A konferencia 750 részvevője több mint 500 céget képviselt. A magyar autóbeszállítói ipart 630 cég adja, amelyek múlt évi termelése 15,9 milliárd eurót tett ki, alkalmazottaik száma pedig 110 ezer. Az export aránya ebben az iparágban 90 százalék, így ez adja a teljes magyar export 20 százalékát. A miniszter az előadását azzal kezdte, hogy válság idején az államnak kell fenntartania a gazdaság működő rendszereit, példaként a foglalkoztatottságot, a kereskedelmi- és a beszállítói láncokat említette.
Kecskemét szembemegy a válsággal
Magyarországon a világ legjelentősebb 20 autóipari beszállítója közül 14 van jelen. A vevők között ott vannak azok a nagy gyártók is, amelyek egyébként nincsenek jelen az országban. Például a Mercedes 600 millió, míg a BMW 800 millió euróért vásárolt termékeket magyarországi beszállítóktól tavaly. Az állam a válságkezelés során a pénzre, a piacra és a munkahelyekre koncentrál - mondta Bajnai Gordon, hozzáfűzve, hogy összesen 1.400 milliárd forintos támogatási csomagot állított össze a kormány. A beszállítók speciális támogatáshoz juthatnak, például ha technológiát kell váltaniuk, a költségek felét kaphatják meg. A szakmai összefogás terepei, a klaszterek is támogatást kapnak. Kiemelte a miniszter, hogy az az ötezer - nem csak beszállító - cég, amely az elmúlt két évben állami támogatáshoz jutott, szerződésmódosításra számíthat: a vállalt többlet munkahely létesítése helyett elegendő lesz, ha megtartja a meglévő létszámot.
Beszélt arról is, hogy évi 30 millió forint feletti értékben 3.800 cég exportál Magyarországon, ezek közül 1.500 maga intézi a kereskedelmét, de 2.300-at személyesen keres fel az ITDH, hogy felajánlja segítségét.
Ez utóbbit megerősítette Süveges-Szabó László az ITDH üzletfejlesztési igazgatója is, aki a magyar autóbeszállítói ipar fejlettségét számokkal illusztrálta. A hazai beszállítói részarány 2002-ben 65 százalékot tett ki az itt gyártott autókban, a terv szerint 2015-re ennek 85 százalékra kellene emelkednie. A magyar beszállítók teljesítménye duplája a csehnek, és háromszorosa a szlovákénak.
Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere a szavahihetőséggel, a teljesítménnyel és a bizalommal jellemezte a város és a Daimler kapcsolatát. A beruházás előkészítése ütemszerűen folyik, jövő tavasszal kapja meg a beruházó a várostól a régészetileg feltárt és lőszermentesített területet.
Eberhard Gloger beszerzési vezető a Daimler alapelveit ismertette: minőség, anyag- és energiatakarékosság, innováció és kiváló logisztika. Kecskeméten a jelenlegi A és B osztályú Mercedes kocsik utódait fogják gyártani. A két osztályból négyet hoznak létre, amelyek közül Kecskemét kizárólagosan gyártja a 3. számú modellt, de az 1-esből is készít. Főleg a 3. számú modellhez kezdik meg a beszállítók kiválasztását - az ITDH közreműködésével - jövő tavasszal.
Bezártak a francia autógyárak
Egy kő leesett: megépül a kecskeméti Mercedes-gyár
A magyarok messzire elkerülik az autószalonokat
Nem csúszik a Mercedes-gyár
A Suzuki egyelőre nem változtat
MTI