A magyar felnőttek közül tíz emberből nyolcan legalább egy lapot olvastak a Nemzeti MédiaAnalízisben mért 160 sajtókiadvány közül a tavalyi év második felében – ezt tükrözik a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti MédiaAnalízis tanulmányának 2009 második félévére vonatkozó adatai. Az olvasók átlagosan 3,7 lapot vettek a kezükbe a 2009 júliusától decemberig tartó időszakban.
A legolvasottabb fizetős (tehát pénzért megvásárolható) sajtótermék minden egyes lapszámával több mint 1,1 millió magyar felnőttet lehetett elérni 2009 második félévében. E hetilap mellett még egy sajtótermék olvasottsága haladja meg az egymillió főt: egy napilapé.
Ha az ingyenesen terjesztett lapokat is figyelembe vesszük, egy lapszámmal megjelenésenként akár 2,4 millió ember is tájékoztatható. 2009 második felében a legolvasottabb fizetős napilap a Blikk, hetilap a Story, míg a havi és egyéb periodicitású lapok közül a Nők Lapja Konyhát veszik a legtöbben kezükbe.
Tematikájuk szerint csoportosítva a kiadványokat az egyes fizetős laptípusok közül a megyei napilapok a legkedveltebbek, a felnőtt lakosság 28 százaléka olvassa ezeket (ez a szám a 18 vidéki megye lakosságára vetítve 39 százalék). A válaszadók jelentős arányban (24%) olvassák az önállóan terjesztett tévémagazinokat. A harmadik legolvasottabb lapcsoportot az általános női lapok jelentik (23%).
A magasabb vásárlóerővel rendelkező, az ESOMAR társadalmi státuszindex szerinti ABC1 szegmens 88 százaléka olvas legalább egy nyomtatott sajtóterméket. Ők a vizsgálati időszakban átlagosan 4,3 lapot olvastak. E csoport az átlagosnál nagyobb érdeklődést a gazdasági és közéleti napi-, valamint hetilapok iránt tanúsít.
Bár a felnőtt lakosság 80 százaléka olvas legalább egy lapot, korcsoportonként eltérő arányban forgatják az egyes sajtótermékeket az emberek: legkevésbé a fiatalokat kötik le az újságok, leginkább az 50-59 évesek szeretik lapok olvasásával tölteni az idejüket. Mindez az átlagosan olvasott lapok számával kapcsolatban is elmondható.
A legnagyobb olvasottságú lapok közül több újság általános népszerűségnek örvend: kortól függetlenül mindenki olvassa. Ezek mellett azonban minden korosztálynak megvannak a kedvencei.
Az econet.hu megszerezte az Exit magazint
Mindenkit lenyom az MR1-Kossuth Rádió
Katasztrofális a helyzet a magyar médiában
Harc az olvasókért: mindent bevet a média
Digitális középosztály: a lakosság fele on-line
Lovász Márton
Privátbankár