A 400 forint körüli benzinár idén januárban tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adatai szerint a 2011. januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21%-os csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest. Wilde György - a szövetség főtitkára - szerint az év hátralévő részében az üzemanyag-fogyasztás visszaesésére továbbra is számítani kell, ami még inkább csökkenti majd a hazai autósok által megtett átlagos kilométerek számát.
Mindez kedvezően hat ugyanakkor a kötelező biztosítások káralakulására. A károk éves mértékét nagyban meghatározó kár darabszám ugyanis egyenes arányban csökken a hazai autóhasználat csökkenésével.
Történelmi csúcs a kutakon: kapunk egy ötöst megint! |
Rácz István - a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója - szerint még az üzemanyag-fogyasztás csökkenésénél is fontosabb azonban, hogy egy év alatt 14 százalékkal csökkent a magyarországi utakon bekövetkezett haláleset száma. A súlyos balesetek teszik ki ugyanis a kötelező biztosítások éves kárainak több mint 30 százalékát.
A KSH által közölt javuló baleseti statisztika mögött a gyorshajtókkal szemben bevezetett zéró tolerancia, illetve a folyamatosan bővülő autópálya és elkerülő utak által lehetővé tett biztonságosabb közlekedés áll, ami az alkusz szerint szintén jelentősen csökkenti a biztosítók kár-ráfordításait.
A kötelező díját lefelé módosító fenti tényezőkkel szemben áll ugyanakkor a javítási költségek évek óta tartó emelkedése. Az autók technikai fejlődésével párhuzamosan növekvő - már kis sebességű ütközés esetén is cserére szoruló légzsákok, szenzorok és fényszórók pótlása miatti - javítási költségek folyamatosan emelkednek. Nem könnyű tehát megmondani, hogy az Internet generálta versenyben a véglegesedni látszó bank- (és biztosítási) adó és az emelkedő javítási költségek vagy inkább a csökkenő üzemanyag-fogyasztás és javuló baleseti statisztika lesz-e az, amely a kötelező biztosítások díjának alakulását a jövőben meghatározza.
Privátbankár - Zsiborás Gergő