Hétfő éjjel megszavazta a nagy techcégekre kivetendő adót a francia parlament alsóháza. Ennek értelmében minden techcégnek, mely globálisan évi 750 millió eurónál több bevételt generál, illetve az éves franciaországi bevételei meghaladják a 25 millió eurót, adóként be kell fizetnie azon bevételei 3 százalékát, melyek Franciaországban, online hirdetések útján és internetes felhasználók adatainak reklámcélú értékesítésével keletkeztek. A tervezetet az alsóház 55 igennel, 4 nemmel és 5 tartózkodással szavazta meg.
A fő célpontok, a Google, Alphabet, Facebook és Amazon nyomán GAFA-nak nevezett törvénytervezetet kifejezetten a webes kereskedelemmel és az online hirdetésekkel foglalkozó cégekre szabták. Franciaország, amennyiben élesedik a törvény, 400 millió eurós bevétlere számít tőle csak 2019-ben. A javaslat most a francia parlement felsőháza elé kerül.
A tervezet megszavazására Washington azonnal éles kritikával reagált, mivel az új adóval sújtandó vállalatok közül a legnagyobbakat az USA delegálja. Mike Pompeo amerikai külügyminiszter az USA-központú multinacionális cégekre nézve "extrém módon diszkriminálónak" nevezte a törvényjavaslatot, és felszólította Párizst, hogy vessék el a kezdeményezést. A város polgármestere azzal reagált, hogy Franciaország adóügyekben szuverén és eltökélt.
Az Európai Unió egy éve szeretné kidolgozni az átfogó, uniós techadót, de a projekt több tagállam heves ellenállása miatt tavaly év végén falba ütközött. A tiltakozók a fent említett ok miatt az USA lehetséges válaszlépéseitől tartanak. Egyébként hiába szavazta meg a francia alsóház a törvényt, a félelmek miatt már ez is egy puhított változat: az eredetiben nem csupán a digitális hirdetési bevételeket adóztatták volna meg, hanem a cégek teljes, éves helyi forgalmát. Ezzel együtt a központi szabályozás késlekedése miatt az unió több tagállama is önállóan dolgozik a saját, helyi digitális adóján.
(via Techcrunch, Le Monde)