Megnyílt a világcégek pénztárcája Ukrajnának
Az IMF, a Nemzetközi Valutaalap és az ENSZ is ad vagy gyűjt, több vállalatnál az oroszok nem vásárolhatnak az online boltjaikban.
Egymás után jelentette be kedd éjjel több világcég, hogy jelentős pénzügyi segítséget ad Ukrajnának - derül ki az UNN ukrán és a TASzSz orosz hírügynökség szerda hajnali híreiből.

A Wizzair azt közölte Twitter oldalán, hogy 100 ezer repülőjegyet ad ingyen az ukrajnai menekülteknek. Az utasok valamelyik rövid távú európai járatra válthatnak így jegyet. A felajánlás a Magyarországról, Lengyelországból, Szlovákiából és Romániából induló járatokra vonatkozik.
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap összesen 3 milliárd dolláros csomagot szavazott meg, amit humanitárius célokra, egészségügyi ellátásra és oktatásra szánnak. Az ENSZ a Twitteren keresztül felhívást tett közzé, hogy a világ országai gyűjtsenek 1,7 milliárd dollárt Ukrajna megsegítésére. A világszervezet szerint 12 millió ukrán ellátásáról kell hamarosan gondoskodni.
A Google első menetben 15 millió dollárt utalt át Ukrajnának, direkt kedvezményeket és kedvezményes reklámfelületeket ajánlott fel. Kikapcsolták a Google Maps Ukrajnára vonatkozó néhány funkcióját, hogy védjék a helyieket. Ezen kívül pótszolgáltatást vezetett be: a kereséskor felugró ablak fontos információkkal látja el a menekülteket arról, hogy az ENSZ által biztosított ellátást vagy forrásokat hol tudják igénybe venni, hol vannak szabad helyek, milyen ellátást kaphatnak és milyen jogi segítséghez juthatnak. Megígérte a cég, hogy minden eszközzel küzd a virtuális térben terjedő dezinformáció ellen.
Az Apple és a Nike egyelőre nem adott pénzt, viszont úgy döntött, hogy beszünteti az online értékesítést Oroszországba - ezt az ukrán kormány egyik tagjától tudta meg az UNN hírszolgálati iroda. Az intézkedés már életbe is lépett, egyelőre nem tudni, mennyi ideig lesz zárva a netes boltjuk. Az ukrán pénzügymininisztérium arra kérte az Apple-t, hogy ne csak az eszközök vásárlásától zárja el az oroszokat, hanem zárja be az Apple Store-t is.
A TaSzSz beszámolója szerint a Visa és a Mastercard után az American Express is korlátozást jelentett be, közölte, hogy minden együttműködést leállított orosz partnereivel. A Warner Bors, a Sony és a Paramount után a Universal is közölte, hogy nem vetíthetik filmjeiket az orosz mozikban. A Netflix közölte, hogy leállítja az orosz forgatásait.