4p
"Helyi értékesítési modellre" áll át a Facebook 2018-tól - közölte a társaság pénzügyi vezetője, Dave Wehner kedden egy blogposztban. A hazai tudósítások szerint így már Magyarországon is fog adót fizetni a társaság, mi ebben nem vagyunk olyan biztosak - pedig jól jönne a pénz, a digitális multikat már így is a legnagyobb adótartozók között tarja nyilván a NAV.

Wehner keddi blogposztja szerint a gyakorlatban ez azt jelenti majd, hogy a reklámokból keletkező bevételeket a továbbiakban nem a dublini nemzetközi székhely rögzíti majd, hanem a cég helyi irodái tartják nyilván azokat. Úgy fogalmazott, a helyi értékesítési struktúrára azokban az országokban állnak át, ahol van irodájuk, helyi képviseletük. Bár a váltás 2018-ban megkezdődik, az összes helyi képviselet bekapcsolása az új rendszerbe csak 2019 első felére történik meg.

Mi van azokkal az országokkal, ahol nincs helyi iroda?

A nemzetközi tudósítások szerint a társaság nagyjából 30 Egyesült Államokon kívüli országban fog adót fizetni a tevékenysége után, ezek között Franciaország és Németország mellett a Politico 8 másik uniós országot említ, részletezés nélkül. A Facebook a társaság oldalán listázza a nemzetközi irodáit, eszerint az alábbi helyeken van képviselete Európában:

  • Amszterdam (Hollandia)
  • Berlin, Hamburg, Kalsruhe (Németország)
  • Brüsszel (Belgium)
  • Dublin (Írország)
  • London (Egyesült Királyság)
  • Madrid (Spanyolország)
  • Milánó (Olaszország)
  • Párizs (Franciaország)
  • Stockholm (Svédország)
  • Varsó (Lengyelország)

Ahogy az látszik, Budapest nincs a listában - ez alapján pedig Magyarországra nem terjed majd ki az újfajta értékesítési (és adózási) modell, így ha ez nem változik a közeljövőben, akkor továbbra is a dublini nemzetközi központban mutathatják ki a magyarországi tevékenységből származó bevételeket. Wehner úgy fogalmaz: komoly erőforrásokat igényel majd a rendszer átalakítása, mivel minden ország, ahol képviseletük van, más és más, és jól akarják levezényelni az átállást - de itt sem ír arról, hogy mi lesz azokkal az országokkal, ahol nincs Facebook-iroda.

Megpróbálnak elébe menni a szigornak

A Facebook pénzügyi vezetője azt írja a blogposztban: abban bíznak, hogy az új struktúra nagyobb átláthatóságot eredményez majd világszerte azon kormányok és szabályozó hatóságok számára, amelyek nagyobb rálátást kértek az egyes országokban képződő bevételekre.

A Facebookot persze nem a karácsonyi hangulat vagy a jótündér szállta meg: egyre nagyobb a nemzetközi felháborodás amiatt, hogy miközben egyre nagyobb bevételeket generál a társaság, egyre nagyobb mértékben tarolja le a helyi reklámbevételeket, adót csak elvétve fizet az érintett országokban - inkább az írországi központban fizet (minimális összegű) közterheket. A Facebookon egyre nagyobb a nyomás világszerte, az elmúlt években az Egyesült Királyságban már elkezdtek fontmilliókat csorgatni a költségvetésbe, bár még mindig nevetséges összeget a teljes helyi bevételükhöz képest.

A Facebook igazából előre menekül, az Európai Bizottság várhatóan márciusban terjeszti elő azt a jogalkotási javaslatot, ami épp a Facebookra és más nagy digitális multikra jellemző adózási gyakorlatot számolná fel. Hogy a mostani intézkedés mire lesz elég, az majd a gyakorlatban derülhet ki - egy blogposzt alapján nehéz levonni a végkövetkeztetéseket.

