3p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A reklámadó a multiknak kedvez, milliárdokat bukik rajtuk a költségvetés.

Ahogy arról már korábban is írtunk, az új reklámadó-tervezet mindenkinek, csak a magyar cégeknek nem kedvez, a probléma ráadásul hamarosan más szektorokra is kiterjedhet. A Magyar Reklámszövetség adatai szerint a 2015-ös 142,7 milliárdos reklámtorta egy év alatt 160,1 milliárdra nőtt. Ezek alapján azt is gondolhatnánk, hogy minden rendben van, de a növekedés nagy része az internetes hirdetési piacról jön, itt azonban a fő, multinacionális szereplőkre az államnak nincs hatása, ahogyan a most hozott reklámadónak sem, írja a Forbes.

A cégek ugyan kényesen vigyáznak arra, hogy nehogy nyilvánosságra kerüljön, hogy melyik országban mekkora bevételt értek el, mivel az adózási szokásaikat nehéz lenne teljesen törvényesnek mondani, arányszámokból azonban lehet következtetni. A Forbes számítása szerint, amelyben a cégek az európai bevételét a GDP arányában osztották le az országokra, így a Google Ireland 7 ezer milliárd forintos árbevételéből 53 milliárd jut Magyarországra. A Facebook 1,8 ezer milliárd forintos reklámbevételéből pedig nagyjából 14 milliárd forint juthat Magyarországra. Az MRSZ és a Forbes becslése szerint a közel 70 milliárd forintos digitális hirdetési kiadások fele landolhat a két nagy amerikai vállalatnál, így 35 milliárd forint, a teljes magyar reklámtorta mintegy 22 százalékát náluk költik el.

De mennyit bukik az állam a pároson?

Mivel a cégekre nem terjed ki a reklámadó, így kapásból lejön az 5,3 százalékos bevétel (ez emelkedik majd júniustól 7,5 százalékra). A törvény szerint internetes reklámoknál a hirdetés közzétevőjének kell megfizetni az adót, ha az főként magyar nyelvű oldalon történik, illetve, ha a hirdetés megrendelője nem kap igazolást a közzétevőtől, akkor szintén saját zsebből kell állni az adót. Ezt a nagyvállalatok és reklámpiaci cégek megcsinálják, a kkv-k azonban nem, ezekből és a Google és a Facebook. Ezek a bevallatlan adók akár 1-2 milliárd forintra is rúghatnak.

Ráadásul az áfát sem itthon fizetik meg ezek a cégek, így ha azzal számolunk, hogy a bevételek fele után nem fizetik ki a 27 százalékos adót, az további 4-5 milliárd forint adókiesést jelent az államnak. A legnagyobb kárt azonban az okozza, hogy a magyar cégek nem tudnak versenyképesek lenni a nemzetközi reklámpiacon, ez további fél milliárd forint kiesést jelenthet. A magyar reklámipar becslések szerint 13 ezer embernek ad munkát, ezt a 160 milliárd forintból náluk maradó 125 milliárd bevételből érik el. A 35 milliárd forintos külföldre távozó árbevétel ha itthon maradna, hasonló arányokkal számolva legalább 3 ezer munkahelyet jelenthetne, ami 7 milliárd forint adó- és járulékbevételt jelentene az államnak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A HIPA igazgatója szerint fake news, hogy a BYD ne tartana ki hazánk mellett
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 20:05
A BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit – közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden sajtóhírekre reagálva. 
Vállalat Donald Trump vámjai alávágtak a General Motors bevételeinek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 19:45
A General Motors második negyedéves bevételét 1,1 milliárd dollárral csökkentették a vámok, de az autógyártó így is felülmúlta az elemzői várakozásokat, amit a benzinüzemű teherautók és SUV-ok erős eladásai is támogattak.
Vállalat Nem az eladások miatt nőtt a Coca-Cola nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 17:22
A világ legnagyobb üdítőital-gyártója 58 százalékkal növelte adózott eredményét az idei második negyedévben, bár az eladásai ugyan csökkentek, de a magasabb árak ellensúlyozták ennek hatását.
Vállalat A törökök beelőzik a szegedi BYD gyárat
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 13:29
A kínai BYD 2026-ig elhalasztja a tömegtermelést új, magyarországi elektromos járműgyárában, és legalább az első két évben a kapacitás alatt fogja üzemeltetni az üzemet.
Vállalat Gigászi veszteség a híres autógyárnál
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:30
2,3 milliárd eurós veszteséggel zárta az év első felét a Stellantis. Az emissziós szabályok és a vámháború kettős csapása keseríti a cég életét.
Vállalat Örömhírt közölt a világ legnagyobb pizzalánca
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 10:32
Várakozások felett teljesített a Domino’s Pizza. 
Vállalat Megemelte az éves nyereségprognózisát a távközlési óriás
- | 2025. július 22. 10:06
A telekommunikációs cég a második negyedévben a vártnál jobb eredményeket ért el, ami miatt megemelte éves nyereségprognózisát is. 
Vállalat SpaceCom: megszületett a megoldás
Herman Bernadett | 2025. július 22. 09:40
A 4iG Nyrt. és az Israel Aerospace Industries Ltd. (IAI) kedden kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá az AMOS műholdrendszereket üzemeltető és fejlesztő, izraeli tőzsdén jegyzett Space-Communication Ltd. (SpaceCom) kötvényadósságának rendezésére vonatkozóan, valamint közösen benyújtották kétoldalú adósságrendezési javaslatukat.
Vállalat Imádják a Lindt csokigolyóit az emberek, minden pénzt megadnak érte
Herman Bernadett | 2025. július 22. 09:10
A vártnál kedvezőbb fogyasztói trend miatt megemelte előrejelzését a Lindt. 
Vállalat Itt az AstraZeneca nagy dobása
Herman Bernadett | 2025. július 22. 08:55
50 milliárd dolláros amerikai beruházást jelentett be az AstraZeneca. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG