4p
Lehetetlen lesz ilyen reklámadó mellett nyereségesen működtetni az online médiacégeket - pedig ezen veszít a kormány és az egész társadalom is.

Visszaadják a szabálytalanul beszedett pénzt - aztán beszedik újra

Miután az eredeti elképzelés elbukott az EU-nál, az állam 23 milliárd forint reklámadót visszafizet a cégeknek - itt akár örülhetnének is az érintettek, de a kormány itt nem áll meg: a korábbinál magasabb kulccsal szépen visszaszedi a piacról azt, amit korábban szabálytalanul vett el - csak most EU-konform módon. Első nekifutásra 9 százalékra emelték volna az adókulcsot, a friss hírek szerint beérnék valamivel kevesebbel - de ez még mindig pusztító lenne a médiacégekre (legalábbis azokra, amelyeket nem az állam bőkezű hirdetési költései tartanak életben).

Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője nemrég bejelentette, hogy a tervezett 9 százalék helyett 7,5 százalék lesz a reklámadó mértéke, melyet addig akarnak fenntartani „amíg nem teljesítik azt az európai uniós kötelezettséget, amely a korábban a költségvetésbe befolyt reklámadóbevétel visszafizetését írja elő.”. Az MTI híre szerint ez négy évig tarthat, s a visszafizetés után a reklámadót "újra lehet gondolni".

Nehéz elhinni, de vannak, akik a piacról, hirdetésekből élnek

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei fenntartják eddigi álláspontjukat, hogy a reklámadót haladéktalanul meg kell szüntetni. Ezzel összhangban a reklámadó mértékének emelését elutasítják.

A Reklámszövetségen belül működő IAB Hungary szakmai szervezet emlékeztet: az online médiapiaci szereplők túlnyomó többsége – szemben pl. a televíziós vagy a nyomtatott sajtó üzletágakkal – elsődlegesen hirdetési bevételekből él, ezen a területen nincsenek terjesztési bevételek. Ugyancsak a digitális szegmens sajátossága, hogy a piaci szereplők erős és közvetlen versenyben vannak a globális szereplőkkel, akiket a kormány – többször bejelentett szándéka ellenére – továbbra sem kényszerít valós tehervállalásra.

Éppen ezért a reklámadó emelése a piaci alapokon működő hazai online kiadványok szempontjából diszkriminatív és drasztikus gazdasági következményekkel jár.. Az adó tervezett mértéke a jellemző profitráták alapján a piaci alapokon működő szereplők jelentős részét veszteséges működésre, vagy a szolgáltatásuk színvonalát érdemben rontó költségcsökkentésre, némelyiküket tevékenységük vagy egyes kiadványok megszüntetésére kényszeríti.

Mindenki rosszul jár, kivéve a Facebook és a Google

A Magyar Reklámszövetség korábban több ízben publikálta a PWC által 2016-ban készített reklámgazdasági hatástanulmányt, mely szerint “minden reklámra költött 1 forint 6 forinttal járul hozzá a magyar gazdaság teljesítményéhez”, így nem csupán a digitális reklámipar, de az egész gazdaság rosszabb helyzetbe kerül az adó által.

A tervezet elfogadásának tehát várhatóan egyaránt vesztesei lesznek a szabad médiapiac szereplői, a társadalom egésze és a kormányzat is, míg egyedüli nyertesei a reklámadó-fizetési kötelezettségek alól de facto eddig is mentesülő globális szereplők lesznek. A hazai kiadók ezt az indokolatlan versenyhátrányt nem képesek ellensúlyozni, éppen ezért nem is tudják tolerálni, az ellen a jövőben minden lehetséges fórumon fel kívánják emelni szavukat - írja a reklámszövetség. Ugyanakkor a közterületi médiát további különadó is terheli, így a megemelkedett reklámadóval együttesen ez a szegmens szinte ellehetetlenül.

Az egyetlen jó hír: szóba került a reklámadó kivezetése is

A bejelentés részeként a kormány kifejezte szándékát a reklámadó hosszú távon való kivezetésére. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke kiemelte: „Amennyiben ez a kormányzati vállalás valós, akkor az iparágnak ismernie kell, hogy a kormány milyen módon látja megvalósíthatónak a reklámadó haladéktalan kivezetését.” Hozzátette: „Még pontos törvénytervezetet nem láttunk, de az MRSZ a hazai gazdaság érdekeivel ellentétesnek látja a reklámadó létét, ugyanakkor előre mutatónak tartja, hogy a kormány a reklámadó megjelenése óta először tett az adónem kivezetésére vonatkozó kijelentést.”

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Gigantikus profitot ért el a tajvani chipgyártó
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:55
Az AI miatt nem győzik gyártani a chipeket. 
Vállalat Az EU leállítja Elon Musk X platformja elleni vizsgáltát
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:52
Eközben folynak a tárgyalások az Egyesült államokkal Donald Trump büntetővámjairól.
Vállalat Olyan cég is van, amelyik jobban járt a vámokkal
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:31
Ezúttal nem a covid-vakcina, hanem egy rákellenes gyógyszer volt a növekedés motorja a cégnél. 
Vállalat Nem megy jól a legendás légitársaságnak
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 10:28
Csökkentette a nyereségre vonatkozó várakozásait a United Airlines.
Vállalat A Volvo is megszenvedte a vámokat
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 09:23
A vámok miatt esett vissza a Volvo Cars második negyedéves üzemi eredménye. A nyereséget emellett a globális kereslet csökkenése is rontotta.
Vállalat A 4iG magas rangú kazahsztáni vezetőkkel tárgyalt
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 18:17
Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke, Magyarország nemzetközi üzleti kapcsolatok fejlesztéséért felelős rendkívüli és meghatalmazott nagykövete, valamint a 4iG Nyrt. és a 4iG Űr- és Védelmi Technológiák Zrt. vezetősége hivatalos látogatásának zárónapjához érkezett Kazahsztán fővárosában, Asztanában. A magyar delegációt Róna Ottó Iván, Magyarország kazahsztáni nagykövete kísérte.
Vállalat A 4iG kazah űripari partnerre lelt
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 19:25
A 4iG SDT Zrt. és a Kazakhstan Gharysh Sapary (KGS) állami űripari vállalat előzetes megállapodást írt alá a földmegfigyelés, a műholdas technológiák, az adatmegosztás, valamint a műholdas távérzékelési alkalmazások területén való együttműködésre.
Vállalat Az AutoWallisnak enélkül nehéz lett volna
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 14:35
Az AutoWallis Csoport 3,4 százalékkal növelte gépjármű-értékesítését az első fél évben, elsősorban a korábban lezárt cseh akvizíciók hatására – közölte a társaság kedden.
Vállalat Dolgozói igények új szintje – ahol a szolgáltatás a munkahelyi hatékonyság záloga
Natív tartalom | 2025. július 15. 10:41
A munkaerőpiacon ma már nem csak a fizetés vagy a pozíció számít. Az egyik legfrissebb, 2024-es hazai HR-felmérés szerint a munkavállalók közel 64 százaléka gondolkodik munkahelyváltáson, és ennek leggyakoribb oka nem a fizetés, hanem a rugalmatlanság, a stressz és a támogató munkakörnyezet hiánya. A fluktuáció tehát továbbra is kritikus pont, és a cégek versenyképessége egyre inkább azon múlik, képesek-e valódi válaszokat adni ezekre a kihívásokra.
Vállalat A Wizz Air kivonul Abu Dhabiból a Közel-Kelet növekedési álmainak bukása után
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 15:28
A fapados légitársaság bejelentette, hogy kivonul Abu Dhabiból, és újra Kelet-Közép-Európára összpontosít, miután a közel-keleti geopolitikai feszültségek szertefoszlatták a nyereséges működés reményét a térségben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG