.jpg)
Horvátország: tudatosabb vásárlók, népszerű akciós szórólapok
Horvátországban is érezhetőek a gazdasági recesszió hatásai. Déli szomszédunknál is 2008 második felében jelentkeztek a válság tünetei. A fogyasztói árak emelkedtek, ezzel egyidőben pedig kevesebb napi fogyasztási cikket vásároltak a horvát háztartások, illetve azt is jelentősen ritkább vásárlási gyakorisággal, mint korábban. Hazánkhoz hasonlóan itt is felértékelődött a sajátmárkás termékek szerepe. A háztartások az áremelkedést a relatíve olcsóbb árszintet képviselő termékek vásárlásával ellensúlyozták, adott esetben kompromisszumot kötve, a minőség kárára döntöttek egy-egy termék mellett.
Mi költjük a legkevesebbet Idei mérések alapján elmondható, hogy 2009-ben az átlag magyar felnőtt 5 fő részére, bevásárlóközpontokban elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet vagy gyermekjátékot tervez vásárolni karácsonyra legfeljebb 30 000 forint értékben. Karácsonyi nagybevásárlás: irány Magyarország! |
Ausztria: első számú karácsonyi ajándék az ajándékutalvány
Egy, a GfK által, Ausztriában készített felmérés adatai szerint idén az emberek nem töltik az idejüket ajándékok utáni keresgéléssel. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy 2009-ben az ajándékutalványok rendkívüli népszerűségnek örvendenek.
Az 500 fős, novemberben készült megkérdezésből kiderül, hogy a megkérdezettek 45 százaléka ajándékoz majd tetszés szerint beváltható ajándékutalványokat. A népszerűségi listán második helyen állnak a könyvek és a különböző magazinok (a megkérdezettek 28 százalékának körében), de hasonlóan népszerűek a játékok (27%) és a multimédiás szórakoztató eszközök is (18%).
Osztrák szomszédjaink átlagosan 390 eurót költenek ajándékozásra, és csupán 15 százalékuk gondolja úgy, hogy kevesebbet költ majd idén ajándékokra. A fiatalabb korosztályra jellemző leginkább a spórolás, náluk az átlagosan ajándékra fordított összeg 220 euró körül alakul. Ellentétben a magyar tapasztalatokkal, Ausztriában a spórolás mögött jóval ritkább esetben fordul elő indokként a család romló gazdasági helyzete és a gazdasági recesszió. A felmérés tanulsága szerint a nők hamarabb elkezdik megvásárolni a karácsonyfa alá szánt ajándékokat, míg a férfiak közel fele az utolsó pillanatban szerzi be azokat.
Minden olcsóbb, csak épp nem érezzük
Ilyenkor a legolcsóbb a pezsgő
Privátbankár