli az igényt ezekre a nyersanyagokra. A számítások alapján a 2021-es igények teljesítéséhez még legalább 30 ezer tonna kobaltra és több mint 80 ezer tonna lítiumra lesz szükség.

A legtöbb elektromos autó lítium-akkumulátorához  nikkel, mangán, kobalt és grafit szükséges. Ezek közül a kobalt kitermelése jelenthet kockázatot, a világ nyersanyagkészletének jelentős része ugyanis a Kongói Demokratikus Köztársaság területén található, ahol a bányák körül gyakori a fegyveres konfliktus. A kobalt ára csak idén megduplázódott emiatt. A lítiumbányák nagy része Chilében található, ahol sokkal békésebb a helyzet, új ellátóként pedig Argentína és Ausztrália és megjelenik a piacon.

Fejlesztések, tesztüzemek, szabadalmak

Összefogtak a világ nagyjai – jön a zöldenergia forradalma? Tovább >>>

A kevés újrahasznosított elemen túl további probléma a lítium visszanyerése is. A legtöbb újrahasznosító hőkezeléssel és magas nyomással választja  a szükséges anyagokat az elemekből, de ezzel főként a kobalt és a nikkelt lehet eredményesen visszanyerni. Emiatt az elhasznált lítium ma még gyakran masszaként végzi, amiből később építőanyagot gyártanak, vagy egyszerűen eldobják – ez a gyakorlat azonban hamarosan változhat.

Számos cég belevetette magát a technológiai versenybe, a kellő mennyiségű használt elem nélkül azonban nehéz költséghatékony megoldásokat találni. Az Umicore nyilatkozata szerint új fejlesztésük egy folyamatban képes kinyerni a nyersanyagokat az elemekből, a több mint 7000 tonnát is feldolgozó tesztüzemükben ezzel évente több mint 35 ezer eautó akkumulátort állítanak elő. A német Accurec autóakkumulátorokat feldolgozó tesztüzeme lényegesen kisebb, a kevés feldolgozható akku miatt azonban nem és tervezik a bővítést. Az amerikai Manganese új fejlesztése a hírek szerint a lítium 100 százalékát képes visszanyerni az elemekből, amit a független vizsgálatok is igazoltak, így a szabadalmaztatás után ők is tesztüzemet indítanak.

A szakemberek szerint 2023 után nőhet meg jelentősen az újrahasznosítható energiatárolók mennyisége a piacon, a cégek addig visszafogott ütemben készítik elő a technológiai alapokat, míg mások már a gyárak futószalagjairól lekerült hibás elemeket is hasznosítanák a következő pár évben. A következő évtized tehát paradigmaváltást hozhat az energiaszektorban és az autógyártásban, a szakértők szerint ennek az ágazatnak évről-évre nagyobb szerepe lesz, amit érdemes nyomon követni – tette hozzá a Bischoff portfólió-menedzsere.

Csodaautóval rukkolt elő a Tesla

Mostanában csak arról lehetett hallani a Tesla háza táján, hogy nehezen indul a majdan sok pénzt hozó Model 3 és a hozzá való akkumulátor gyártása, Elon Musknak be is kellett költözni a gyárba. Nos, ilyenkor Musk zseniálisan elő tud húzni mindig valamit a kalapból, ezúttal egy olyan autót sikerült neki, ami némely tekintetben az űrhajóra emlékeztet. További részletek >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A francia védelmi ipar háborús üzemmódba kapcsol
Bózsó Péter | 2025. március 22. 14:41
A megnövekedett védelmi kiadások hatására a hanyatló iparágak – például az autóipar – vállalatai is átalakulnak.
Makro / Külgazdaság Jó hírt kaphatnak a magyar vállalkozások
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 16:12
Könnyebbek lehetnek mindennapjaik.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter bejelentette, hogy haladékot kaptunk
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 15:55
Májusig érvényben marad a Gazprombank elleni szankciók alóli mentesség.
Makro / Külgazdaság Rohamtempóban emelkednek az újépítésű lakások árai – budapesti körkép
Natív tartalom | 2025. március 21. 15:21
Az újépítésű lakások piacán hónapok óta két határozott trend rajzolódik ki: a kínálat drasztikus csökkenése és ezzel párhuzamosan pedig meredek áremelkedés. A március eleji adatok sem mutatnak eltérést ettől a mintázattól – sőt, az irányok még élesebbé váltak.
Makro / Külgazdaság Pocsék hír az autósoknak hétvégére: még most kell tankolni
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 13:29
Érdemes figyelni a változásokra.
Makro / Külgazdaság Mi folyik Lengyelországban? Meglepődhettek az elemzők
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:48
Az ipari termelésről és az ipari termelői árakról is meglepő hírek érkeztek.
Makro / Külgazdaság Az élelmiszerek után a bankolás is olcsóbb lehet?
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 09:08
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint „nem indokolható” mértékben nőttek a banki szolgáltatások díjai. Még tárgyalnak a bankokkal.
Makro / Külgazdaság Mentené a menthetőt a török jegybank, rendkívüli ülésen döntöttek
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 07:12
Megemelték a kamatot, hogy ne zuhanjon tovább a líra.
Makro / Külgazdaság Ami késik, nem múlik, figyelmeztetett Von der Leyen az uniós vámokkal kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 06:58
Csak halasztják az Egyesült Államok vámjaira az uniós választ, de jönnek az ellenvámok – ígérte Ursula von der Leyen az uniós csúcs első napja után.
Makro / Külgazdaság Lezárták Európa legnagyobb repterét, teljes káosz jöhet
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 06:21
Tűz miatt nincs áram a londoni Heathrow repülőtéren, péntek éjfélig egyetlen repülő se fel-, se le nem fog szállni. Borulhat a kontinens légiforgalma.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG