Ma megnyitják az épülő 4-es metró két állomását a látogatók előtt, a Szent Gellért és a Fővám téri állomáson szakemberek vezetik körbe az érdeklődőket. A Szent Gellért téri és a Fővám téri állomás több mint 30 méter mélyen van, a látogatók szakmai kísérettel juthatnak le az állomásokra, és a Duna medre alól tekinthetik meg a fúrópajzsokat és az új metróvonal két legmélyebb megállóját. Az állomások érdekessége, hogy a belső teret többszintű, vasbeton gerendarács rendszer szeli át, ami lehetőséget ad arra, hogy a napfény bejuthasson majd föntről egészen a peronszintig.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság által szervezett esemény az Urbitális Majális programsorozathoz kapcsolódik. A déli fúrópajzs hétfőn indult el a Fővám tér felé és körülbelül öt hét alatt teszi meg az utat a Duna alatt; az északi fúrópajzs csak a déli megérkezése után indulhat el.
A 4-es metró összköltsége 517 milliárd forint, ebből a jelenleg Kelenföld és a Baross tér között épülő, 10 állomást magába foglaló első szakasz 353 milliárd forint. A második szakaszban a tervek szerint további 4 állomással hosszabbítanák meg a metrót a Baross tér és a Bosnyák tér között. A projekt első szakaszának finanszírozására a főváros 220-250 milliárd forintot remél az Európai Uniótól az euró-forint árfolyam függvényében.
A projektigazgatóság múlt heti tájékoztatása szerint a 4-es metró finanszírozása az uniós támogatás nélkül is biztosított, az a magyar állam és Budapest közös feladata, 79:21 százalékos arányban. A támogatási kérelemben maximálisan 224 milliárd forintot kért a főváros az uniótól, ebből a 4-es metró 353 milliárd forintba kerülő első szakaszát támogatnák - rögzíti a közlemény. |
Leszögezte: a 4-es metró finanszírozása kapcsán létrejött elvi megállapodás garantálja a beruházás stabil finanszírozását, illetve a vonal meghosszabbításával annak kiterjesztését oly módon, hogy mindez nem jelent többletterhet a magyar adófizetők számára, s nem éri veszteség sem az állami költségvetést, sem a fővárost.
A főigazgató-helyettes és a budapesti főpolgármester kedd délutáni megbeszélésén részt vett Jean Marie Seyler, a DG Regio igazgatója, Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség főigazgatója és Klados Gusztáv, a BKV 4-es metró projektigazgatóságának vezetője.
A 4-es metró első szakaszának támogatási összegéből 60 milliárd forint körüli összeg visszatartásáról a múlt héten jelentek meg sajtóinformációk. Demszky Gábor ennek kapcsán az MTI-nek nyilatkozva csütörtökön kifejezte azt a reményét, hogy a visszatartott összeget a metró második szakaszához felhasználhatják majd. Az EU azt kifogásolta, hogy 2004-2005-ben 11 közbeszerzést nem az uniós előírások szerint, nyilvános eljárással, hanem meghívásos közbeszerzési eljárásokkal bonyolítottak le.
Óriási dugók Budapesten: direkt csinálják?
Az áfaemelés miatt még drágább lesz a BKV?
Ma tovább fúrják a metrót: a táv adott , a szintidő kérdéses
Demszky a "metróbakit" magyarázza
4-es metró: az se gond, ha az EU nem fizet
Megcsinálták: van büdzséje Budapestnek
MTI, Privátbankár