A legnagyobb kínai autógyártók letették a nagyesküt arra, hogy lerövidítik beszállítóik számláinak kifizetési határidejét – adta hírül a Cnevpost.com kínai szakportál. A BYD, a Geely Auto, a Chery és a Xpeng bejelentette, hogy ezentúl 60 napon belül kifizetik a cecheket.
Szakértők szerint további cégek fognak csatlakozni a vállaláshoz. A cégeket a hatóságok szólították fel, hogy fejezzék be beszállítóik pénzügyi fojtogatását azzal, hogy hónapokig nem fizetnek nekik. Ezzel áthidaló hitelek felvételére kényszerítik üzleti partnereiket, amelyeket azok nem tudnak visszafizetni, ha nem jutnak időben a pénzükhöz. Most persze azt kommunikálják az autógyártók, hogy a társadalmi felelősségvállalásuk részeként hajlandóak kulturáltan viselkedni. Már ha betartják a vállalásaikat.
Az elmúlt években a kínai autógyártás exponenciális fejlődésével párhuzamosan bővült a beszállítói ipar is. A több hónapos fizetési határidők azonban újra és újra gondokat okoztak a cégeknek, amit csak elmélyített, hogy az autógyártók őrült árversenybe bonyolódtak. Ennek terheit megpróbálták részben áthárítani üzleti partnereikre azzal, hogy árcsökkentési igényeket támasztottak velük szemben. A kínai acélgyártók iparági szervezete megemlítette például, hogy az autógyártók egy csapásra tízszázalékos vágást vártak el az elmúlt időszakban, ami teljesíthetetlen.
A kínai beszállítók sóvárogva figyelik japán „kollégáikat”, amelyeket hosszú távú szerződések kapcsolnak az autógyártókhoz. A felek közösen ellenőrzik a költségeiket, meghagyva az együtt szerzett profit észszerű hányadát a beszállítóknak.