A Bild am Sonntag szerint a kancellár és védelmi minisztere eredetileg a kormánygépként funkcionáló Airbus A 340-essel indultak volna vasárnap kora délután, bár vissza nem együtt jöttek volna, ATK azonban normal kereskedelmi járattal utazik vissza hétfőn, míg Merkel a kormánygéppel kedden.
Nos, nem tudni miért, de hirtelen megváltozott a menetrend: Merkel ment a kormánygépen 50 fővel, ATK viszont szűk egy órával később a Luftwaffe egy másik gépén. Tény, hogy míg Merkel New York-ba tart az ENSZ klímacsúcsra, addig védelmi minisztere Washingtonba megy amerikai kollégájával tárgyalni, de ezt úgy tervezték megoldani, hogy leszállnak New Yorkban, a kancellár és kísérete kiszáll, és már mennek is tovább Washingtonba.
Hogy miért változott az útiterv, arra a Bildnek nem sikerült választ kapnia, a német védelmi minisztérium csak annyit közölt, hogy értesítette a kancellária, miszerint odafelé is külön kell megoldaniuk ATK utazását.
Az eset annak fényében keltett meglepetést, hogy pénteken a két politikus épp együtt jelentette be, hogy 2030-ig megfelezik a német széndioxid-kibocsátást, ráadásul egyikük útja pont az ENSZ klímacsúcsára vezet. Ebben a szituációban elég rosszul mutat a két egymás mögött haladó hatalmas, meglehetősen kihasználatlan repülőgép (a Bild szerint Merkel 55, ATK 15 fős kísérettel utazott).