"Az volt a szándékunk, hogy a magánbiznisznek véget vessünk a parkolásban" - így érvelt a parkolás rendjét újraszabályozó törvényjavaslat mellett Rogán Antal, a főváros V. kerületének polgármestere, fideszes országgyűlési képviselő, a törvényjavaslat parlament elé terjesztője a Duna Televízió Közbeszéd című műsorának kedd esti adásában.
Elmondta: a még érvényben lévő szerződéseket ki kell futtatni. Ám a jogszabályváltozás után az önkormányzatok - főként az új törvényi körülményekre hivatkozva - felmondhatják a még éppen futó szerződéseket. Rogán emlékeztetett: az Alkotmánybíróság semmisítette meg tavaly év végén a fővárosi parkolási rendeletet és ezzel párhuzamosan az önkormányzati törvény e rendeletet megalapozó egyik passzusát.
Emiatt is kell megalkotni június végéig az új törvényi és rendeleti szabályozást, mert e nélkül - parkolási díj híján - tumultuózus közlekedési állapotok alakulnának ki a fővárosban - érvelt Rogán Antal.
Törvényben maximalizálhatják a parkolási díjat Részletek>>> |
Hozzátette: néhány fővárosi parkolási társaság a fővárosban egészben, mások részben megfelelnek az új feltételeknek is. A Centrum parkolási társaság nyilván nem tartozik ezek közé - mondta a fideszes képviselő.
Hozzátette: az Alkotmánybíróság világos, egyértelmű és átlátható parkolási díjszabást is megkövetelt határozatában. Ennek megfelelően az új törvény a legmagasabb tarifát az ólmozatlan benzin átlagárához köti és annak kétszeresében maximálja. Ennek megfelelően a Budapesten legdrágább parkolási övezetnek számító Budai Várban a parkolás díja 545 forintra csökken majd az eddig 640 forintról.
Ha pedig a törvényből kifolyólag tizenöt százalékkal csökken a legdrágább zóna díja, akkor a főváros egészét szabályozó önkormányzati rendeletben ehhez mérten kell csökkenteni a többi zóna díjtételeit is - érvelt a politikus.
A közbeszéd kérdésére, miszerint olcsóbbá válik-e országszerte a parkolás az új törvény nyomán, Rogán Antal úgy reagált: a fővárosban alapvetően csökkenni fognak a díjak, vidéken ez nem várható. Szintén új tétel lesz, hogy a határidőre be nem fizetett pótdíjak után késedelmi kamat nem követelhető - a tartozás ugyanakkor behajtható lesz. A kamatozás eltörlését a politikus azzal indokolta: szeretnének véget vetni a már eddig is tapasztalt törekvésnek, mellyel egyes parkolási társaságok a pótdíjak mértékének "maximalizálására törekedtek".
"Ennek a törvénynek az a célja, hogy ösztönözze a parkolási díj megfizetését" - szögezte le Rogán, hozzátéve: mióta az általa polgármesterként irányított Belvárosban önkormányzati kézbe vették a parkolás irányítását, csökkent ugyan a pótdíjazás, ám több mint tizenöt százalékkal emelkedett a parkolásból származó havi átlagos bevétel.
Privátbankár