Szeptemberben az előző havihoz képest 3,6 ponttal, 94,2 pontra, április óta a legalacsonyabb szintre csökkent az amerikai fogyasztói hangulatindex. Az elemzői konszenzusban kevésbé gyengülő adat, 96,0 pont szerepelt szeptemberre – jelentette az MTI. A fogyasztói hangulatot indexértékben számszerűsítő felmérés 1985-ben indult. Az index 100 pontos értéke az 1985-ös helyzetet tükrözi.
Az index összetevői közül az aktuális helyzet értékelése és a kilátások megítélése egyaránt romlott szeptemberben. Az aktuális helyzet szubjektív megítélését számszerűsítő almutató az előző havihoz képest 7,0 ponttal, 125,4 pontra süllyedt.
A várakozások mutatószáma pedig – amely a fogyasztók jövedelmi, üzleti és munkaerőpiaci helyzetre vonatkozó rövid távú, hathavi kilátásain alapul – 1,3 ponttal, 73,4 pontra süllyedt, így már a nyolcadik egymást követő hónapban állt a 80 pontos szint alatt. A várakozások mutatószámának 80 pont alatti értéke hosszú távú tapasztalatok alapján általában recesszió közeledtét jelzi, az indikátor februárban esett 80 pont alá.
Fotó: Depositphotos
Április óta a legalacsonyabb szint
Az amerikai fogyasztói bizalmi mutató szeptemberben tovább csökkent, és ezzel április óta a legalacsonyabb szintre esett – nyilatkozta Stephanie Guichard, a Conference Board globális mutatóiért felelős vezető közgazdásza. Az aktuális helyzet és jövőbeni üzleti feltételek megítélése is romlott az előző havihoz képest. A jelenlegi helyzet értékelésének alindexe egy éve a legnagyobb visszaesést mutatta. A jövőbeni foglalkoztatási kilátásokkal kapcsolatos bizalom csökkent, emellett a fogyasztók némileg pesszimistábbak voltak a jövőbeni üzleti feltételekkel kapcsolatban is, ugyanakkor az előző havinál optimistábbak voltak a jövőbeni jövedelmeket illetően – tette hozzá.
Szeptemberben a fogyasztói bizalom a 35 év alatti korcsoportban nőtt, a 35 év felettiek körében pedig csökkent. A jövedelmi csoportokban nem alakult ki egyértelmű tendencia a fogyasztói bizalom alakulásában.
A következő 12 hónapban recesszióra számító fogyasztók aránya május óta a legmagasabb szintre emelkedett, míg az átlagos egyéves inflációs várakozás az előző havi 6,1 százalékról 5,8 százalékra mérséklődött.
A Consumer Confidence Survey az aktuális üzleti kondíciók és a következő hónapok lehetőségeinek szubjektív fogyasztói megítélését méri fel. A havi rendszerességgel készített jelentés az alapvető fogyasztói hozzáállást, a vásárlási szándékokat, a nyaralási terveket, valamint az inflációval, a részvényárakkal és a kamatlábakkal kapcsolatos fogyasztói várakozásokat méri fel.
Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás generálja a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadát, ezért a közgazdászok nagy figyelmet fordítanak a fogyasztói magatartásra, amikor a tágabb gazdaságot mérik.