A maradványérték a lízingdíjak kulcsa
A gazdasági válság egyik legnagyobb kárvallottja az autóipar volt. 2009-ben mintegy 60 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése Magyarországon. 2010-re sem várhatók jobb eredmények, és optimista előrejelzések szerint is leghamarabb 2013-ra érhetik el az autóeladások a válság előtti szintet, az évi körülbelül 120 000 értékesített gépjárművet. Ezzel egyidejűleg a hitelhez jutás feltételeinek szigorodása a használt autók irányába mozdította el a keresletet. A KBC Autolease szakértője szerint a lízingcégeknek számolniuk kell ezzel a jelenséggel a lízingkonstrukciók kidolgozásakor.
„A havidíjak meghatározásakor nagy jelentősége van annak, hogy a futamidő végére milyen maradványértéket határozunk meg. Ez az az összeg, amelyért – a futamidőtől függően 3-4 év múlva – várhatóan értékesíthető a gépjármű. Egyfajta ökölszabályként elmondható, minél magasabb a maradványérték, annál alacsonyabb lehet a lízing havidíja, és fordítva, alacsonyabb maradványértékhez magasabb havidíj társul. A gépjármű-értékesítés jelenlegi alacsony szintje miatt könnyen előfordulhat, hogy 2-3 év múlva nagyobb lesz a kereslet a használt autók iránt, mint amit a piac ki tud szolgálni. Ez várhatóan felfelé mozdítja a használt autók árait. Ezt a változást a lízingcégek sem hagyhatják figyelmen kívül, amikor ma lízingdíjakat állapítanak meg” – mondja Zs. Nagy István.
A KBC Autolease szakértője szerint ugyancsak hatással lehetnek a lízingdíjak megállapítására az autógyártók által vállalt extra szolgáltatások is. „Értékesítés-ösztönző eszközként a gyártók gyakran vállalják a garancia meghosszabbítását, ami havidíjcsökkentő tényező lehet a lízingkonstrukciókban”– teszi hozzá Zs. Nagy István.
Olcsóbb lesz a lízing, mint a hitel
Mentőöv a kkv-knak: beruházásösztönző lízing
Fele annyi autó fogy, mint tavaly
Privátbankár