3p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még javában zajlik a tokiói olimpia, majd jön 2024-ben a párizsi, s csak hét év múlva lesz Los Angelesben, de a kaliforniai metropolisz már most elkezdte a felkészülést. Hatalmas projektekről döntöttek július legvégén.

Nem akarja a véletlenre bízni a dolgot a város vezetése, ezért Eric Garcetti polgármester vezetésével már tavalyelőtt kijelölték azt a 28 nagy, többnyire közlekedés fejlesztési projektet, amit feltétlenül megvalósítanak. Ezeket a napokban hagyták jóvá. A 28 nyilván szimbolikus szám, hiszen 2028-ban rendezik ott a nyári játékokat. A metro, a vasút és a közúti fejlesztések mellett lesznek új kerékpárutak és a Los Angeles folyót átszelő kisebb hidak is.

Egyes beruházásokat előre hoznak, ilyen például a csak 2033-as átadással tervezett új vasútvonal, ami a város nyugati részét összeköti a San Fernando völggyel - olvastuk a terveket soroló bisnow.com üzleti portálon. 

A tervezett új vasút egyik látványterve (forrás: Metro Los Angeles)
A tervezett új vasút egyik látványterve (forrás: Metro Los Angeles)

Még nincsenek meg a végleges tervek erre a vonalra, de azt tudni lehet, hogy vagy egy monorailt (egyvágányos vasút) építenek vagy egy kétvágányos gyorsvasutat, nagy kapacitással, ami a nyugati végeken található egykori Expo Line-t kötné össze a Van Nuys Metrolink Station-nel. Egyúttal kapcsolódást is biztosítana a nemzetközi repülőtérrel.

Egyes lakosok abban reménykednek, hogy ez az új összeköttetés a köztes állomások körzeteit is felélesztené és beindulna ott a fejlődés. Új szabadidős, lakó-és kereskedelmi ingatlanberuházások kezdődhetnének. A városvezetők azért is érvelnek mellette, mert így nagyobb szerepet kaphatna a tömegközlekedés a jövőben és kisebb lenne az autók okozta környezetterhelés. 

Az első számítások szerint ha a leghosszabb verzió valósul meg, sok állomással, akkor legalább 10-14 milliárd dollárba kerülne az új vonal, ebből 5,7 milliárd dollárt már félre is tett a városvezetés. Természetesen a végösszeg kisebb lehet, ha a közepes verziók közül választanak. 

Az új vasút naponta 120-140 ezer embert tudna elszállítani. Érdekes, hogy a nagyváros metróvonalain már nem egy olyan állomás van, amely fölött lakóépületeket alakítottak ki. Az új vonallal kapcsolatban is elképzelhetők ilyenek - erősítette meg a városi közlekedési hatóság (helyi BKK) vezetése. 

A város központi támogatásra is számít, de nem zárja ki a PPP (köz és magán pénzek) típusú megvalósítást sem. A 28 legfontosabb közül legalább négy projekt PPP formában lehetne, köztük lenne az említett vasút is. Joe Biden amerikai elnök a napokban hagyta jóvá óriási, majdnem 1,2 ezer milliárd dolláros infrastrukturális fejlesztési programját, amit még a választási kampányban ígért meg. Ebbe bőven belefér, hogy a Los Angeles-i beruházások egy részét washingtoni forrásokkal is támogassák. 

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság egyebek között azért is mondott viszonylag könnyen igent Los Angeles pályázatára, mert nagyon sok már működő sportlétesítménye van a városnak, illetve a kaliforniai szervezők sok ideiglenesen használható egység megalkotását ígértek. Ezen kívül azt is világossá tették, hogy teljes mértékben vállalati támogatásokat akarnak felhasználni. A városvezetés – a játékokra hivatkozva - az elmúlt években, két ütemben fél-fél cent áfa-emelést hajtott végre, amit elfogadott a lakosság. 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Varga Mihálynak nem maradt választása
Herman Bernadett | 2025. július 22. 14:00
Nem változott most sem az alapkamat. Az infláció magas, a növekedés pedig nem a fogyasztás miatt gyenge. A forintra is sokan spekulálnak, meg van kötve a jegybank keze. 
Makro / Külgazdaság Összelapátolta az állami cégek pénzét a kormány, hogy mentse az államháztartást
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 12:30
Június végéig az éves hiány 58,1 százalékát érte el az államháztartás. Ehhez ki kellett venni az állami cégekből 200 milliárdnyi osztalékot, és több adót kellett beszedni.
Makro / Külgazdaság Lezárult az idei egyik legnagyobb NER-es üzlet?
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:05
Nyerges Zsolt nevére vett egy évi 50 milliárdos csomagot.
Makro / Külgazdaság Már 27 halálos áldozata van a katasztrófának, köztük 25 gyerek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 08:35
A 27 áldozatból 25 iskolás gyerek volt. 
Makro / Külgazdaság Erősen visszavágta Kína két olyan nyersanyag exportját, amely a fegyver- és napelemgyártáshoz kell
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 15:01
Kína jelentősen visszafogta két fontos nyersanyag – a fegyverek, a távközlési berendezések és a napelemek gyártásához szükséges alapanyag – exportját a Reuters hírügynökség által a hivatalos kínai vámadatokon végzett elemzés alapján.
Makro / Külgazdaság Románia és Görögország lett az EU rossztanulója hiány és államadósság terén
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:07
Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkent a GDP-arányos államháztartási hiány az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve, miközben nőtt az államadósság aránya – közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn.
Makro / Külgazdaság Nyissa ki a pénztárcáját, többet kell fizetni a kutakon!
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 11:18
Újra...
Makro / Külgazdaság Ezt mindenképpen tudnia kell a 3 százalékos lakáshitelről!
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 10:43
Tisztábbak a feltételek.
Makro / Külgazdaság Sereghajtóvá vált a magyar gazdaság: három év alatt a térség minden állama lehagyott minket
Sasvári Péter | 2025. július 21. 10:21
Vészesen lemaradt a magyar gazdaság a többi V4-es országtól egy új kimutatás szerint. Az elmúlt néhány évben a magyar gazdaság sokkal rosszabb számokat produkál, mint a Visegrádi Négyek többi állama. De mi áll emögött? Hogyan lettünk éllovasból ismét sereghajtók?
Makro / Külgazdaság „Nincs új a nap alatt” – így léphetnek Varga Mihályék
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 10:05
Hogy látják a szakértők?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG