A korábbiakhoz képest már azoknak is dolguk lehet a reklámadóval, akiknek 100 millió forintnál kisebb bevétele volt – derült ki a Mazars közleményéből. Eddig semmi dolga nem volt azoknak, akik ilyen volumenű bevételnél kevesebb reklámbevételt számoltak el, mostantól viszont adminisztrációs kötelezettségük biztosan lesz.
H. Nagy Dániel adóigazgató elmondta: a reklámadó eddig sávos elosztású volt, és 100 millió forintos reklámbevétel alatt 0 százalék volt az adókulcs. Ezt azonban az Európai Bizottság kifogásolta, mivel úgy gondolták, hogy a progresszív adó valójában egy állami támogatást takar. A kormány épp ezért visszamenőleg eltörölte az eredeti rendszert, és egysávossá tette az adót: minden bevételre 7,5%-os kulcs vonatkozik.
A legkisebb is számít
A tavalyi évtől a kis reklámbevétellel rendelkezők csekély összegű támogatást kapnak, amely összhangban van az EU-s szabályozással. Ennek igénybevételéhez azonban szükség van arra, hogy az adózó jelentse, hogy ilyen bevétele volt. Az kiosztott támogatásokról ráadásul az államnak is nyilvántartást kell vezetnie.
A REKNYIL adatlapot mostantól tehát a csekély reklámbevételt elérő vállalkozásoknak is ki kell tölteniük. Erre a kötelezettségre valószínűleg sokan nem számítottak, így problémát jelenthet az is, hogy a közzétevők jó eséllyel pontos nyilvántartást sem vezetnek arról, hogy mikor és milyen hirdetést tettek közzé, és milyen összegben – az adatlapon ugyanis még a legapróbb hirdetés bevételét is közzé kellene tenni.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy milyen szankciók érhetik az adózót, ha a NAV tudomására jut, hogy nem teljesítette adminisztrációs kötelezettségét. Alapesetben ez jogszerűtlenné teheti az állami támogatás igénybe vételét. Az adózó így drasztikus esetben akár el is veszítheti adómentességét, és kötelezhető lesz a 7,5 százalékos adó befizetésére.