3p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még javában zajlik a tokiói olimpia, majd jön 2024-ben a párizsi, s csak hét év múlva lesz Los Angelesben, de a kaliforniai metropolisz már most elkezdte a felkészülést. Hatalmas projektekről döntöttek július legvégén.

Nem akarja a véletlenre bízni a dolgot a város vezetése, ezért Eric Garcetti polgármester vezetésével már tavalyelőtt kijelölték azt a 28 nagy, többnyire közlekedés fejlesztési projektet, amit feltétlenül megvalósítanak. Ezeket a napokban hagyták jóvá. A 28 nyilván szimbolikus szám, hiszen 2028-ban rendezik ott a nyári játékokat. A metro, a vasút és a közúti fejlesztések mellett lesznek új kerékpárutak és a Los Angeles folyót átszelő kisebb hidak is.

Egyes beruházásokat előre hoznak, ilyen például a csak 2033-as átadással tervezett új vasútvonal, ami a város nyugati részét összeköti a San Fernando völggyel - olvastuk a terveket soroló bisnow.com üzleti portálon. 

A tervezett új vasút egyik látványterve (forrás: Metro Los Angeles)
A tervezett új vasút egyik látványterve (forrás: Metro Los Angeles)

Még nincsenek meg a végleges tervek erre a vonalra, de azt tudni lehet, hogy vagy egy monorailt (egyvágányos vasút) építenek vagy egy kétvágányos gyorsvasutat, nagy kapacitással, ami a nyugati végeken található egykori Expo Line-t kötné össze a Van Nuys Metrolink Station-nel. Egyúttal kapcsolódást is biztosítana a nemzetközi repülőtérrel.

Egyes lakosok abban reménykednek, hogy ez az új összeköttetés a köztes állomások körzeteit is felélesztené és beindulna ott a fejlődés. Új szabadidős, lakó-és kereskedelmi ingatlanberuházások kezdődhetnének. A városvezetők azért is érvelnek mellette, mert így nagyobb szerepet kaphatna a tömegközlekedés a jövőben és kisebb lenne az autók okozta környezetterhelés. 

Az első számítások szerint ha a leghosszabb verzió valósul meg, sok állomással, akkor legalább 10-14 milliárd dollárba kerülne az új vonal, ebből 5,7 milliárd dollárt már félre is tett a városvezetés. Természetesen a végösszeg kisebb lehet, ha a közepes verziók közül választanak. 

Az új vasút naponta 120-140 ezer embert tudna elszállítani. Érdekes, hogy a nagyváros metróvonalain már nem egy olyan állomás van, amely fölött lakóépületeket alakítottak ki. Az új vonallal kapcsolatban is elképzelhetők ilyenek - erősítette meg a városi közlekedési hatóság (helyi BKK) vezetése. 

A város központi támogatásra is számít, de nem zárja ki a PPP (köz és magán pénzek) típusú megvalósítást sem. A 28 legfontosabb közül legalább négy projekt PPP formában lehetne, köztük lenne az említett vasút is. Joe Biden amerikai elnök a napokban hagyta jóvá óriási, majdnem 1,2 ezer milliárd dolláros infrastrukturális fejlesztési programját, amit még a választási kampányban ígért meg. Ebbe bőven belefér, hogy a Los Angeles-i beruházások egy részét washingtoni forrásokkal is támogassák. 

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság egyebek között azért is mondott viszonylag könnyen igent Los Angeles pályázatára, mert nagyon sok már működő sportlétesítménye van a városnak, illetve a kaliforniai szervezők sok ideiglenesen használható egység megalkotását ígértek. Ezen kívül azt is világossá tették, hogy teljes mértékben vállalati támogatásokat akarnak felhasználni. A városvezetés – a játékokra hivatkozva - az elmúlt években, két ütemben fél-fél cent áfa-emelést hajtott végre, amit elfogadott a lakosság. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG