"Bizonyítékunk van rá, hogy a Toyota nem teljesítette jogi kötelességét (...) sőt, hónapokon keresztül szándékosan eltitkolt az amerikai hatóságok elől egy veszélyes hibát, és nem tett lépést az autósok milliói és családjuk védelme érdekében" - szögezte le a miniszter, hozzátéve, ezért követel maximális összegű büntetést.
LaHood közölte: a japán autógyár nem értesítette azonnal az amerikai kormányt, amikor a világ más részein kiderült, hogy egyes modelljei meghibásodhatnak. A Toyota már tavaly szeptember 29-én tudomást szerzett bizonyos modelljeinek biztonsági gondjairól, amikor Európában és Kanadában a panaszok nyomán elindította javítási kampányát, az Egyesült Államokban ennek ellenére csak január végén hirdette meg visszahívási akcióját. A Toyota állítólag tavaly ősszel már amerikai vásárlóktól is kapott panaszokat a gázpedálokról.
Autógyárnak ennyit még nem kellett fizetnie Az Egyesült Államokban ekkor összegű büntetést még nem szabtak ki egyetlen autógyár ellen sem, bár légitársaságokra már ennél sokkal nagyobb bírságokat is kiróttak. Autógyárak esetében a korábbi legnagyobb, 1 millió dolláros bírságot a General Motorsnak kellett kifizetni egy, 2002-2003-as modelljein észlelt ablaktörlő-meghibásodás miatt. |
Cindy Knight, a Toyota szóvivője azt mondta, még nem kaptak hivatalos értesítést az ügyben. Ugyanakkor hozzátette: a gyár elkötelezett autóinak megbízhatósága mellett és máris számos fontos lépést tett a hatóságokkal és az ügyfelekkel való kapcsolattartás javítására a biztonsági kérdések terén.
A Toyota ősz óta világszerte több mint 8 millió autóját rendelte vissza különféle meghibásodási lehetőségek miatt. A gázpedálokkal, padlószőnyegekkel, fékrendszerekkel és szervókormányokkal kapcsolatos gondok sebet ejtettek a megbízhatóságról híres Toyota arculatán.
A Toyota-ügy a washingtoni kongresszus elé került, ahol a négy meghallgatás egyikén a Toyota gyár elnökét is kérdezték. A szakértői vélemények továbbra is megoszlanak a Toyoták nem akaratlagos - az Egyesült Államokban állítólag 52 halálesetet okozó - gyorsulásainak okát illetően. A Toyota mechanikai hibát emleget, tagadja, hogy az elektronika a ludas a meghibásodásokban.
A kormánytagokat megvesztegető Daimler-gyár - az történet magyar vonatkozásáról a Privátbankár is beszámolt - ügyében már elnézőbbek voltak a washingtoni bírák: peren kívül egyeznek meg a felek. Részletek >>> |
Az NHTSA további két ügyben is vizsgálatot folytat a Toyota-visszahívások ügyében, azokban külön-külön szintén ugyanekkora büntetés szabható ki.
Fele annyi autó fogy, mint tavaly
Napokra leáll a Toyota Európában
Kína és India menti meg a Toyotát
Elintézte magát a Toyota
Javítás után is hibás a Toyota?
MTI, Privátbankár