A módosító javaslat az "új típusú nemzeti vagyongazdálkodás" egységes rendszerét alakítja ki, és "az állami vagyonnal való gazdálkodást (nemzeti vagyongazdálkodásként) az önálló szakpolitika szintjére" emeli. A törvénymódosító javaslat indoklásából kiderül, hogy az állami vagyonnal kapcsolatban átfogó törvénymódosítást is terveznek készíteni.
Az állami vagyon rendeltetésétől függően kincstári illetve üzleti vagyon lehet. A kincstári vagyon minden vagyonelem, amely valamely állami feladat ellátásához szükséges, illetve amit a törvény kizárólag állami tulajdonba tartozó vagyonként forgalomképtelennek, illetve korlátozottan forgalomképesnek minősít.
Az NVT feladatait a továbbiakban az MNV látja el, a tulajdonosi jogokat a nemzeti fejlesztési miniszter gyakorolja, és ezt az MNV útján látja el. Az MNV Zrt.-nél a miniszter legfeljebb hét tagú igazgatóságot és öt tagú felügyelőbizottságot nevez ki öt éves időtartamra. Az MNV igazgatósága látja el az NVT eddigi feladatait.
Kikerül az MNV portfoliójából és az MFB-nél lesz például a Magyar Export-Import Bank, a Magyar Exporthitel Biztosító, a Diákhitel Központ, az Állami Autópálya Kezelő, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő, a Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi Zrt., a Magyar Turizmus Zrt., az erdőgazdaságok, a lóversenytársaságok, a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok, az ITD Hungary Zrt. és a Regionális Fejlesztési Holding.
"Az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás érdekében szükséges törvények módosításról, valamint egyes törvényi rendelkezések megállapításáról" címet viselő módosító javaslat vagyontörvényre vonatkozó része szerint új feladatokat kap az MNV, és a jövőben a költségvetési szervek és az állami vagyont hasznosítók számára a működésükhöz szükséges szolgáltatásokat is nyújt.
Az MNV közreműködik majd a vagyongazdálkodás egészének az egységes és átlátható elvek szerinti irányait meghatározó dokumentumok, így a Nemzeti Vagyongazdálkodási Irányelvek és az Éves Nemzeti Vagyongazdálkodási Program kormányzati előkészítésében.
A kormány a módosító javaslat szerint nyilvános határozatban dönthet állami vagyon értékesítésénél a versenyeztetés mellőzéséről, "ha társadalom-, fejlesztéspolitikai vagy egyéb szempontok szerint közérdekű cél érdekében az adott ügylet megvalósítása kiemelten indokolt".
Az átmeneti rendelkezések értelmében a központi költségvetési szerv vagy más személy, vagy az MFB-hez átkerülő társaságok esetében kötött vagyonkezelési szerződések a törvény hatálybalépésével megszűnnek, és ezt követően a szerződött feleknek el kell számolniuk az MNV-vel, illetve az MFB-vel az állami vagyon értékének csökkenéséről vagy növekedéséről.
MTI