Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere szerint azonban a növekedés illékony. A válságból kilábaló országok – mint például Lengyelország, Csehország és Szlovákia – és a válságot lassabban leküzdő országok – Románia, Magyarország és Horvátország – idén ugyanazokkal a gondokkal szembesülnek: a fogyasztás fokozatos visszaesése; szigorú költségmegszorítás a cégeknél; az exportlehetőségek fenyegetettsége a nyugati gazdaságok lassulása miatt. A vállalatok nyereségességére, az állami költségvetésekre és a piacokra nehezedő fokozódó nyomás közepette a legfőbb kérdés az, hogy a 2010-es bevételnövekedés vajon értelmezhető-e a régió tartós stabilitásának biztos jeleként, vagy csupán lélegzetvételnyi időt nyertünk egy újabb zűrzavaros időszak beállta előtt.
A legnagyobbak
2011-ben a régió tíz legnagyobb vállalata között továbbra is a MOL képviseli Magyarországot, rögtön a második helyen, a lengyel PKN Orlen mögött. A top 10-be ugyan nem került be, de 12-dik helyével a térség domináns nagyvállalata az Audi Hungária is.
Az idei Deloitte `Régiós 500` listát is a lengyel cégek uralják, a vállalatok több mint egyharmadát Lengyelország adja, összesen 173 vállalattal, míg Csehországot 80, Magyarországot pedig 68 cég képviseli a rangsorban.
Erősödő és visszaszoruló iparágak
A korábbi évekhez hasonlóan a ranglistát továbbra is a régió energiaipari vállalatai dominálják, a legnagyobb számbeli növekedést mégis a gyáripar produkálta, mely jól tükrözi a 2010-es év export orientált ipari termelésnövekedését. A listán szereplő gyártó cégeknek 2010 során nem csupán a száma nőtt 16–tal (összesen 117-re) de az euróban mért 23 százalékos átlagos bevételnövekedésük is lényegesen nagyobb volt, mint a többi iparágé.
A listáról legnagyobb létszámban eltűnő iparági szereplők, a legnagyobb "vesztesek" a technológia, média és telekommunikáció (TMT) területén működő vállalatok (számuk a 2009-es 43-ról 39-re csökkent), illetve a fogyasztási cikkeket gyártó, a kereskedelmi és a szállítmányozó vállalatok, amelyeknek száma a korábbi 169-ről 157-re csökkent az 500 legnagyobb között.
Seres Béla elmondta: Érdekes kérdés, hogyan tudják majd a cégek a jelentős kiadáscsökkentések után tovább növelni nyereségességüket. A kereslet, a pénzügyi feltételek és a működési környezet változásaira válasz lehet az innováció, ám a globális gazdasági folyamatok hatásai alól várhatóan egyetlen nagyvállalat sem vonhatja ki magát.
Privátbankár