Százmilliókat követel tőlük a magyar állam - milliárdokat talicskáznak ki

Magyarország mindenesetre továbbra is aggodalommal figyelheti a folyamatot, és szurkolhat, hogy Brüsszel segítsen elrendezni a kérdést: ha a Facebook által most felvázolt megoldás ránk valóban nem vonatkozik, akkor maradt a mostani helyzet.

A NAV épp a napokban vette fel a legnagyobb adótartozók listájára a Google-t és a Facebookot, ami azt jelenti, hogy 100 millió forintnál nagyobb adótartozást mutatott ki az adóhatóság ezen cégek esetében. Becslések szerint a két társaság a magyar reklámpiac bevételeinek nagyjából a nyolcadát is összeszedheti, anélkül hogy érdemben adót fizetne - ez nem csak az állampolgárok megrövidítése, hanem a hazai reklámpiacon működő többi céggel szemben végtelenül tisztességtelen.

A Magyar Reklámszövetség és a Forbes korábbi becslése szerint a közel 70 milliárd forintos digitális hirdetési kiadások fele landolhat a két nagy amerikai vállalatnál, így 35 milliárd forintot, a teljes magyar reklámtorta mintegy 22 százalékát náluk költik el a hirdetők. Ugyanezen becslések szerint 7 milliárd forint adó- és járulékbevételt jelentene, ha nálunk mutatnák ki bevételeiket a cégek.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy lépésre szánta el magát Kína
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 17:14
Kína készen áll az Európai Központi Bankkal (EKB) való együttműködés megerősítésére, többek között a nemzetközi monetáris rendszer reformja terén – jelentette ki Li Csiang miniszterelnök a Christine Lagarde EKB-elnökkel csütörtökön Pekingben tartott találkozón.
Makro / Külgazdaság Most már biztos: árkorlátozás jön a gyógyszerekre
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 16:26
Tavaly év végi árszinten rögzítik az érintett termékeket. 
Makro / Külgazdaság Ütésálló Kína külkereskedelme
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 16:12
Az év eleje óta minőségben javult, mennyiségben nőtt Kína külkereskedelmi forgalma.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter nagy csatára készül
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 14:48
Nagy csata várható az európai uniós energiaügyi tanács jövő heti ülésén, a kormány azonban nem fogja engedni, hogy Brüsszel a magyar családoktól szedje be az ukrajnai háború meghosszabbításának pénzügyi fedezetét – írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Makro / Külgazdaság Szintet lépett a drágulás a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 14:02
Bőven 5 százalék felett a romániai drágulás üteme.
Makro / Külgazdaság Miért emelkednek megint az árak?
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 13:31
Májusban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 4,4 százalékos fogyasztói árindex emelkedésről számolt be, ami azt jelenti, hogy a kormányzati beavatkozás ellenére újra növekvő pályára álltak az árak. Igaz, ez még „belefér” a korábbi elemzői (és GKI) várakozásokba, amelyek idénre 4,5 százalék körüli árindexet vártak. Ugyanakkor a korábbi kormányzati várakozást (3,2 százalék) jelentősen meghaladja – írta elemzésében a GKI. 
Makro / Külgazdaság Magyarország is örülhet az új német előrejelzésnek
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 12:56
A korábbinál többet várnak a gazdaságkutatók. 
Makro / Külgazdaság Bajban a magyar autógyárak, erre senki sem számított
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 10:42
Itt a bizonyítvány.
Makro / Külgazdaság Nagy fogadalmat tett a BYD és a többi kínai autómárka
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 10:28
A kínai autómárkák hajlamosak voltak árengedményeiket ráterhelni beszállítóikra, ami elérkezett arra a pontra, ahol a fojtogatás elviselhetetlenné vált. Így meg kellett ígérniük, hogy felhagynak vele.
Makro / Külgazdaság Tíz százalék alá süllyedt az orosz infláció
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 09:59
Lassul az ütem az oroszoknál. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG