Válsághatás: egészségesebben élünk?
A Cetelem felmérését 12 európai országban és Oroszországban végezték el, ennek alapján állt össze a fogyasztói körkép. Lendvai János beszámolt arról, hogy minden országban 500, 18 éves vagy annál idősebb fogyasztót kérdeztek meg vásárlási szokásairól, így Belgium, Csehország, az Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Oroszország, Spanyolország, Szerbia és Szlovákia lakosai körében végezték a vizsgálatot.
A felmérés során kiderült, Magyarországon az elmúlt tíz évben mintegy 50 százalékkal nőtt a vásárlóerő, azonban ez éves átlagban 4 százalékos emelkedést tesz ki úgy, hogy az elmúlt két évben, azaz 2007-ben és 2008-ban együttesen mintegy 4 százalékkal esett vissza a lakosság jövedelmének vásárlóereje, és a mérséklődés idén is folytatódott.
A felmérés azt is megmutatta, hogy amikor a magyar fogyasztó vásárlóereje csökken, akkor elsősorban az alkoholra és a dohányra fordított kiadásait mérsékli, valamint a szállodára, kávézókra és éttermekre kiadott pénzösszegből igyekszik megtakarítani. Ha viszont vásárlóereje emelkedik, akkor elsősorban élelmiszerre, egészségre, egészségügyi szolgáltatásokra ad ki többet.
Az európai háztartások fogyasztási struktúráját tekintve tíz év alatt mintegy 2,5 százalékponttal emelkedtek a lakásfenntartás költségei, de szembetűnően, mintegy 1,2 százalékponttal bővültek a kommunikációra, azaz az internetre, mobiltelefonra kiadott összegeket is. Hozzávetőleg 3 százalékponttal mérséklődött viszont az európai háztartások élelmiszerre fordított kiadásai.
A szórakoztató elektronikai készülékekre kiadott összegek a fejlett nyugat-európai országok többségében csökkentek, Spanyolországban 2008-ban 2007-hez képest 12 százalékos volt a visszaesés, Belgiumban és Magyarországon viszont stagnált, míg egy sor kelet-európai országban, például Csehországban, Szlovákiában vagy Romániában kifejezetten emelkedett. Csehországban tavaly majdnem 40 százalékkal fordítottak többet szórakoztató elektronikai árukra, mint tették azt 2007-ben.
Háztartási gépekre 2008-ban átlagosan 10 százalékkal kevesebbet költöttek az európai háztartások, 2009-ben 8 százalékos visszaesést várnak a szakértők.
2006 óta van válság, de csak most jöttünk rá
Mélyponton a hazai vásárlási kedv
Kisbevásárlás: kár lenne temetni a boltokat
Tagadjuk, hogy piálunk
A mélység titka: odalett minden bizalmunk
MTI