A TakarékBank és Xallis Consulting a közelmúltban reprezentatív kutatást végzett a 14-30 év közötti fiatalok és fiatal felnőttek pénzügyi szokásairól. A felmérés eredményeiből kitűnik, hogy a fiatalok öt tényezőt tartanak fontosnak banki kapcsolataik alakítása során: szükségük van megfelelő feltételű bankkártyára, illetve forintszámlára, emellett elsősorban az ATM-es készpénzfelvétellel, a bankkártyás vásárlással, valamint az internetbank használatával kapcsolatban fogalmazzák meg igényeiket. A közelmúltban a fiataloknak kibocsátott egyedi, világítós kártyát bevezető bank eredményei is igazolják, hogy a fiatalok körében a fentiekhez kapcsolódó egyediség is fontos vonzerővel bír.
A 90-es évek elejéről Magyarországon is elérhető bankkártya-szolgáltatás az elmúlt közel 20 évben radikális fejlődésen ment keresztül. Az ATM-ek és mára már könnyen elérhető és kezelhető elektronikus banki szolgáltatások egyaránt nagyban hozzájárultak a fiatal korosztály pénzügyi kultúrájának megerősödéséhez. A bankkártyát például több mint 90 százalékuk hasznos eszköznek tekinti.
A felmérés adatai szerint a bankkártya-használat szorosan összefügg az életkorral és az iskolázottsággal. A 14-17 közötti korosztály 53 százaléka, míg a 18-23 közöttiek már 87 százaléka használ plasztik lapocskát bizonyos banki szolgáltatások eléréséhez. Az iskolapad elhagyását követően a 24-30 közöttiek már 93 százaléka használja aktívan komplex banki szolgáltatásokat. A felsőoktatásban, majd minden intézmény előírja diákjainak a bankszámla-nyitást, amelyre a diákhitel és az ösztöndíj kifizetések érkeznek, ezért ebben a csoportban a kártyahasználat már 18 éves kortól közel 100 százalékos.
A felmérés részletei rávilágítanak arra is, hogy az egyes szolgáltatásokhoz milyen tulajdonságokat vár el ez a korosztály. „E szempontokat minden olyan banknak ismernie kell, amely a fiataloknak eredményesen szeretne banki szolgáltatásokat kínálni – hangsúlyozza Győri Dávid,a Xallis Consulting ügyvezetője.
A bankkártyával szemben fontos igény, hogy az interneten is feltételek nélkül lehessen vele vásárolni. Az adott banktól sok saját ATM-et várnak el, pénzfelvételek díja legyen alacsony és előre kiszámítható. Az internetbankkal kapcsolatban igénylik, hogy szoftver installálása nélkül, azonnal és egyszerűen elérhető legyen, az egyenleg a belépést követően azonnal megtekinthető legyen, és e szolgáltatás további díj nélkül járjon a számlához.
„A bankkártya kinézete főként vásárláskor fontos szempont – világít rá az elemzés egyik fontos megállapítására Egerszegi Ádám, a TakarékBank Takarékszövetkezeti üzletágának igazgatója. – A bankolásnak minden korosztály esetében vannak fontos presztízs vonatkozásai. A fiatalok esetében ez egyértelműen a bankkártyában testesül meg.”
Még mindig a sorban állást választjuk
Kiberbűnözők: először meggyőznek, majd kisemmiznek
Internetbank: a férfiak rákaptak, a nők haboznak
Elkártyázták magukat: 2 milliárdos megabírság
Újít a TakarékPont: itt a világítós bankkártya
Privátbankár